Gå till innehåll

Nybörjare - Red Sea max 250


redina

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har precis köpt ett begagnat Red Sea Max 250.

Läser i boken Daniel Knop: Korallrevsakvaristik för nybörjare att avhärdat vatten är inget bra vatten. Min plan var att fylla det första gången med avhärdat kranvatten och sen göra vattenbyten med osmos-vatten.

Bor i Storvreta.

Vad kan det vara för problem med avhärdat vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ökad mängd natrium i vattnet är inget att eftersträva. Du kommer ändå (över tid) att att få en jonobalans i ditt akvarium.

Hur skadlig det jonöverskottet egentligen är råder det delade meningar om.

Jag skulle absolut inte starta mitt kar med att chansa in på en väg där de flesta inte vill vara.

Hobbyn är alldeles för dyr för mig för att våga det:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning, kör kranvatten igenom osmosen istället.

För att osmsosen ska fungera så behövs ett övertryck på vattnet in i osmosen. Trycket i vattenrören brukar räcka. Ja har en tryckstegrings pump på min osmos.

Det blir svårt för dig att få tryck på det avhärdade vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Nu vet jag inte om jag hänger med i vatten svängen. Men genom avhärdning byts väl kalciumsalter och magnesiumsalter och andra viktiga saker som man vill ha i vattnet till natriumsalter? Och genom osmos med allt vad det innebär så gör man väl kort o gott demineraliserat/avhärdat vatten. Vad är grejjen här? Hur får vi ihop det? Och vad menar mr knop? Visst fylls det på genom saltet och andra kemikalier sen men. Det är väl samma ska eller? Eller tänker jag på andra saker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du avhärdar vatten byter du joner så att kalciumhalten i vattnet minskar.

Det är bra för att annars kan man få kalkutfällningar i osmosfiltret.

Osmosen minskar allt som är löst i vattnet till en trettiondel eller mindre.

Man får koll på hur mycket lösta salter det är i vattnet + hormoner och annat som finns i vattenledningsvattnet.

För att osmosen skall fungera behöver du skruva upp trycket i din hydrofor till mins 4, helst 5 bar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han skriver:

Bäst är vatten från en osmosanläggning eller helt avsaltat vatten från en jonbytaranläggning, men även nitrat- och fosfatfattigt källvatten, eller destillerat vatten är lämpligt. Vattenledningsvatten kan också användas, förutsatt att det innehåller låga halter nitrat och fosfat, men se upp för vatten som passerat avkalkningsaggregat. Detta ger visserligen godkänt dricksvatten, men inte vatten som duger till ett revakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte köpa LS idag. Det jag är mest intresserad av lägre djur så som räkor, krabbor, kräftor, sniglar, sjöstjärnor, och vad det nu finns och några fiskar för att gäster inte ska tycka man är alltför knäpp. Har ni några tips på vad jag ska tänka på när jag köper LS? Funderar även på levande sand? Tillför det något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpa sten ifrån butik eller ifrån inkört kar? I vilket fall så tänker jag , Magkänslan... Ser stenen fin ut och inte stinker? Köp. Ser den blaskig ut och stinker? Köp inte. Även om den må vara billig. Man vet aldrig vad som kan döljas och även blaskig och stinkande sten kan ju göras fin inför försäljning men lär lukta konstigt. Kolla vrid o vänd och känns det ok för dig så slå till. Den levande sanden tillför bakterier och annat som hjälper till att komma igång. Men har man fin inkörd sten med gott om saker i så lär livet komma även till "olevande" sand rätt fort. Det finns många rätt o fel och mitt behöver ju inte vara rätt heller. Detta är världens bästa plats att fråga på. Ibland kommer bra svar ibland inga. Hur långt har du kommit? Bilder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt LS och bara hivat ned ned ingen scape än. Däremot ser jag glasrosor på en av stenarna. Ingen sten sitter fast, så jag kan ta ut den stenen. Några tips vad jag kan göra med glasrosor precis nu när det är nystartat och inte sitter fast. Om jag tar upp den och borstar den kommer de att dö då, eller blir det värre eller hjälper inte? Tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller sand så beror det väl lite på vad du tänkt ha i den. Precis som dig är jag mer förjust i de lägre djuren än fisk och jag vet att det finns räkor och krabbor som gärna gräver ner sig och då behöver det väl finnas några cm sand åtminstone. Pistolräka + Goby är en klassisk combo har jag läst.

Själv kör jag just nu med bara 1cm sand typ då det blir mindre problem med skräp som fastnar i sanden men då kan jag å andra sidan inte ha någon sandvändande sjöstjärna eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 11 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...