Gå till innehåll

Head & Lateral Line Erosion?


Rickard

Rekommenderade inlägg

Hej,

jag har en acanthurus sohal på ca 9-10 cm som mått prima sedan inflytten för ca 4 mån sedan. Det verkar den fortfarande göra, men jag har sedan kanske 3 veckor noterat något på laterallinjen på ena sidan. Vid ungefär 1/3 av sträckan från stjärtfenan till ögat ser det ut som att några fjäll rest sig, om ni förstår hur jag menar?? Det har i stort sett oförändrat ut under dessa veckor, möjligen en blygsam progress. Inga förändringar ses kring huvudet eller på andra ställen.

Har bra vatten värden, stabilt pH 8.3, noll nitrit/nitrat, Ca 430. Fosfat 0.30-0.50 som jag inte får ner trots Rowaphos. Matar med omväxlande räkmix, artemia, spirulina och nori.

Jag funderar över om någon har några erfarenheter av HLLE, och om detta liknar det? Hur snabbt förlopp brukar HLLE ha? Jag har en gul kirurg i samma storlek som mår prima, brukar inte dessa vara känsligare och därför "torska" tidigare?

/Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad jag vet så pekar väl dom flesta teorier på att "hål i huvet" är en bristjukdom.

Men sen verkar teorierna om vad det är brist på gå isär, nån säger vitaminer, andra säger mineraler - en annan

hade teorier om att läckströmmar från pumpar och annat el i karet var orsaken.

Miracle mud snubben Sy leng påstår att hans system hjälper.

hursomhelst verkar det som denna sjuka sällan förekommer i väletablerade kar med sandbädd och rikt korallinnehåll.

Angående dina fosfater, har du kollat räkmixen, innehåller den musslor brukar det vara rena fosfatbomben.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att du inte förväxlat fosfat och silikat. Jag har mätt silikat i "mixat" musselkött men fosfat har jag inte tänkt på.

Matar enbert enbart med frysmix med en stor del musslor men har noll fosfat, (Salifert).

Fast jag har i dag böjat filtrera med fosfatremower på grund av att jag inte är nöjd med färgen på korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HLLE kan väl bero på en hel del saker och det finns inte någon direkt sanning bakom att någon enskild speciell sak är den bakomliggande faktorn till sjukdomen.

Men många som har haft sjukdomen på sina fiskar, bland annat jag, har löste det genom att:

1. Mata med mera näringsinriktat foder. Till Kirurger är alger ett måste annars får de inte tillräckligt med vitaminer.

2. Fiskens stresselement måste minimeras. Ta bort mobbare eller ge den ett större akvarium.

Läste en jättebra artikel på någon av webb-tidningarna. Aerie brukar ha koll på det där så fråga honom om han vet nr.

I alla fall där lyfte de också fram att belysningen kunde vara avgörande för om fisken utvecklade sjukdomen.

Jag kan tycka att det är lite lustigt att din Sohal har fått sjukdomen eftersom de vanligtvis är väldigt väldigt tåliga fiskar men svåra p.g.a. aggressioner. Kanske var den i sämre skick när den kom eller kanske den är mycket mindre än de andra fiskarna i akvariet?

Till sist vill jag bara skriva att du inte skall göra för stor sak av detta. Jag hade också en A. Sohal och när de blir äldre så blir de "luddigare" på den bakre delen av kroppen. Kanske är det bara så att den håller på att mogna. När jag tittade på min från sidan så kunde man se "ludd" som stack ut.

HLLE däremot syns tydligt på huvudet som porer som utvidgar sig. Så länge fisken inte får besvär med huvudet eller "naggade" fenor skulle jag inte tippa på att det är HLLE.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HLLE har lite olika orsaker: Kallvatten fisk Hexamita sp. Diskus Octomites sp. och tropisk fisk Spironuleus sp.

Behandlingen är Metronidazol. These three flagellates that causes this disease are not easily distinguished, Spironucleus is common among tropical fish, Hexamita is associated with coldwaterfish and Octomitus has been found in Symphysodon discus. The 'holes' in the head are accumulation of problems (bad water conditions, unbalanced diet, and the parasites itself) which affect the lateral line organ . This results as a hole from which worm-like dots of rotten tissue protrude in the lateral lining in the head area.This hole symptoms can only be found in adult species.

Jag tror dock inte att det är detta din fisk lider av! Kanse någon annan parasit (lus, copepod eller dyl.) HLLE ger först mörka prickar f.a i huvudet och längs laterallinjen, därefter röda sår som lätt blir sek. inf. av bakterier. De symtom du beskriver stämmer ej på HLLE.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...