Gå till innehåll

mitt nya kar 840 liter + sump


Pettan78

Rekommenderade inlägg

Nu har jag köpt mig ett kar på 840 liter med måtten b200 d70 h60... och optiwhite såklart.

Jag behöver skaffa följande till en början

Belysning

Skummare (har en NAC7 men räcker väl inte?)

Doppvärmare

Streamers

Doserpump

och förmodligen massa annat

Vad ska man ha för prylar på ovan nämnda komponenter tycker ni? Hjälp mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:W:

Härlig storlek på karet!

alla dessa frågor går att besvara på om du berättar lite mer vad du har tänkt att ha i karet! -sjöhäst-

Vatten! :)nä skojar

Har ett kar idag på 250 liter och det som jag har där i kommer såklart att flytta över....

Har haft en del acropora men tyvärr har jag har långa trådalger som tagit dö på dem. Men SPSer kommer jag ha...

Jag är galen i Euphylia så det har jag ca 15 kolonier...

sen har jag

mussla

läderkoraller

solkorall

gul kriurg

palettkrirurg

clowner

eremiter

m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tänker du ang hur det skall stå? Njaaa budget vet jag inte... vill inte ha dåliga grejer iaf

vissa kör som rumsavskiljare , dvs en kortsida mot väggen.. Jag kör mer traditionsenligt med en långsida mot väggen..

Mitt kar är på 740 liter ungefär.. Dvs något mindre mått än dina , men inte mycket..

Jag har en Vortech MP40wES samt en tunze 6055a på varje kortsida.. Dvs strax under 20000L flöde på varje gavel o alla pumparna har någon form av varierat/puls flöde så det hela tiden ändras..

Beroende på din tänkta inrikting så snåla inte på Skummaren.. Man bara ångrar sig..

Med Vänlig Hälsning Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag iaf hämtat hem bänken och sumpen + ett annat litet kar som mina gamla individer får gå i under tiden jag bygger det nya på plats.

Som ni ser så är karet begagnat och jag fnular lite varför gamla ägaren gjort två stora hål i första facket?? någon som har någon ide?

Har också börjat bygga lite på en revpelare... kom gärna med synpunkter. SÅ JÄVLA KUL ATT VARA IGÅNG MED BYGGET!!

Bänken skall byggas om, eller ja byggas om men den skall iaf kläs om och målas. Funderar på köksluckor på framsidan... Behöver isåfall 50 bredd

och hittade inget, något som vet vart man får tag i det?

post-8778-14468936484189_thumb.jpg

post-8778-1446893648374_thumb.jpg

post-8778-14468936483967_thumb.jpg

Ändrat av Pettan78
tokigt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Övning ger färdigheter... Blir säkert bra i slutändan.. Ofta blir resultatet riktigt bra i slutändan.. Tänk bara på volymen koraller runt om så allt blir bra i slutändan.. Min egen bottenyta är 180x75 o i just detta läget slår koraller i magneten på en sida och fram ruta..

Med Vänlig Hälsning Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Övning ger färdigheter... Blir säkert bra i slutändan.. Ofta blir resultatet riktigt bra i slutändan.. Tänk bara på volymen koraller runt om så allt blir bra i slutändan.. Min egen bottenyta är 180x75 o i just detta läget slår koraller i magneten på en sida och fram ruta..

Med Vänlig Hälsning Manne

Ja jo den är 45 hög så mitt uppe på kan man nog inte sätta.

Håller på med ett "svävande" flak nu att sätta levande sten på. Har du Sett Jockei Hovmantorps eller Mejsel som han heter här. Han har svävande och det är sjukt snyggt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VILKET jävla fint kar du har Manne

antar att du hittade min tråd.. I mitt fall har jag använt två revpelare (revkeramik) för att få upp höjden utan att få ett berg i botten, vill ha gott om gömställe för fisken samtidigt bra flöde genom hela karet..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha det stämmer Larry:skrattar:

Alltid kul med uppgradering Peter:smiley20:

Hade ingen aning om att det var såå många... Ja du har ju del i min inspiration Larry och hade vi inte fått se ditt och jockes såklart så hade nog chefen inte godkänt storleken på det nya :)

Sen gör ju Stig storkovan med när vi är så många, det är ju kul eller hur Stig? :)

Ändrat av Pettan78
tosigt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var verkligen snyggt... Funderar lite på hur jag skall göra med min reutpump. Vad kör du med?

Numera kör jag en Jeabo dc6000 , på näst högsta farten.. Blir lagom flöde då i förhållande till vad min skummare pallar med i sumpen.. kolla in BLAU också , väldigt intressant kontroller på den finns också som 6000 modell.. Wrang tipsade om den i en annan tråd nyligen.. En absolut kandidat om min retur skulle ge upp..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Numera kör jag en Jeabo dc6000 , på näst högsta farten.. Blir lagom flöde då i förhållande till vad min skummare pallar med i sumpen.. kolla in BLAU också , väldigt intressant kontroller på den finns också som 6000 modell.. Wrang tipsade om den i en annan tråd nyligen.. En absolut kandidat om min retur skulle ge upp..

Med vänlig hälsning, Manne

ok tack detskall jag kolla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen skulle ju denna tråd legat under mitt första saltvattenakvarium då jag är nybörjare. Visst haft salt ett år nu men fortfarande nybörjare. Kan man flytta tråden?

iaf det är utskuret i karet för balkong så det skall byggas. Men vilken diameter skall jag ha på pvc rören. Blir ju tre rör, ett till retur och två till avrinning varav ett bara skall ta 10% typ va? Kör man 32mm på alla tre eller går man upp till 40mm på "katastrofröret"?

Hänger väl på flödet antar jag och någon sa att man skall ha samma flöde som genom skummaren eller fattade jag fel kanske? Många frågor men man brukar få så bra hjälp här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...