Christer T Postat 27 november 2005 Postat 27 november 2005 Jag köpte dennasom som en Discosoma sp. Jag har dock lite svårt att hitta liknande på Internet och den ser ju inte ut som en "vanlig" Discosoma. Är det en sådan? Citera
Dimorb Postat 28 november 2005 Postat 28 november 2005 Ser mer ut som en galaxea för mig.Sök på det istället och se om du hittar något som ser likadant ut. Citera
DSB Postat 28 november 2005 Postat 28 november 2005 Har tittat i de korallböcker jag har hemma, och hittar ingen Discosoma som ens liknar din. Men jag har naturligtvis inte bilder på alla existerande Discosoma arter/varianter.Det är inte helt lätt att artbestäma en korall på en bild. Jag har jobbat med att inventera både växter och fåglar och vet att man inte skall vara allt för självsäker och har fått lära mig att man skall vara väldigt avvaktande mot personer som med en blick från håll artbestämmer utan att närmare undersöka objektet.Däremot finns det säkert kunniga akvarister på forumet som kan föreslå vilket släkte som kan komma ifråga. Citera
DSB Postat 28 november 2005 Postat 28 november 2005 Discosoma är skivanemoner utan skelett men med fot som fäster på underlaget.Galaxean är en stenkorall med stenhårt skelett.Det finns andra släkten av skivanemoner den liknar mer t.ex Rhodactis tycker jag.Ja det har du rätt i, med skelettet menar jag. Citera
wrang Postat 28 november 2005 Postat 28 november 2005 Tycker allt att det ser ut som en Galaxea (stenkorall) Citera
Ingvar Hellmalm Postat 28 november 2005 Postat 28 november 2005 Det är absolut ingen Glaxea. Jag har en likadan Discozoma spec som jag köpt i Tyskland. Försäkerhets skull. Har den skelett? Skickar den ut långa sveptentakler? Citera
Ingvar Hellmalm Postat 28 november 2005 Postat 28 november 2005 Den troligaste arten är Rhodactis cf. indonsinensis=hairy mushroom anemone=Indonesian elephan ear Citera
Christer T Postat 28 november 2005 Författare Postat 28 november 2005 Tack för alla förslag och engagemang!Det är absolut ingen Glaxea. Jag har en likadan Discozoma spec som jag köpt i Tyskland. Försäkerhets skull. Har den skelett? Skickar den ut långa sveptentakler?Som nybörjare är jag nog inte riktigt kapabel att avgöra om den har skelett. Jag är dock tveksam till det. Om den skickar ut sveptentakler vet jag inte heller. Skulle den göra det på natten? Tycker mest den verkar dra ihop sig då. Citera
chrilleus Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Tja! Jag har ett gäng likadana, och jag har för mig att det korrekta namnet är Ricordea floridae Citera
stigigemla Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Nu sitter jag på jobbet så jag är inte säker men Ricordea florida blir väl bara fem cm medan Rhodactisen kan bli 15 ungefär. Eller har jag fel? Citera
chrilleus Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Det var en bra fråga Här finns lite info, dock inget om maxstorlek http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?pcatid=2043&N=0 Jag ska googla lite.. Citera
chrilleus Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Hmm, den här verkar misstänkt: http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?pcatid=658&N=0Den blir minst 7" iaf. Citera
chrilleus Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Du verkar ha rätt, Florida blir bara 8cm: http://www.seewasserlexikon.de/weichkorallen/ricordea_florida.htmLite allmän info:http://www.ricordea.org/index.htmlhttp://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/reefslides/index.php Citera
stigigemla Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Har den grenade tentakler är det inte florida. Citera
Christer T Postat 29 mars 2006 Författare Postat 29 mars 2006 Sedan jag skrev frågan har jag köpt en utmärkt bok om koraller. Jag kan nu med ganska stor säkerhet säga att det är en Rhodactis indosinensis. Ingvar hade alltså rätt. Den är ganska trevlig tycker jag. Sedan bilden togs har den delat sig och är nu i fyra delar. När det hamnar mat i den så drar den ihop sig så den ser ut som en liten beige boll. Här är en nyare bild: Citera
chrilleus Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Hmm. jag har nog samma som dig, men bild-googlar man på Rhodactis Indonensis så ser dom exemplaren mycket plattare och glesare ut Här är min flock Citera
stigigemla Postat 29 mars 2006 Postat 29 mars 2006 Cf betyder at den/det liknar. Rhodactis cf. indosinensis liknar alltså indosinensis men skiljer sig på något sätt så att den kunnige kan se det..Indonensis är nog bara ett stavfel men sådana sprider sig ofta snabbt på nätet. Citera
Lejonkungen Postat 30 mars 2006 Postat 30 mars 2006 En stor risk är att de sprider sig alltför mycket och dödar andra koraller. Citera
alofstrand Postat 30 mars 2006 Postat 30 mars 2006 mm dom bränns rejält har en likadan där hemma och tycker att det kliar i fingrarna efter jag har varit i kontkat med den, hade två stenkoraller som "trillade" ner i den och dagen efter var det bara att kasta dem!!!!men den är fin iallafall Citera
leifsson Postat 15 mars 2017 Postat 15 mars 2017 (ändrat) . Ändrat 15 mars 2017 av leifsson Fel tråd Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.