Gå till innehåll

hur stor kan en euphyllia bli?


hagbard

Rekommenderade inlägg

Har märkt en tid att det blir missväxt på vissa huvuden...de dör helt enkelt...jag antar att det är ljusbrist på dom huvudena...räknade till 8 döda på en "kropp" i morse...Dessa koraller är massiva i full prakt...man kan ju vara med lite med gallring samt förökning..men gränsen verkar vara nådd på dessa..vad tycker ni ang gräns?..menar hur många huvuden innan det blir ljusbrist?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt är ett snöre?

Trivs korallen så är det enbart storleken på akvariumet som begränsar storleken på korallen. Antagligen kommer karet vara till 90% fullt av korallskelet när den inte kan växa mer.

nja mina har alltid växt bollformade..den där versen med snöret tror jag inte på...förr eller senare blir huvuden ljuslidande enligt min erfarenhet....sen rameus..det där är en euphyllia? eller är det hundratals?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt resonemang tkr jag, vad är definitionen av en?

Sen beror det lite på vilken typ det är, branching delar sig själv i hopp om att hamna en bit från moderskelettet för att få utrymme att växa. Men med non-branching har jag själv inte erfarat att den delar sig utan dessa tror jag kan bli oändligt stora.

Ändrat av Rameau
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja mina har alltid växt bollformade..den där versen med snöret tror jag inte på...förr eller senare blir huvuden ljuslidande enligt min erfarenhet....sen rameus..det där är en euphyllia? eller är det hundratals?

 

En Euphyllia är lika med ett huvud. Det du ser i bilden är tusentals, och åter tusentals Euphyllior. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2015-12-24 at 08:05, Ouscazz sa:

 

En Euphyllia är lika med ett huvud. Det du ser i bilden är tusentals, och åter tusentals Euphyllior. 

Svårt att hålla med, då borde ju en acropora vara lika med en arm, så fort det kommer en förgrening till så har man två? :)

Skelettet är ju ett och samma, sen att de har flera huvuden gör ju inte att du får fler koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, Laggeman sa:

Svårt att hålla med, då borde ju en acropora vara lika med en arm, så fort det kommer en förgrening till så har man två? :)

Skelettet är ju ett och samma, sen att de har flera huvuden gör ju inte att du får fler koraller.

Tycker inte det går att jämföra en Euphyllia med en acro. Euphyllior växer ju bara i toppen medans en acro lever som en korall med liv från topp till bas. En acro delar ju inte på sig som Euphyllior. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, hansson_1985 sa:

Tycker inte det går att jämföra en Euphyllia med en acro. Euphyllior växer ju bara i toppen medans en acro lever som en korall med liv från topp till bas. En acro delar ju inte på sig som Euphyllior. 

Enligt min erfarenhet så förgrenar sig Euphyllior där de har ljus, oavsett om det är uppe i toppen eller längre ner på stammen, så länge de har ljus där.

Detta gäller då grenväxande varianter, sen finns det ju även de som växer på "längden" som även de bara växer och växer så länge deras levnadsbetingelser är rätt och riktiga.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...