Gå till innehåll

mitt nya kar 840 liter + sump


Pettan78

Rekommenderade inlägg

Det är bara o köra på.. , ser bra ut med luckorna.. Även här är det vitt som gäller :)

Med vänlig hälsning, Manne

Tack! ja jag skiter i dom där hålen men man är ju lite nojig av sig. Blir ju en del vikt :) Ja tack den blir snyggt med luckorna. Imorgon väntar en ledig dag som skall ägnas åt bänkbygge...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt. Hur är det tänkt att dörrarna ska monteras sen?

Väldigt enkelt, Luckorna sitter i en skena i botten som är klädd inuti med den mjuka delen av kardborre, sen upp till sitter dom bara med kardborre. Allt för att det skall vara lätt att komma åt sumpen och osmosfacket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt enkelt, Luckorna sitter i en skena i botten som är klädd inuti med den mjuka delen av kardborre, sen upp till sitter dom bara med kardborre. Allt för att det skall vara lätt att komma åt sumpen och osmosfacket.

Fiffigt! Vad är det för skena?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 ben räcker i alla fall om det är lägre.

Med den höjden du har skulle jag skruva fast den i väggen.

Det ska jag köra. la ut frågan på Facebook med men blev ännu mer nervös efter alla olika svar.

Vad tror ni. Om jag tar bort de ställbara fötterna och läger en skiva under bänken i stället för att fördela tyngden över golvet. Kommer golvet hååla? Jag har krypgrund från 1990

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska jag köra. la ut frågan på Facebook med men blev ännu mer nervös efter alla olika svar.

Vad tror ni. Om jag tar bort de ställbara fötterna och läger en skiva under bänken i stället för att fördela tyngden över golvet. Kommer golvet hååla? Jag har krypgrund från 1990

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men.

Står den ut med en yttervägg är det inga problem. Är den ut med innervägg eller som rumsavdelare så sätt stöttor under. Lättast är att lägga ut ett lekablock. En bit sylpapp och sedan kila fast en regel.

Om inte fötterna står på golvreglar så skaffa en U-balk så fördelar de ut kraften. U-40 eller U-60 bör räcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men.

Står den ut med en yttervägg är det inga problem. Är den ut med innervägg eller som rumsavdelare så sätt stöttor under. Lättast är att lägga ut ett lekablock. En bit sylpapp och sedan kila fast en regel.

Om inte fötterna står på golvreglar så skaffa en U-balk så fördelar de ut kraften. U-40 eller U-60 bör räcka.[/quote

Det kommer stå utmed en yttervägg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska jag köra. la ut frågan på Facebook med men blev ännu mer nervös efter alla olika svar.

Vad tror ni. Om jag tar bort de ställbara fötterna och läger en skiva under bänken i stället för att fördela tyngden över golvet. Kommer golvet hååla? Jag har krypgrund från 1990

FB is da shit.

Vet du hur du har bjälklaget under golvet liggandes?

Längs med rummet eller tvärs över.

attachment.php?attachmentid=130086&d=1445289635&thumb=1

Har du krypgrund så kan du kolla där under eller plocka fram gamla ritningar. Oftast är det CC 60cm mellan reglarna.

Du har 10st ben så ca 100kg/ben

Jag skulle INTE ora mig för detta men som Linnex skriver så kan man lägga nått under fötterna som fördelar ut vikten mer per cm2

Men men krypgrund går det ju lätt att sätta stämp under som ben mot backen

Du har ingen snickare som kan hjälpa dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FB is da shit.

Vet du hur du har bjälklaget under golvet liggandes?

Längs med rummet eller tvärs över.

Har du krypgrund så kan du kolla där under eller plocka fram gamla ritningar. Oftast är det CC 60cm mellan reglarna.

Du har 10st ben så ca 100kg/ben

Jag skulle INTE ora mig för detta men som Linnex skriver så kan man lägga nått under fötterna som fördelar ut vikten mer per cm2

Men men krypgrund går det ju lätt att sätta stämp under som ben mot backen

Du har ingen snickare som kan hjälpa dig?

Tack! Jo det kommer en snickare ikväll och tittar på det.

Nä det borde inte vara några problem men när tankarna börjat snurra så är det svårt att släppa. Förstår att du tänker att det väger ca 1000kg men det kommer ju inte räcka alls. typ karet, bänken och vattnet kommer ju väga minst det. sen tillkommer sump 300 liter, sten, och annat... men som sagt jag tror inte heller det är några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har snickaren varit här och kollat... reglarna är 220mm och cc60 dom går inte gemsmed karet utan tvärs och är 250 långa. dom vilar på en i balk så det känns väldigt lungt. Dock rekomenderade han mig att ta bort dom ställbara fötterna och lägga 45*145 plank på längden under fötterna istället för att ha på hängslen och livrem:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har snickaren varit här och kollat... reglarna är 220mm och cc60 dom går inte gemsmed karet utan tvärs och är 250 långa. dom vilar på en i balk så det känns väldigt lungt. Dock rekomenderade han mig att ta bort dom ställbara fötterna och lägga 45*145 plank på längden under fötterna istället för att ha på hängslen och livrem:)

Eller så lägger du en U-balk med vingarna upp och fötterna i. Bygger bara 4-5 mm på höjden så då kan du även ha kvar fötterna om du behöver finjustera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...