Gå till innehåll

WIFI Dimmable Full Spectrum 165W LED ebay.


Aquario

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag är sjukt sugen på två st sådana här "Kina" LED till mitt nya 350L hörn akvarium jag håller på att starta upp. Jag vill gärna ha någon form av programmerbar LED så att jag får sol upp gång och sol ned gång. (Jag vill inte hålla på med att ratta på dimmern för hand varje dag). Syftet med mitt akvarium är inte att "odla" koraller men givet vis vill jag se tillväxt och kunna fragga. Jag kommer att köra med djup sandbotten så djupet från ytan till sanden kommer att ligga på 48-49cm. Det kommer att ingå minst en revpelare + sed vanliga levande sten bumlingar så koraller kommer ju att placeras ut på olika nivåer från lyset. Om man säger att jag hade bara köpt en styck och placerat den i mitten av hörn karet så är det 50cm om LED armaturen ut till ytter hörnen (totalt ca 1m bred hörn-hörn) Ni som förstår er på det här med ljuse bättre än jag, hade det räckt med en eller ska jag välja två som jag tänkt från början. Jag tänker att det är ganska dålig spridning på LED ramper vad jag har sett på olika Youtube klipp då det uppstår ofta områden där ljuset inte räcker till att fylla hela karet. Är det någon som förstår det här med ljuse och tillväxt? Jag har även funderingar på att byta ut de LED dioder som är mindre viktiga som röda och varm vita mot royal blue (420) eller av den typen... Jätte tacksam för all hjälp! Over and Out!

 

http://www.ebay.com/itm/WIFI-Dimmable-Full-Spectrum-165W-LED-Aquarium-Light-Fish-Tank-Reef-Coral/161749501856?_trksid=p2047675.c100010.m2109&_trkparms=aid%3D555012%26algo%3DPW.MBE%26ao%3D2%26asc%3D20131231084308%26meid%3D07872bd7c2b041a08a214e2b3bc8f52e%26pid%3D100010%26rk%3D3%26rkt%3D23%26mehot%3Dag%26sd%3D171324364210

 

Ebay - WIFI Dimmable Full Spectrum 165W LED Aquarium Light Fish Tank Reef Coral (PopularGrow)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 3st på 100x75 med 70 djup, skulle tippa på att det vore fördelaktigt för dig att ha 2st även när man tänker på mängden watt.

Vill minnas att dom inte drar 165w utan ligger kring 120w egentligen men ta inte gift på det.

Med ditt låga kar så kan man nog plocka ut linserna, det kunde ge lite fördelar med spridning och du får ändå nog med ljus.

 

Tillväxten är rätt bra under ramperna(standard), jag skulle föreslå att du inte byter ut för extremt mot blått/uv.

4 Uv dioder blir nog lagom(istället för röda) då dom annars tenderar att bli lite väl, dom vita skulle jag kanske byta mot 14/20K  och då blir ljuset rätt blått.

Det är dock mer sannolikt att jag byter ut en del av dom vanliga blåa mot 445-450nm dioder, ljuset blir lite djupare då.

 

Fläktarna är annars ett elände, dom låter en del och jag har bytt på en ramp men 2000rpm fläktar räcker inte för kylning så det blir nåt fix på det med.

 

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha kul att du har sådana.Roligt att höra.(läsa). Roligt med lite tillväxt på korallerna med. Låter nästan som man får byta ganska många leds för att få till ett bättre ljus. En fråga: De våglängder som 14/20k är de till fördel för korallernas tillväxt eller för människans behagliga syn på det "rätta" ljuset i akvariet?? Vad tråkigt att fläktarna väsnas. De står ju klart och tydligt hur j...a tysta de är. Klippen på Youtube på liknande LEDs har inte klagar på ljudet från fläktarna. Har du den varianten med gula fläktar?

post-2923-0-21001500-1449149883_thumb.jp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dom gula....

Ljudet på mina är ca 25-26dba om man mäter med en telefon på 1m, men jag skulle säga att det är ett rätt störande ljud och långt ifrån "tyst".

Inte så kul när man har Tv´n i samma rum, jag är kanske känslig men det är även så att sambon klagar...

 

14/20k Är trevliga rent estetiskt och ok för tillväxt, jag har reducerat rött ljus på ett annat kar och det påverkade inte tillväxten av koraller.

Jag tyckte dock att det reducerade algtillväxten och hjälpte refugiet att ta över, typ det sista som fick det att tippa...

Sen är det så att jag inte vill köra båda kanalerna på 100% eftersom jag tycker att det blir lite sötvattenskänsla över det hela.

Men jag skulle nog bara byta ut dom röda i första hand, dom är bara för mycket i förhållande till resten(förslagsvis 430nm).

 

Jag skulle dock säga att det är en helt ok ramp för pengarna, varesig man vill modda eller ej.

 

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket en fläkt bullrar när den sitter i en belysning beror på många saker.

Fläkten överför vibrationer till sitt fäste som kan orsaka ljud.

Insugsgallret kan öka brus bildat av den strömmande luften eller börja vibrera av denna.

Utströmmande luft kan brusa.

Någon annan detalj i belysningen kan börja vibrera av luftflödet. Vanligast är skyddsglas.

Luftbrus brukar inte vara så störande så om man tycker att ljudet är störande är risken stor att missljudet beror på en dålig konstruktion i avseende på akustiken. Och då finns det en chans att man kan leta upp ljudkällan och fixa detta. Vibrerande delar påverkas starkt bara man lägger ett finger på lämpligt ställe. En klick silikongummi där så bör det vara fixat. Använd inte sekundlim det är hårt och dämpar inte vibrationer lika bra, bara ändrar resonansen.

 

Tänk bara på att inte gå in i 230volt delarna! Där är det livsfarligt att ha fingrarna!

Kinabelysningen Mars har livsfarlig spänning bland lysdioderna så öppna inte sådana.

Alla belysningar med separat strömförsörjning på 24 volt eller mindre bör vara riskfria att öppna.

Men håll en koll på värmen. Räkna inte med att kylningen fungerar riktigt med belysningen isärskruvad.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...