Gå till innehåll

Ljudnivåer/Sump


Xanrag

Rekommenderade inlägg

Går det att få till ett ljudlöst revakvarium? Eller sånärsom. Största problemet nu med min RSM130D är att den låter lite väl mycket, men det känns svårt att göra något åt också då sumpen är så liten och begränsad. Är det enklare få lägre ljudnivå i större sumpar? Det som låter är ju skummare, pumpar, lampor etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt är nära ljudlöst. Har det i vardagsrummet och med vanliga bakgrundsljud så hörs det inte. Fick lite högre ljudnivå när jag råkade köpa en för stor fläkt till ventilationen för sumpskåpet men det är fortfarande inget man tänker på. Jag har vadderat insidan av sumpskåpet med bilisolering. Så länge man inte har en överrinning som sörplar eller kör sumplöst så kommer det ju bara ljud från sumpen och då är det väl främst fläktar som låter om man inte har dåliga pumpar som står och brummar högt. Jag kör Sicce till retur och Jebao till skummaren och jag anser inte att jag hör dem

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon variant av hävertsystem är nog ett måste för riktigt tysta sumpsystem samt en bra returpump som redan nämnts(inte durso utan ett riktigt stabilt hävertsystem).

Jag har en 4040deltec som nog är en av dom tystaste men jag har även en hygglig Jebao men dom verkar kunna variera lite i ljudnivå.

Pumpar så är Tunze dom tystaste för att flytta vatten.

Skummare så har jag valt en riktigt fet en som jag kör under natten endast o för fraggkaret en billig kinaskummare (coralbox d500) som visade sig vara rätt ok.

Belysning kan bli lurigt då led i regel har fläktar och dom billiga brukar låta en del, dsuny är en fläktlös budgetvariant men färgåtergivningen är väl inte enligt mitt tycke den bästa(dom flesta är nog helt nöjda med den).

Så ja det går att få det tyst som bara den men det krävs en del tankearbete och man får välja sin utrustning med omsorg.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon variant av hävertsystem är nog ett måste för riktigt tysta sumpsystem samt en bra returpump som redan nämnts(inte durso utan ett riktigt stabilt hävertsystem).

Folk är så anti durso :). Jag kör en 5,5 tums rör ner med en durso. Funkar skitbra och är knäpptyst. Gäller ju dock att bygga sin durso så man kan reglera mängden luft som tas in så den inte står och sörplar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en herbie overflow med kranar med runda vred som kan finjusteras (minns inte vad de heter), välj en sån istället för kulventil till premiären. Kostar lite mer men går att ställa in knäpptyst. Sen har jag en maxspect gyre som körs på 50% och är ljudlös.

Fläktarna från Radionbelysningen är det som låter hos mig, men man kan ju tex att köra en passivt kyld ramp som min tidigare Razor. Skummaren och returpumpen låter lite grann men jag har inte inte ljudisolerat skåpet heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Strikt säger så är ett Herbie eller BeanAnimal det rätta om man ska få det tyst. Jag kör Jebao returpump som är tyst och har en Bm curve 5 skummare som är hyfsat tyst. Kör bara skummaren på natten/dagen och då tänker man inte så mycket på den.

Min streamer hörs lite mer än jag skulle önska (Jebao) men är ok.

Ändrat av peterj66
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har egentligen bara en sak att säga;

Ställbara DC-pumpar = ljudlöst....

Hade köpt "dyra" Sicce silent pumpar för drivning av retur och reaktorer = tröskverk...

Var väldigt uppgiven första dygnet med nya drömkaret...

Lånade en DC-pump av en annan saltis...

Nu har jag Jebaos nya Jecod 4000 Dc pump och Coralbox skummare som använder Jebaos ställbara dc.

Enda som hörs är det luftsugs "oljud" som läcker igenom trots ljuddämparen på skummaren.

Ps: jag är pedant och hatar "fel" typ av ljud som stör upplevelsen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...