Gå till innehåll

Akvarium 10mm


Doris

Rekommenderade inlägg

Ja mailade en akvarie tillverkare frågan som ställdes var

Vill ha pris på

> L.240cm x H 80Cm x B 70 cm = Pris ?

> L.240cm x H 70Cm x B 70 cm = Pris ?

Svar :Hejsan!

Du behöver 10mm glas till en burk som är så hög som Du vill ha.

Då vi f.n. har lite dåligt med tid att bygga Ditt akvarium, är det

bättre att Du fixar byggande själv. '

Glasbitarna kommer att kosta 1000:-/kvm Och då är allt kapat i Ditt mått.

Vad säger ni om 10mm till ett kar på 240x80x80 skälv tänkte ja 19mm Botten 16 mm Sidan/gavel men de kanske är över standard ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hur långt tror ni man kan ha akvariumet om ja har 60 högt 10mm, enligt min tabel som ja har på datorn så kan ja ha 5m långt kan de stämma ?

ska ha akvariumet 280 eller 290 långt 60 högt 75 djup vad tror nu ?? skulle de funka 12 mm boten 10mm runt om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

www.fnzas.org.nz/articles/technical/glassthickness/

Här är en länk för beräkning av akvarieglastjocklek. Beräkna efter tabellerna för säkerhetsfaktor 3,8.

Så gör de kommersiell tillverkarna av akvarier i Sverige.(Fast många har tunnare bottenglas).

Tabellen ovan från Arosglas har jag sett förr men det säljs inga färdiglimmade kar med så tunt glas.

Kolla länkarna till våra webbutiker och jämför deras glastjocklekar med tabellerna.

Standardmått för 60 högt är 12mm glas i sidorna och med det djupet bör du ha 18 mm i botten men med hel bänk och frigolit bör det gå bra med 15mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härdat glas rekommenderas ej till akvarium ihuvudtaget.

/Lasse

Helt riktigt en viss risk finns att vid tillverkningen fås inbyggda spänningar. Men i laminatglas är innersta rutan mycket bra om den är härdad då detta glas är mkt reptåligt och stark (3gånger normalglas). För omdisk. kar torde räcka: ytterst 8mm och innerst 4mm härdat laminatglas, kan beställas från nämsta glasmästare. Obs se till att du får ev hål borrade på fabrik innan härdning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För runt femton år sedan hörde jag från en akvariegrossist att deras 720 liters hade 12mm i långsidor och botten men att deras 1125 var gjorda av 10 mm härdat glas för vikten inte skulle bli större än att akvariet skulle kunna bäras av två personer. Nu är jag osäker på vilken grossist det var men det var ju innan Dala Samhall hade tagit över marknaden så kanske det var Gibbon??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doris: Ja det kommer det göra. Var försikt nu bara då du limmar karet. Var nogran med rengöringen. Fick ett tips en gång att skall man limma mycket i ett kar så underlättar en silliconspruta som går på tryckluft Så slipper man pumpa så mycket å man får ett bra gjämt flöde över hela fogen.

Maskera på allt där du inte skall ha sillicon.

För utlopps 32mm rör så hadde jag 40mm hål så att genomförningen kom igenom.

För retur röret så räcker gott å väl 20-25mm rör max. Hålet vet jag ej på denna genomförning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Wrang

Har en kille som ska limma på plats åt mig ,vet inte vad han har för spruta men ,ska limma karet i 3 etaper så de kommer nog bli bra. Ska börja bygga bänken vilken dag som hälst -->tog<--- (kanske ska skriva lånade ) med mig virke från jobbet Hihi , funderar på vilken höjd ja ska ha bänken i ,vill inte böja mig ner för o titta in i akvariumet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...