Gå till innehåll

Belysning på i oregelbundna tider dagligen?


alexhong

Rekommenderade inlägg

Jag har ett jobb där jag slutar olika tider dagligen. Är det skadligt för koraller och fiskar om jag dagligen ändrar om deras tidsrytm?

 

T ex tider jag är hemma och vill ha igång belysningen:

mån-tis 14:00-01:00

ons-lör 18:00-02:00

sön 12:00-24:00

 

Eller kan jag ha på lite svagare belysningen hela tiden på 12:00-01:00? Rummet blir ju ljus pga fönster (ej direktljus på karet) redan på morgonen. Blir det då för många ljusa timmar? Behöver koraller och fiskar visst antal sömntimmar?

 

Jag går ofta till jobbet vid 9:30. Kan man sätta på belysningen en liten stund för matning och sen släcka igen? 

Helst hade jag velat ha tänt 9:00-02:00 men tror det blir alldeles för många timmar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar det inte att ha 14-02 isf så täcker du det mesta. Tror inte korallerna / fiskarna mår bra av detta. Det förutsätter dock att det är mörkt där akvariet är annars blir det nog sömnbrist / potentiella skador på koraller. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar det inte att ha 14-02 isf så täcker du det mesta. Tror inte korallerna / fiskarna mår bra av detta. Det förutsätter dock att det är mörkt där akvariet är annars blir det nog sömnbrist / potentiella skador på koraller. 

Tror du funkar om man har på 9-10 och 16-01, med en lite paus emellan?

Vill mata på morgonen, kväll och natt

Största nöjet med fiskar tycker jag är matningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk inte bara på dig själv och ditt nöje, du får anpassa dig efter djuren.

 

Imitera solens bana över himlavalvet, det är det enda djuren bryr sig om. De behöver sin nattvila lika mycket som vi människor gör. De vet inte när det är natt så Reubens förslag om att ändra akvariumets dygnsrytm fungerar väldigt bra såvida rummet är mörkt på förmiddagen.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var snäll mot fiskarna , för det är nog de som blir mest stressade av att du delar upp dygnet.

Eventuellt så lever de kortare tid om du stressar dem.

 

Hos växter så får man två korta dagar om man gör som du föreslår och det skadar dem inte .

 

Men fiskar är lite högre organismer och har en del Cirkadiska * mekanismer som reglerar  sömn och matsmältning , hormoninducerade /-beroende via hjärnan* ,dessa system är troligen trögare än (längre tid för start etc)  och skadar troligtvis fiskarna. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...