Gå till innehåll

Moonlight LED


Christian_N

Rekommenderade inlägg

Min åsikt är att många så kallde "moonlights" är en gimmick.

Visst har jag märkt genom åren att fiskarna verkar tryggare och mindre benägna att hoppa ut på natten om det finns en svag ljuskälla som når in i akvariet, men dom flesta månljus som monteras på ett akvarium är ofta tok för kraftiga.

Sen så är det faktist lite lustigt att nästan alla "moonlights" består av blåa LED's, för faktumet är att äkta månljus består till störst del av det röda spektrumet.

http://www.advancedaquarist.com/2012/7/lighting

Själv däremot så är jag väldigt nyfiken på att någon dag då man har råd skaffa en datastyrd LED lampa som kan simulera sol upp och nedgång samt månens olika faser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fungerar säkert, men tror att det blir lite för ljust med den.

Jag har kört med 4 st vanliga 10mm blåa dioder från classe i flera år. Först över 375 litaren, och nu över 600 litaren, det var lagom tycker jag. Vill minnas dom ligger på 3,3 v. Watten har jag ingen aning om, men det är inte mycket.

Seriekopplade dom bara med en 12v transformator, väggbula.

Jag har med erfarenheten att fisk mm blir lite tryggare och blir inte lika hoppbenägna med lite nattljus, om man har såna djur.

För korallerna har nog månlyset mindre betydelse, där är det nog annat än bara ljus som spelar in i larvsläpp mm.

Numera har jag blivit med en bluefish kontroller till belysningen, så med den kommer jag ha lite annan uppsättning på, kan simulera månfaser, soluppgångar mm...

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...