Gå till innehåll

Caulerpa


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Hej,

Her precis startat upp mitt akvarium och fick med Caulerpa nummularia och Valonia sp. Jag har tagit bort majoriteten av Valonian men jag ser nu att vissa stammar av Caulerpan blivit bleka. Jag har hört att detta kan vara sporering eller död, vilket kan medföra frigöring av nitrater.

Mitt dilemma här är att med Caulerpan kan jag utkonkurera blåsalgen och om den sporerar, kanske låta den vara eller vore detta förödande? Nu är det inte mycket Caulerpa, bara lite på en mindre sten som det handlar om, Valonian är det mera av (många små). Eftersom detta är i uppstartsskedet (Dag 1), så är det lite oklart hur jag bör gå till väga.

Vore mycket tacksam för förslag!

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caulerpa är ju kanon som filter, men dom flesta som har det i huvudkaret brukar ångra sej.

Är nummularia den som ser ut som persilja?

jag tror du gör dej själv en tjänst om du kan placera dom här stenarna i sumpen, vallonian bör du se till att pilla bort och dom vitnande delarna av caulerpan också.

så fixar du ett litet lysrör över sumpen som lyser, antigen dygnet runt eller när akvariet är släckt.

På det sättet får du ett stabilare Ph på köpet och slipper att caulerpan kraschar.

Den bör dock gallras med 3-4 veckors intervaller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte svara på den frågan, men har endå ett inlägg.

Jag har caulerpa i sumpen. Först hade jag en lysramp fr ett gammalt akvarium som var på dygnet runt över sumpen(vanligt billigt lysrör). Det mesta av caulerpan dog med följden av att nitrathalten ökade.

Har en kompis som känner någon i England som är duktig på bla Caulerpa som sa att de behövde massor med ljus. Köpte därför 2st små T5 lysrör m armatur på Bauhaus för 200kr styck & lade aluminium folie ovanpå som reflektor (en provisorisk lösning tills latmasken försvunnit ur min kropp). Har dessa på dygnet runt.

Nu ser man för var dag hur caulerpan växer. Nitratnivåerna är nu bra.

Alltså: T5 lysrör är bra till caulerpa i sumpen.

Kan säkert använda MH-belysning också, men att det då kanske blir dyrare (vad vet jag?). Jag tyckte att det är billigt, enkelt & smidigt som jag har det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag har precis bytt ut glödlampan till ett Gro-Lux 14W T8 rör med reflektor. Kanske får kolla på den modell du köpt. Har du mer information på rören från Bauhaus, kanske även någon bild?

Jag var på A-lagret och kolla på belysning, armatur + lampa skulla gå på strax över 1500:-

PS. Min caulerpa har redan växt lite och mina alger i huvudkaret har blivit gråa, tände dock min MH (2x150W) i en timme idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu bara spånar jag:

På natten fungerar caulerpan som en "vanlig cell" dvs förbrukar syre & energi (cellandning). Detta för att överleva tills ljuset kommer så att fotosyntesen kan komma igång. Nitrathalten ökar lite under natten pga nedbrytningsprocesserna av fekalier & dyl fortfarande är igång, men nedbrytningen av nitrat minskar pga minskad fotosyntes.

Engelsmannen påstod att det skulle vara mindre risk att caulerpan "kraschade" om ljuset var på hela tiden. Man får ju hålla koll så att den ser frisk ut förståss. Caulerpan behöver ej vila.

I tex tomatodlingar har man ljuset på dygnet runt.

Om man har bra värden av att ha på ljuset ca 12h/d så är väl det OK. FFa sparar man på elförbrukningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var verkligen delade meningar. Jag har finkammat RC på Caulerpan, och där med går meningarna isär. Min Caulerpa har skiftat i färg en del, nu mot det vitare och transparanta hållet. Jag förmodar att den ska dö och sporera, för vilket jag precis tagit bort dom delar som vart bleka. JAg har nu bestämt mig för att ordna T5 rör till refugiumet, och försöka få tag på Caulerpa taxafolia eller helts chiton (någon som har lite över i sthlm områdat?). Tror mera på någon period av mörkläggning själv. .....svårt det ska vara! :smiley23:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla, jag är nu i slutet av vecka 2 på uppstarten och kör nu 24 timmars belysning med T8 14W röret över refugiumet. Jag har nu märkt att min Caulerpa nummularia börjar ta sig lite och har sett lite Caulerpa taxifolia. Jag har dessutom lite gröna trådalger oh en mycket tät algväxt på stenen utöver kalkalgerna. Denna gröna matta (syns endast som ett skikt) har tagit sig mest av alla alger i refugium och vill höra vad ni tycker. Bör jag släcka allt innan det når huvudkaret eller ska jag fortsätta eller byta till T5 belysningen så fort som möjligt för att gynna Caulerpan? Kan meddela att mitt sandlager har fått lite bruna avlagringar.

M.v.h

Peter

Här är en bild på stenen:

alg.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...