Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag tar ett exempel. Om du ska driva 6 stycken LEDs i serie, och varje led kräver 3.5 V och 700 mA så behöver du mata slingan med 21V och 700mA. Det är samma ström som flyter genom hela slingan. Spänningen över varje enskild diod skiljer sig lite och varierar även med temperaturen, och det är det som är anledningen till att man enklast matar med konstantströms drivare. Dessa anpassar sin utspänning till att ge exakt ström (tex 700mA) genom en diodslinga. Om du väljer meanwells LDD drivare så måste dessa matas med en likspänning som är något högre än den som krävs för dioderna. I exemplet ovan så krävs förutom en meanwell LDD700 även ett spänningsaggregat på 24V och minst 1A max ström. Om spänningsaggregatet skall driva sex likadana slingor krävs en maxström på 6A och sex stycken LDD700, en för varje slinga.

• Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Eftersom jag själv sitter och nördar in mig på ämnet är jag hyfsat väl uppdaterad för tillfället :).

Kan tipsa om siten octoparts där man kan få datablad och prisjämförelser mellan olika försäljare för en viss komponent.

/Peter

Postat
Verkar vara ett bra aggregat. Kanska funkar för mig med.

jag är mer inne på en "kaplsat" utförande så hittar du detta så hör gärna av dig.

finns viseligen denna men känns inte så aktuellt att lägga 900kr

Pacific Sun Power Supply 180W FSP

powersupply-400x400.jpg

Postat (ändrat)
Räcker strömstyrkan? Du bör nog ha lite marginal.

Mini blue controllern har bara 6kanaler så ev så lägger jag ihop vissa kanaler. Kortet har 8 kanaler så 8x700mA = 5.6A eller om man kör med 6x700 + 2x1000mA så får man 6.2A

/Christian

Ändrat av wrang
Postat

Har hittat om CREE XM-L Neutral White LED

undra vad detta inebär

We recommend combining this LED with the LPC-60-1750 driver for better value

Om man kanske ska ha den vita kanalen på 1500mA och en sådan här

Mean Well LDD-1500LW dimmable driver

Postat

Ja då är tankarna uppe i 8 LDD

6st 700mA LDD

1st 1000mA LDD

1st 1500mA LDD

Ska leta upp ett aggregat idag med mer watt och hoppas alla slingorna tänds upp vid dem svarta kopplingspunkten. Har ett 700mA Malmbergs liggande från tidigare projekt

/Christian

Postat

Postar mer bilder på led panelen å dess komponenter om det kam vara intressant

post-736-14468936250165_thumb.jpg

post-736-1446893625041_thumb.jpg

post-736-14468936250632_thumb.jpg

Varje kanal verkar ha 2st utav dessa

post-736-14468936250934_thumb.jpg

Men en kanal har 4st (blå)?

Nån som vet vart man köper nya utav dessa?

post-736-1446893625117_thumb.jpg

/Christian

Postat

Jag hade testa på en liten del av kortet där det inte finns några ledare under lacken först så att du inte får några oönskade bieffekter.

Är du säker på att du måste rengöra, och funkar det inte med mikrofiberduk eller papper?

Postat

Det enda som skulle kunna ta skada är ju linserna på LEDarna.

Om det bara är saltrester du ska ta bort så hade jag nöjt mig med att spola av det med RO vatten.

I andra hand Isopropanol.

Mvh

/Janne

Postat

Lyckades ta bort kontakten men lite gick sönder tyvärr men har fått hjälp å se iallafall att de lyser via dessa kopplingspunkter.

Lödningarna får ni blunda för. Är inget proffs men skrapat lite försiktigt på koppar banan, flussmedel å sen lödtråd. Ska köpa lite epoxylim så man limmar ner de banor som lossat från kortet.

Kom gjärna med tips om ni kan detta här med lödning

Har lött lite på fm så lite skojigare nu igen men inga snygga lösningar så du får blunda.

post-736-14468936277718_thumb.jpg

Dessa lyckades jag kicka igång nu för stunden

NW - ok

post-736-14468936277918_thumb.jpg

A - ok

post-736-14468936278095_thumb.jpg

Grön - ok

post-736-14468936278271_thumb.jpg

Alla körs med 700mA

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...