Gå till innehåll

Nytt sumpsystem i källaren


zacke

Rekommenderade inlägg

Ska efter inflyttningen i huset bygga lite hade jag tänkt.

Beställt Osmos, nivåvakt och ny skummare.

Dock så behöver jag vänta till efter flytten för att veta vilka mått/placering jag ska ha för sumparna innan dessa kan beställas.

Hur jag tänkt syns på bilden jag bifogat.

Tankar, ideér, avrådanden?? =P

post-741-14468912334004_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser fint ut!! Ska bli kul att se bilder efterhand.

Det som slår mig på en gång är att om du sätter skummaren först i systemet så slipper du överflödigt protein i sumpen med DSB/LS.

En annan tanke är kanske att ha två utlopp, då kan du minska genomströmningen i DSBn, till kanske mer optimala flöden iställer för att allt akvarie vatten ska passera där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ähh.. Tänkte på en sak.. Om man snabbt vill stänga av strömmen (pumparna) till akvariet (matning/fisk på väg ner genom ytavrinningen (liite långsökt men du vet nog vad jag menar) mm) så kanske det vore fint med en brytare som sitter nära akvariet till returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har det inte med DSBn att göra,ska väl passera den först

Jo men som bilden ser ut så är det LS och retur i facket innan skummare.

DSBn ligger i akvariet ovanför. Så även om han byter plats på returen och skummaren så går vattnet igenom DSBn före skummaren. I alla fall som jag tolkar skissen.

En annan fördel med att ha returpumpen i facket sist är att man kan göra det facket ganska litet, så om något går galet, (tex stopp i röret ner till sumpen,) finns det inte så mycket vatten som kan pumpas upp i karet. På så sätt minskar risken för att svämma över huvudkaret.

Stort fack för returen --> mycket vatten kan pumpas upp i huvudkaret --> :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan fördel med att ha returpumpen i facket sist är att man kan göra det facket ganska litet, så om något går galet, (tex stopp i röret ner till sumpen,) finns det inte så mycket vatten som kan pumpas upp i karet. På så sätt minskar risken för att svämma över huvudkaret.

Stort fack för returen --> mycket vatten kan pumpas upp i huvudkaret --> :(

låter ju helt rätt,håller på med en sump,så suger åt mig all fakta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många bra åsikter.

Ska försöka förklara hur jag tänkte, även fast det inte låter lika vettigt längre kanske =P

En strömbrytare för att bryta retur uppe vid akvariet har jag funderat på, tom att ha fuktindikator som bryter strömmen kanske, får se var det slutar.

Att utnyttja fallhöjden till driften av skummaren låter inte dumt alls, men jag har redan beställt en venturi med pump.

Pumpen måste ju gå då hur som helst.

Och risken finns ju då att man får en strypning av vatten från retur, detta kan man iofs lösa med en t-koppling varav ena änden rinner ut fritt medans andra går till pumpen för skummaren möjligtvis.

Skulle ju kunna lösa min idé om att jag vill skumma maximalt av det vatten som passerar sumpsystemet, ser man till att vattnet flödar lättare till skummarpumpen så kommer det föredra den vägen, men om det blir en strypning av flöde väljer det även den andra vägen i t-kopplingen, får fundera lite på den lösningen.

Att minska flöde i DSB tror jag inte kommer behövas, beroende på hur mycket vatten jag skjuter genom returen såklart.

Men iom att jag kommer ha en ytavrinningskam som spänner över hela akvariets bredd (kommer väl vara runt 45-50 cm) borde det vara tämligen makligt vid 2-3000 l/h i retur?!

Men ett extra utlopp/t-koppling vid första facket så man tar av "udden" på genomströmningen är kanske inte så dumt, så kan man styra detta med en kran. Ändrat på ritning.

Tanken med att ha DSB först är att göda denna och då kan inte skummaren vara innan, alternativet är ju såklart att mata DSB separat. Jag kan ha missuppfattat biologiska och kemiska processer som gör att jag tänker fel här, rätta mig gärna.

Jag vill heller inte riskera att pumpa upp en massa fin sand från DSBn så därav vill jag åtskilja DSB från retur så mycket som möjligt.

Att skummaren ligger sist i en avrinningsserie tänkte jag skulle separarera ut så mycket proteiner och skit som möjligt från vattnet, och att sedan pumpa tillbaka detta ett fack (tänkte jag) skulle göra att jag ser till att köra maximalt av detta vatten genom skummare medans minimalt av det pumpas upp i returen (eftersom returen suger från botten).

Att utlopp från skummare ligger nära retur är bara ett resultat av ritningen (och jag har ju inte tänkt klart runt denna), det ska såklart bubbelsäkras, bra förslag på detta mottages tacksamt.

Ett mindre fack för returen för att minimera risken för översvämmning är klockrent.

Jag är van att köra utan automatisk påfyllning, då ett litet fack för retur innebär påfylllning manuellt varje dag.

Ändrat på ritning.

Att ha magnetventil på osmos var ju såklart en idé. Men jag vill ha kontroll på när jag fyller upp kranvatten iom att jag kommer ha egen brunn som jag tar vatten ifrån. I framtiden är det absolut inte uteslutet med en sådan lösning.

Tror jag besvarade/kommenterade alla förslag nu =)

Ny ritning med lite ändrade rör och minskat returfack bifogas.

post-741-144689123345_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger: Jo, helt klart sant, bör man ta med i beräkningarna såklart ... bra påpekande.

Stefan: Om jag släpper ut det i avloppet måste jag ha färdigblandat vatten som fyller på detta.

Hur hantera storleksmängderna mellan uthällt saltvatten och avdunstat vatten för att veta mängden sötvatten som ska fyllas på? Eller har jag helt missförstått hur filtret fungerar? Kanske ska söka reda på och läsa om det först =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag menade med dsb efter skummare var att djuren i karet skulle dra nytta av mikrofaunan i dsb´n, jag tror att dsb får tillräckligt med näring efter skummaren i alla fall.

Risken för sand i returen tror jag är obefintlig, eftersom jag antar att du ha nån form av bubbelfälla innan vattnet pumpas upp i systemet igen!

U-v?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robbygg: Finns det någon direkt fördel med biobollar över LS och tex Zeosand "nollnitrat" (http://www.zeosand.se/produkter/luckyfish.html) ??

Enligt min erfarenhet och vad jag hört så är biobollar bra som komplement om man inte har så mycket LS, men då jag kommer ha (vilket jag ju faktiskt inte nämt) ca 50-60 kg LS i sumpen så bör det förta den eventuella effekten av biobollar.

Men jag kan absolut ha fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger: Du har helt klart en poäng, troligen tjänar själva akvariet mer på att få upp en del av faunan från DSB än DSBn tjänar på att ligga innan skummare. Har nog låst in mig för mycket på hur sumparna ska fungera, och glömt bort själva karet kanske =P

Tillbaka till ritbordet en snabbis mao =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,när du gör vatten byte så öpnar du bara kranen i botten så åker det ut,fyll på med nytt vatten ,klart ,kolla vortex kammare du kan bygga en sådan av ett plast fat det är ett inlopp på mitten monterat så vattnet bildar en virvel ,ett utlopp lite högre upp som tar vattnet från mitten av tunnan alla particklar är i ytterkant o faller nedåt,o en kran i botten som du släpper ut sörjan med,dom tar alla particklar i vattnet för att inte få in det i bio filtret, plast fat finns olika storlekar,inloppet kan gå rakt med en 90böj invändigt det är det lättaste,och varför inte bygga en monster skummare av ett fat när du har plats.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan: ok, det låter rätt så smart, kan vara värt att kika på. Trodde den tömde ut vatten konstant, men det verkar vara ett klockrent sätt att ytterligare rensa vatten. Risken finns väl dock att man skickar ut en hel del små djur som man vill ha kvar och liknande om man har det inkopplat konstant.

Ang monster skummare, visst vore kul =) men jag vet inte om det behövs till 420 liter som huvudkaret är på.

Framtida projekt kanske dock =P

Å Greger: glömde svar på UV biten, nej inte i det här läget. Aldrig haft mycket fisk (nu inga pga El Nino, se tråden med samma namn) och aldrig haft problem med sjukdom. Kanske införskaffar för att kunna slå på om olyckan är framme dock.

Ny ritning bifogad.

post-741-14468912334671_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle du ej kunna använda en cipax behållare

aw1000_metsa-tissue.jpg som sumpdel eller som refugium med massa mangroveskott i har sett några fina på reefcentral där de använt en vanlig rund balja som sump å allt som kan få plats

Då skulle du få upp vattenmängden lätt

Dom har ju sådanahär bla vid uppfödning av andra fiskar. Kapa av toppen så får man en mastodont sump...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle du ej kunna använda en cipax behållare

aw1000_metsa-tissue.jpg som sumpdel eller som refugium med massa mangroveskott i har sett några fina på reefcentral där de använt en vanlig rund balja som sump å allt som kan få plats

Då skulle du få upp vattenmängden lätt

Dom har ju sådanahär bla vid uppfödning av andra fiskar. Kapa av toppen så får man en mastodont sump...

Brutalt att ha ett kar på 420 l men sump på några kubikmeter:ler: .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

=D

Nu så är ju källaren inte mer än under halva huset och bara på 54 kvadrat =)

En sump på ett par kubik är väl en bra buffert, men jag tror att tjejen kan ha en eller två invändningar mot att ta upp halva källaren för akvarieprylar när jag tidigare lovat att det inte blir några fler eller större akvarium =)

Jag får skynda långsamt i så fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...