hagbard Postat 15 december 2015 Postat 15 december 2015 Har märkt en tid att det blir missväxt på vissa huvuden...de dör helt enkelt...jag antar att det är ljusbrist på dom huvudena...räknade till 8 döda på en "kropp" i morse...Dessa koraller är massiva i full prakt...man kan ju vara med lite med gallring samt förökning..men gränsen verkar vara nådd på dessa..vad tycker ni ang gräns?..menar hur många huvuden innan det blir ljusbrist? Citera
hagbard Postat 21 december 2015 Författare Postat 21 december 2015 Inget skryt eller så...har märkt att det gärna blir en boll...kanske ska ändra till hur stor kan en euphyllia bli i ett akvarium... Citera
mamadubba Postat 21 december 2015 Postat 21 december 2015 De kan nog bli så stora som akvariet är om man ger dem tillräckligt med tid. http://www.marineaquariumsa.com/imagehosting/109479c3b0cdbe87.jpg Citera
hagbard Postat 21 december 2015 Författare Postat 21 december 2015 nja tror inte det..upplever ett max typ.. Citera
hansson_1985 Postat 22 december 2015 Postat 22 december 2015 Hur långt är ett snöre?Trivs korallen så är det enbart storleken på akvariumet som begränsar storleken på korallen. Antagligen kommer karet vara till 90% fullt av korallskelet när den inte kan växa mer. Citera
hagbard Postat 22 december 2015 Författare Postat 22 december 2015 Hur långt är ett snöre?Trivs korallen så är det enbart storleken på akvariumet som begränsar storleken på korallen. Antagligen kommer karet vara till 90% fullt av korallskelet när den inte kan växa mer.nja mina har alltid växt bollformade..den där versen med snöret tror jag inte på...förr eller senare blir huvuden ljuslidande enligt min erfarenhet....sen rameus..det där är en euphyllia? eller är det hundratals? Citera
hagbard Postat 22 december 2015 Författare Postat 22 december 2015 Eller ligger det i artens natur att grena sig uppåt med nya huvud som dödar de underliggande..isåfall kan det ju vara en o samma som är död i de nedre regionerna...visst?Om jag ställer om frågan då...20-25 huvuden sen tar man fram grensaxen? 1 Citera
Rameau Postat 22 december 2015 Postat 22 december 2015 (ändrat) Konstigt resonemang tkr jag, vad är definitionen av en?Sen beror det lite på vilken typ det är, branching delar sig själv i hopp om att hamna en bit från moderskelettet för att få utrymme att växa. Men med non-branching har jag själv inte erfarat att den delar sig utan dessa tror jag kan bli oändligt stora. Ändrat 22 december 2015 av Rameau Citera
hansson_1985 Postat 23 december 2015 Postat 23 december 2015 3cm under ett huvud på euphyllior är det bara dött. Det är på det viset det bildas korallrev som är stora högar av döda koraller. Eller det vi kallar för levande sten.. Citera
Moose Postat 23 december 2015 Postat 23 december 2015 Dom kan bli precis hur stora som helst.Behöver den mer plats för att växa, ja då skapar den sig plats genom att växa över andra huvuden. Alla huvuden är induviduella och bryr sig inte om det sitter en kompis bredvid. 1 Citera
hagbard Postat 23 december 2015 Författare Postat 23 december 2015 (ändrat) ok! hade lite svårt att utrycka vad jag menade...jag menar levande huvuden ...med våra kostnader för dessa verkar det vara ett slöseri med strategin Ändrat 23 december 2015 av hagbard Citera
hagbard Postat 23 december 2015 Författare Postat 23 december 2015 3cm under ett huvud på euphyllior är det bara dött. Det är på det viset det bildas korallrev som är stora högar av döda koraller. Eller det vi kallar för levande sten..ok men ett visst antal levande huvuden eller hur Citera
Ouscazz Postat 24 december 2015 Postat 24 december 2015 nja mina har alltid växt bollformade..den där versen med snöret tror jag inte på...förr eller senare blir huvuden ljuslidande enligt min erfarenhet....sen rameus..det där är en euphyllia? eller är det hundratals? En Euphyllia är lika med ett huvud. Det du ser i bilden är tusentals, och åter tusentals Euphyllior. 1 Citera
Jbondeus Postat 29 januari 2016 Postat 29 januari 2016 Det finns ingen maxgräns på koraller, de växer så länge det finns näring och bra värden. 1 Citera
Laggeman Postat 31 januari 2016 Postat 31 januari 2016 On 2015-12-24 at 08:05, Ouscazz sa: En Euphyllia är lika med ett huvud. Det du ser i bilden är tusentals, och åter tusentals Euphyllior. Svårt att hålla med, då borde ju en acropora vara lika med en arm, så fort det kommer en förgrening till så har man två? Skelettet är ju ett och samma, sen att de har flera huvuden gör ju inte att du får fler koraller. Citera
hansson_1985 Postat 31 januari 2016 Postat 31 januari 2016 16 minuter sedan, Laggeman sa: Svårt att hålla med, då borde ju en acropora vara lika med en arm, så fort det kommer en förgrening till så har man två? Skelettet är ju ett och samma, sen att de har flera huvuden gör ju inte att du får fler koraller. Tycker inte det går att jämföra en Euphyllia med en acro. Euphyllior växer ju bara i toppen medans en acro lever som en korall med liv från topp till bas. En acro delar ju inte på sig som Euphyllior. Citera
Laggeman Postat 31 januari 2016 Postat 31 januari 2016 Just now, hansson_1985 sa: Tycker inte det går att jämföra en Euphyllia med en acro. Euphyllior växer ju bara i toppen medans en acro lever som en korall med liv från topp till bas. En acro delar ju inte på sig som Euphyllior. Enligt min erfarenhet så förgrenar sig Euphyllior där de har ljus, oavsett om det är uppe i toppen eller längre ner på stammen, så länge de har ljus där. Detta gäller då grenväxande varianter, sen finns det ju även de som växer på "längden" som även de bara växer och växer så länge deras levnadsbetingelser är rätt och riktiga. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.