Tobbe77s Postat 12 juli 2015 Postat 12 juli 2015 Finns det nå lämpliga sniglar eller fisk som sköter om sanden och håller den fin? Citera
Noxy Postat 12 juli 2015 Postat 12 juli 2015 Säger som alla andra. En sandvändande sjöstjärna är den bästa. Har testat det mesta men sjöstärnan är helt klart bäst. Min sand blev vit o ren på 2 dagar Citera
spiken Postat 12 juli 2015 Postat 12 juli 2015 Jag har en sandvändande stjärna och en sjögurka....dom håller sanden kritvit i mitt 700 lit. Citera
Alexraptor Postat 12 juli 2015 Postat 12 juli 2015 Jag går stick I stäv med alla andra och rekommenderar "inte" en sandvändande sjöstjärna.Visserligen håller dom sandbädden ren.... helt ren, Dvs att dom inte bara glufsar i sig skit utan glufsar också i sig "allt" levande i sanden, och sedan brukar dom svälta och dö.Sniglar som Strombus och Nassarius, är mer lämpade då dom gärna äter matrester och skräp utan att totalt suga livet ur sanden. Samt finns det många maskar och kryp som följer med levande stenar som hjälper till och håller rent.(dessa kryp är det som sjöstjärnan käkar upp.) Citera
spiken Postat 12 juli 2015 Postat 12 juli 2015 Min stjärna har varit i burken i 3 år å gurkan i 4 ....så nått hittar dom att äta däremot så funkar inte nassarius , dör av efter nån vecka . Nån tanke om det ? Skulle gärna vilja få dom att överleva ..... Citera
Alexraptor Postat 12 juli 2015 Postat 12 juli 2015 Det är då stora Akvarier där dom kan klara sig, där dom inte hinner glufsa i sig allting i ett nafs så att djurlivet klarar att återhämta sig. Citera
Noxy Postat 12 juli 2015 Postat 12 juli 2015 Så sega som dom är? Det ser man. Man lär sig nått nytt varje dag;). Cerith snäckor är annars andra bra städare. Dock så ska man inte ha eremiter, har märkt att så fort cerith snäckorna är mätta så vänder dom sig upp o ner och ibland är en eremit i närheten och vill mumsa Citera
Saltaren Postat 18 augusti 2015 Postat 18 augusti 2015 Har en Diamond watchman gobie + två Nassarius som gör rent hos mig.. Fisken är otroligt effektiv, men ett varnande ord! DEN kommer bestämma hur din sandbotten ska se ut.. Jag flyttar sanden från framrutan till baksidan, och nästa dag har han flyttat all sand tillbaka igen! Men den e kul å ha endå. Citera
Flygrc Postat 20 augusti 2015 Postat 20 augusti 2015 Jag har avverkat 3 st såna sandvändare på mindre än ett år Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.