Nille83 Postat 5 augusti 2015 Postat 5 augusti 2015 Var ska/kan man placera macroalger i ett kar? Sumpen borde väl vara för lite ljus? Kom gärna med förslag. Citera
Strikt Postat 6 augusti 2015 Postat 6 augusti 2015 Många placerar dem i ett fack i sumpen (refugium) och köper en lampa lämplig för växter, runt 6500K. Däribland jag Citera
Datzun Postat 7 augusti 2015 Postat 7 augusti 2015 Jag ska se om jag inte kan klämma in lite macroalgsodling i sumpen till mitt RSM 250 (som är nog så tight). Har hört om de som odlar i det vänstra facket. Ska försöka få tag i en liten, vattentålig led för växter, inget muskedunder. Mvh Fredrik Citera
peterj66 Postat 7 augusti 2015 Postat 7 augusti 2015 Beror lite på varför du vill ha macroalger., men jag gissar att du är ute efter vattenrening. Jag kör med ett grunt refugium i sumpen på ca 30x30x10 med 18w växtbelysning. Funkar jättebra och jag får rensa ut runt 250 gram makroalger i veckan. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.