Gå till innehåll

Väte peroxid


Stefan molin

Rekommenderade inlägg

Nackdelen med väteperoxiden är väl att den dödar allt levande, dvs även mikrofaunan du vill behålla på stenen. Det kan ju ta sin lilla tid innan den levande stenen blir levande igen.Man använder det ibland för att rensa död sten från gamla djurrester om man kan få tag på tillräckligt stark lösning. Du kan ju annars testa med sniglar mot algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stig , menar du att skaldjur är känsligare? de små kräftdjuren överlever ju alltid , jag har aldrig upplevt nåt negativt även med eremitkräftor , men nu är det några år den jag använde det sist så jag kommer inte i håg doseringen ,hur många mml 3% per 100l det är , det gäller när man doserar i karet , men skit alger kräver mindre konsentrerad dos än högre alger för att dö , jag sanera ett 720 med caulerpa , det är säker 20 år sen så jag har dålig koll vilken dos jag använde , men efter 5 min så var det bara att ta fram håven och håva upp all död caulerpa , nu var det ju i och för sig Caulerpa sertularioides så den kanske är enklare att döda , det jag letar efter är om nån aktivt sprayat 3% på inredningen och koraller vid vatten byte ,det är väl egentligen bara nano akvarister som skulle använda detta i så fall , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...