NovemberRain Postat 22 december 2015 Dela Postat 22 december 2015 (ändrat) Hej på er!Nu har jag blivit lite less på att all sand flyger runt som sandstormar i akvariet så jag har sugit ur all sand och kör nu barebottom. Men, rent estetiskt tycker jag att det är snyggare med sand och söker därför någon tillverkare av sand som inte är så finkornig. Optimalt kanske borde vara runt 3mm, men knappast mindre än så. Har dessutom två hopplösa sandvändare (Valenciennea strigata, http://se.reeflex.net/tiere/362_Valenciennea_strigata.htm)som tar en "tugga" och sen simmar all världens väg i akvariet och släpper sanden överallt. Har inte haft samma problem med Valanceinnea sexguttata (http://se.reeflex.net/tiere/1601_Valenciennea_sexguttata.htm). Sanden jag hade i tidigare är dessa: Live Reef Substrate (http://www.naturesocean.com/aquarium-supplies/live-reef-substrates.html) White Live Sand (http://www.naturesocean.com/aquarium-supplies/white-live-sand.html) Live Reef Substrate innehåller inte bara större snäckskal utan även detta puderliknande kornen, även den grövre storleken på White Live Sand innehåller dessa puderliknande kornen.Vad ska jag ha? Ändrat 22 december 2015 av NovemberRain Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 22 december 2015 Dela Postat 22 december 2015 Hur ser din vattencirkulation ut?Jag har haft samma problem som du tills jag började köra streamerpumpar i pulse/wave-mode.Har Red Sea Reef Base som är extremt finkorning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NovemberRain Postat 22 december 2015 Författare Dela Postat 22 december 2015 Kör två stycken tunze 6045 som jag kan rikta så att sanden inte rör sig så det är lugnt. Tyvärr har jag ingen styrning till dessa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mamadubba Postat 22 december 2015 Dela Postat 22 december 2015 Jag kör med kz aragonite 3-5mm. Den ligger stilla, tycker själv det är snyggare med finkornigare men man kanväl inte få allt antar jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NovemberRain Postat 22 december 2015 Författare Dela Postat 22 december 2015 mamadubba: Har du eventuellt någon bild på ditt kar med KZ aragonite? Hur vitt eller beiget upplever du det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mamadubba Postat 22 december 2015 Dela Postat 22 december 2015 Det finns ett gäng bilder i min tråd: https://saltvattensguiden.se/index.php?/topic/43784-mamadubbas-1050l-uppgraderingDen börjar som väldigt vit, fast min är numera ganska grå/lila med diverse kalkalger på. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 22 december 2015 Dela Postat 22 december 2015 ATi's sand innehåller en större del magnesium som är tyngre och ska hålla sig kvar bättre, och av de som har testat det så verkar det funka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Xanrag Postat 22 december 2015 Dela Postat 22 december 2015 (ändrat) ATI Fiji White Sand är jag intresserad av, den kommer visst i tre olika storlekar: 0.3-1.2mm, 1.0-2.0mm och 2.0-3.0mm.. Nån som har testat? Hade ju varit skoj om man hade kunnat ta det finkornigaste. Jag tänkte köra med en Maxspect Gyre eller två som också ska vara bra på att inte virvla sand. Ändrat 22 december 2015 av Xanrag Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NovemberRain Postat 23 december 2015 Författare Dela Postat 23 december 2015 mamadubba: Kikade i din tråd och det såg mycket bra ut! Har du haft sandvändare? Tänkte att kornen kanske är för stora?Laggeman: Låter lovande. Såg att du hade den i din webshop men endast i den mindre kornstorleken, kan du få hem de största som Xanrang beskrev här ovan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 23 december 2015 Dela Postat 23 december 2015 ATI Fiji White Sand är jag intresserad av, den kommer visst i tre olika storlekar: 0.3-1.2mm, 1.0-2.0mm och 2.0-3.0mm.. Nån som har testat? Hade ju varit skoj om man hade kunnat ta det finkornigaste. Jag tänkte köra med en Maxspect Gyre eller två som också ska vara bra på att inte virvla sand. Jag har den finaste sand jag kunde hitta i butiken och efter ett par dagars labbande med streamerpumparna och returutloppet har jag lyckats hitta en setup som inte flyttar sanden. Har två stycken Blau Wave Motion 8000 från JL Akvarium och de är be bästa pumparna jag har testat. Pumparna går på 20% pulse och flyttar effektivt hela vattenkolumnen utan att röra till det. Har öppen reef-scape skall väl tilläggas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mamadubba Postat 23 december 2015 Dela Postat 23 december 2015 Jag har diverse sandvändare, de verkar klara det utan problem. Det funkar nog inte med sjögurkor o sånt men firrar, sniglar o stjärnor funkar bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NovemberRain Postat 24 december 2015 Författare Dela Postat 24 december 2015 mamadubba: Okej. Problemet jag har i mitt kar är mina sandvändande fiskar, de sprider ut sanden överallt iom att de inte är kvar på botten när de släpper ut sanden. Med aragonite kanske de faller ner tillbaka igen istället för att virvla runt som mindre finkorning sand gör. God jul Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 24 december 2015 Dela Postat 24 december 2015 Du lär nog ha samma problem kvar så länge som du har strigatan. En grövre sand yr inte omkring lika mycket men storpolypiga koraller har svårare att rensa sig från grov sand om den blir pudrad med. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mamadubba Postat 24 december 2015 Dela Postat 24 december 2015 mamadubba: Okej. Problemet jag har i mitt kar är mina sandvändande fiskar, de sprider ut sanden överallt iom att de inte är kvar på botten när de släpper ut sanden. Med aragonite kanske de faller ner tillbaka igen istället för att virvla runt som mindre finkorning sand gör. God jul Ja det är ett problem, jag hade en puellaris tidigare som gjorde så, jag gav bort den till slut. Har numera de helvita (kommer inte på namnet) och de släpper sanden där de tar den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NovemberRain Postat 24 december 2015 Författare Dela Postat 24 december 2015 stigigemla: Misstänker så jag också. Det är Sexguttata som gäller, problemet är att fånga upp strigatorna. De är sjukt snabba även på natten. Sexguttata tillsammans med aragonite vore nått mamadubba: De du menar är Valanciennea Sexguttata, har haft dem tidigare och dem är bäst! Men av någon anledning köpte jag mig ett par Valanciennea Strigata trots att jag visste att Sexguttata fungerar bäst. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NovemberRain Postat 3 januari 2016 Författare Dela Postat 3 januari 2016 Valet föll till slut på denna:Tropic Eden Tonga Reefflakes (ca 5,5mm), får se hur strigatorna tar sig an den sanden och hur den kommer se ut i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.