Gå till innehåll

Led panel från Pacific sun


wrang

Rekommenderade inlägg

Jag tar ett exempel. Om du ska driva 6 stycken LEDs i serie, och varje led kräver 3.5 V och 700 mA så behöver du mata slingan med 21V och 700mA. Det är samma ström som flyter genom hela slingan. Spänningen över varje enskild diod skiljer sig lite och varierar även med temperaturen, och det är det som är anledningen till att man enklast matar med konstantströms drivare. Dessa anpassar sin utspänning till att ge exakt ström (tex 700mA) genom en diodslinga. Om du väljer meanwells LDD drivare så måste dessa matas med en likspänning som är något högre än den som krävs för dioderna. I exemplet ovan så krävs förutom en meanwell LDD700 även ett spänningsaggregat på 24V och minst 1A max ström. Om spänningsaggregatet skall driva sex likadana slingor krävs en maxström på 6A och sex stycken LDD700, en för varje slinga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Verkar vara ett bra aggregat. Kanska funkar för mig med.

jag är mer inne på en "kaplsat" utförande så hittar du detta så hör gärna av dig.

finns viseligen denna men känns inte så aktuellt att lägga 900kr

Pacific Sun Power Supply 180W FSP

powersupply-400x400.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räcker strömstyrkan? Du bör nog ha lite marginal.

Mini blue controllern har bara 6kanaler så ev så lägger jag ihop vissa kanaler. Kortet har 8 kanaler så 8x700mA = 5.6A eller om man kör med 6x700 + 2x1000mA så får man 6.2A

/Christian

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då är tankarna uppe i 8 LDD

6st 700mA LDD

1st 1000mA LDD

1st 1500mA LDD

Ska leta upp ett aggregat idag med mer watt och hoppas alla slingorna tänds upp vid dem svarta kopplingspunkten. Har ett 700mA Malmbergs liggande från tidigare projekt

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ kan ju vara att köra två aggregat om du inte hittar något med lämplig strömstyrka som är inkapslat.

Tex: http://www.ebay.com/itm/Hotsale-AC-85-245V-To-DC-24V-1A-2A-3A-4A-5A-Power-Supply-Adapter-Driver-Switch-/381029417281?var=&hash=item58b71f8141

Hittade en hel del varianter till helt ok pris när jag sökte på : power adapter 24V 5A IP64

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De små svarta ytmonterade med 000 etc är ytmonterade motstånd. I detta fall verkar de vara bryggor dvs 0 ohm.

Se följande länk en bit ner på sidan :

http://www.talkingelectronics.com/projects/Testing%20Electronic%20Components/TestingComponents.html

Den lilla integrerade kretsen på bild tre är en temperatursensor om texten är 18B20. Svårt att läsa på bilden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan jag köper på mig massa drivare å LDD å styrningar så måste jag nog tvätta kortet lite (då förra ägaren doppat sin armatur) så det känns ok men även att ta bort dom gamla anslutningarna för att se om man får igång slingorna via anslutningen.

Är denna ok eller ska man ta nått annat

Luxorparts Ipaclean isopropanol

PRF 6-68 Elektronikrengörare

Elektronikrengöring 200 ml

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckades ta bort kontakten men lite gick sönder tyvärr men har fått hjälp å se iallafall att de lyser via dessa kopplingspunkter.

Lödningarna får ni blunda för. Är inget proffs men skrapat lite försiktigt på koppar banan, flussmedel å sen lödtråd. Ska köpa lite epoxylim så man limmar ner de banor som lossat från kortet.

Kom gjärna med tips om ni kan detta här med lödning

Har lött lite på fm så lite skojigare nu igen men inga snygga lösningar så du får blunda.

post-736-14468936277718_thumb.jpg

Dessa lyckades jag kicka igång nu för stunden

NW - ok

post-736-14468936277918_thumb.jpg

A - ok

post-736-14468936278095_thumb.jpg

Grön - ok

post-736-14468936278271_thumb.jpg

Alla körs med 700mA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...