Gå till innehåll

PVC frågor??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Får med allt för mycket luftbubblor ner från ytavrinningen ner i sumpen.

Vattnet i nedfallsfacket bubblar så mycket att det kommer stänk över och utanför sumpen. Detta till trots för att jag har prövat olika lösningar med rören.

Har prövat att ha rören med utsläpp ovanför vattnet, 10 cm ner i vattnet och hela vägen ner till botten 40 cm ner. Oavsett vad jag gör så bubblar det på allt för bra.

Hur kan jag göra för att slippa stänk ifrån sumpen på ett smidigt sätt?

Jag undrar också på vilka lösningar ni har när ni förhindrar porlande ljud från ytavrinningen.

Jag har ett T-kors med 2 utblås på varje sida från returen och det ena röret ligger mot ytavrinningen så att vattnet som skall över kanten följer röret en bit in och därefter porlar det ner ifrån röret och skapar ett plaskande ljud som jag skulle vilja få bort. Smarta förslag på lösningar mottages tacksamt.

Med vänlig hälsning Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har någon variant av det hela.

 

Har 2 rör i bruk där ett utav rören har ställbar kran ner i sumpen och så har jag ett extra rör för nödfall om det skulle bli stoppa i de andra 2.

 

Rören är med en böj och böjen som går ner i ytavrinningsboxen är med galler. På toppen är det ställbara reglage för att ställa in så det inte skall bli så mycket ljud.

 

Skall försöka rita en bild och posta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har någon variant av det hela.

 

Har 2 rör i bruk där ett utav rören har ställbar kran ner i sumpen och så har jag ett extra rör för nödfall om det skulle bli stoppa i de andra 2.

 

Rören är med en böj och böjen som går ner i ytavrinningsboxen är med galler. På toppen är det ställbara reglage för att ställa in så det inte skall bli så mycket ljud.

 

Skall försöka rita en bild och posta.

Plocka bort allt du har idag (Durso standpipe)

Sänk ett rör som på bilden 2 (mitten) å ta 90 % av flödet du vill ha resterande tar det andra röret som man sätter nivån i boxen säg 1cm under nivån vid kammen. Gör du så kommer det bli tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...