Gå till innehåll

Er erfarenhet av att förstärka golv


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Håller på att leta efter nytt boende och har ett objekt jag börjat buda på nu. Problemet (om det nu är det) är att våningarna är byggda med träbalk och det är på övervåningen jag skulle behöva ha akvariet.

Hur pass mycket jobb är det att förstärka ett golv för att klara av ett 700 liters eller liknande? I vilka tillfällen kan det bli en omöjlighet att ha ett så pass tungt akvarium på en övervåningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har byggt om hemma och kollade då upp ang belastning. Är några år sedan så jag är inte 100% säker men vill minnas tillåten statisk belastning 250 kg/m2 och då är det dagens byggnadsnorm. Äldre hus... tja.

I vilket fall så utgår jag från att det tilltänkta karet ger högre belastning.

Rätt väg att förstärka är att taket i undervåningen sätta en eller fler balkar. Gärna limträ. Dessa måste stöttas där undervåningens golv är bärande.

Har du inte kunskapen skall du absolut ta hjälp av snickare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har byggt om hemma och kollade då upp ang belastning. Är några år sedan så jag är inte 100% säker men vill minnas tillåten statisk belastning 250 kg/m2 och då är det dagens byggnadsnorm. Äldre hus... tja.

I vilket fall så utgår jag från att det tilltänkta karet ger högre belastning.

Rätt väg att förstärka är att taket i undervåningen sätta en eller fler balkar. Gärna limträ. Dessa måste stöttas där undervåningens golv är bärande.

Har du inte kunskapen skall du absolut ta hjälp av snickare.

TAck för svar! 250kg/kvm var inte mycket belastning. När man stöttar upp det antar jag att man sätter stöttan mot balken. Ska stöttan så fall sitta längst med väggen eller behöver den sitta mitt i rummet? Blir ju lätt fult så fall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade mitt 720 plus sump och bänk i trä, totalvikt runt ett ton gissningsvis, stående på andra våningen, 120x100cm, ena kortsidan var in mot en vägg. Längst ut på andra kortsidan som då alltså var mot mitten av rummet fick jag justera ca 5mm på de ställbara fötterna när väl vattnet var i baljan, men nu när jag har karet nere i köket istället så är det ingen svikt kvar i golvet där uppe, så det har inte gett några bestående men iaf. :) Balkar i tak/golv ligger med c/c60 och om jag inte minns fel är de 45x225 eller däromkring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cc 60 stämmer bra.

golvreglar brukar vara 45x220mm.

Jag förstärkte mitt golv inför mitt nya genom att lägga in en extra golvregel, (mitt kar kommer stå längs med reglarna) sen satte jag ett par reglar tvärs över på 2 ställen. (typ bärlina) som jag sen stöttade upp ifrån källargolvet.

Vilket jag hoppas kommer hålla.

Jag tror inte man behöver oroa sig för att karet går genom golvet, utan precis som lagge skriver gäller dett att minimera sviktningen på golvet.

En annan viktigt faktor är, står karet längs med reglarna, eller tvärs över reglarna. Ju fler reglar man träffar desto bättre.

Sen är golvet är alltid mest stabilt intill väggar och klarar en betydligt högre belastning där.

Så rent generelt, skall karet stå med en kortsida mot en vägg och sen gå ut i rummet kommer du behöva en stötta "mitt i".

Jag skulle nog börjat kolla på vad det skulle kosta att lägga in två stålbalkar i golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja att den går genom golvet är nog ingen risk. Det är sättningar som kan bli problemet vilket ger två risker.

1 Skada på huset.

2 För stor sättning ger spänningar i karet som kan orsaka att silikonlimningen släpper och att det börjar läcka. Värsta fall spricka i bottenglaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det blir ett projekt

När jag satte in min regel så rev jag taket i källaren och satte in den.

I ditt fall tror jag det enklaste blir att bryta upp golvet och lägga in en regel till. Troligen måste ingrepp i väggarna göras oxå, regeln måste ju läggas på bärande element, typ vägg.

Men det finns firmor som gör sånt här =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte att räkna med att det kan bli några som vill titta på ditt kar också så då blir det lätt några hundra kilo extra belastning. Det är inte omöjligt att dina golvreglar ligger på 40 cc. Det har jag i mitt hus. Ändå stöttade jag upp under mitt kar på 360 liter +120 liter sump + egenvikt. Jag gjorde det i krypgrunden för att vara på den säkra sidan.

Jag har även ställt karet på metallplattor för att fördela ut vikten från de små ställbara fötterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev inget av det huset vi kollade på. Jag fick lite kalla fötter mycket pga av detta. Det måste kännas mer rätt helt enkelt. Vill ha en man-cave på entreplan där jag kan ha mitt kar. Tack för all hjälp dock. Kommer komma till användning till nästa hus vi kollar på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Jag gjorde som Tribiani och stöttade upp golvet i krypgrunden, och det bara för en totalvolym på ca 330 liter. Men så sviktar inte golvet heller ens när det står en hel flock o kollar på akvariet samtidigt. Ett 720 liters på övervåningen i ett trähus hade jag aldrig vågat. :D

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...