Jonna Postat 26 augusti 2015 Postat 26 augusti 2015 Hej!Jag har nyligen köpt ett hus som jag snart ska flytta in i.Jag har ett 360 liters kar som är öppet, och jag undrar om ni har gjort något för att skydda golvet och väggarna/tapeten mot vikten och fukten? Eller har ni bara ställt det rakt på golvet?(Akvariet kommer stå i vardagsrummet.) Citera
Laggeman Postat 26 augusti 2015 Postat 26 augusti 2015 Jag hade ett akvarie på runt ett ton som stod på övervåningen i vårt hus utan problem, det man ska tänka på är hur mycket vikt som är per fot i golvet. Tänk dig en storväxt person som står på tå, det är ju aldrig några problem. Citera
Jonna Postat 28 augusti 2015 Författare Postat 28 augusti 2015 Okej, så golvet klarar sig utan några konstigheter. Men hur blir det med tapeten om man har ett akvarium utan täckglas eller lock? Citera
Tribiani Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 Har du krypgrund under huset hade jag stöttat upp golvet. Det är bättre att vara på säkra sidan. Jag gjorde det under mitt 360 liters med 120 liters sump. Citera
Perk Postat 29 augusti 2015 Postat 29 augusti 2015 Angående fukt så beror det ju lite på. Hur gammalt är huset? Finns spärrskikt i väggar och tak? Är det bra ventilation?Det man inte vill är att fukten letar sig upp i takisoleringen och kondenserar där eller i ytterväggarna för den delen.Med rätt ventilation och rätt konstruktion ska detta inte vara ett problem. Vad rätt är beror på båda parametrarna, ventilation och konstruktion. Sen om det skulle synas något på tapeten så är ju det bara ytskiktet (till att börja med i alla fall ) lättare åtgärdat men dock ett tecken på att ventilationen är undermålig. Jag har aldrig än så länge sett några skador på tapeten i mina lägenheter och hus på grund av mina akvarium.Ser du att du får kondens på insidan av fönstren är det dags att göra något. Detta gäller oavsett om du har akvarium eller inte. Citera
Oscarhaglund Postat 13 januari 2022 Postat 13 januari 2022 Jättegammal tråd men jag har lite liknande funderingar. Det kommer ju att skvätta när man pysslar med akvariet och sumpen så vore det inte bra att ha något under bänken som sticker ut en bit för att skydda trägolvet? Typ en våtrumsmatta eller knake till och med en vanlig korthårig matta? Citera
MichaelE Postat 13 januari 2022 Postat 13 januari 2022 23 minutes ago, Oscarhaglund said: Jättegammal tråd men jag har lite liknande funderingar. Det kommer ju att skvätta när man pysslar med akvariet och sumpen så vore det inte bra att ha något under bänken som sticker ut en bit för att skydda trägolvet? Typ en våtrumsmatta eller knake till och med en vanlig korthårig matta? Det är en riktigt dålig idé. Det funkar säkert bra mot lite skvätt men när man väl får ut ett par liter vatten på golvet så kommer det krypa under mattan och bli kvar där men fuktskador på golvet som följd. Lägg ut ett par handdukar ist. 1 Citera
Oscarhaglund Postat 13 januari 2022 Postat 13 januari 2022 4 hours ago, MichaelE said: Det är en riktigt dålig idé. Det funkar säkert bra mot lite skvätt men när man väl får ut ett par liter vatten på golvet så kommer det krypa under mattan och bli kvar där men fuktskador på golvet som följd. Lägg ut ett par handdukar ist. Tack! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.