Kubiken1891 Postat 8 september 2015 Postat 8 september 2015 Jag tänkte köra ett refugium i sumpen och har ett par funderingar.Sumpen är ett akvastabil original på ca 100Ljag har skummare och retur i stora facket, frågan är kan man köra refugiet i fack 2 el ska jag avgränsa en bit av den stora tillsammans med retur och skummare?att placera skummaren i fack 2 går inte pga att den är för stor Vad skall man ha i refugiet? chaeto kommer det att bli men ska man ha sandbädd och LS också?Vad för sorts belysning behöver man? Citera
peterj66 Postat 8 september 2015 Postat 8 september 2015 Jag tror att det är bättre om du har en större yta på refugiet. Kan du inte flytta väggen mellan fack två och tre? Har själv funderat på sand men är tveksam efter de diskussioner jag läst. I min sump är refugiet tvådelat. Den övre belysta delen är bara ca 7cm djup och 35x30 i yta vilket gör att jag får bra med ljus på hela klumpen och den växer så det knakar. Under detta har jag en mörk del, men den har hittills varit en besvikelse. Väldigt lite djur/svampar i den mörka delen och det som finns där sitter så det kan få ljus/flöde. Kommer att stuva om lite så det blir bättre genomströmning i den mörka delen och se om det ger resultat. Citera
freguz Postat 8 september 2015 Postat 8 september 2015 Jag hade inte kört skummaren i returfacket. Poängen med bubbelfällorna är de ska ej komma med ut i returpumpen. Flytta om väggen, returfacket kan vara ganska litet.Skummare + chaetoboll i mittfacket. Citera
hansson_1985 Postat 8 september 2015 Postat 8 september 2015 Eller så vänder du sumpen. Ta ner vattnet i det stora facket där du har skummare m.m och sen kör du refugium i det mindre facket med returpump. Kanske går att ha alger i det minsta facket. Typ kläma in alger mellan glaset och låta returen stå själv i mittenfacket. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.