wrang Postat 15 februari 2017 Författare Dela Postat 15 februari 2017 Ja jag kan testa att blanda492g ro vatten och 246g nacl2Skickat från min iPhone med TapatalkEdit allt löste sig på ca 10min Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 15 februari 2017 Dela Postat 15 februari 2017 Ja då får vi väl hoppas att jag räknat rätt och att du har en Tritonlösning Du får testa lite försiktigt MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 15 februari 2017 Författare Dela Postat 15 februari 2017 Nej - vet inte vad de använder. Nej jag har det inte i huvudet - får tänka mer än en gång det kan bli fel. Men om du nu läser 1260 så återstår 110 ppm att höja -> 0,110*600 = 66 gram ren magnesium -> 550 gram av din hexahydrat (du har bara 246 - jag vet). Du bör göra det stegvis och erfarenhetsmässigt så händer inte mycket i början. Om du följer mitt ursprungliga förslag (lös det tillsammans med 1754 gram vatten) så bör du ge ca 840 ml för höjning 20 ppm. Du skulle ju kunna testat först om du kan få en fullständig lösning om du blandar dessa 246 grammen med 492 gram vatten. då får du tritons styrka. går det bra så ger du 300 ml per dag i 5 dagar och 150 ml den 6 dagen. För hela kuren får du köpa ny kalciumklorid. Göran brukar ha Stigs. MVH Lasse@LasseFunderar Blandat enligt skrift men det blir ju bara 5dl lösning hur får du till det med 3dl per dagSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 15 februari 2017 Dela Postat 15 februari 2017 Du skall ha ungefär 7 dl lösning om jag tänkt rätt - om inte späd ut det till 700 ml. Ja det räcker bara 2 och en tredjedels dag - du behöver mer magnesiumklorid och blanda nytt. ditt behov är 66 gr ren magnesium och dina 246 gram MgCl2 innehåller bara ca 30 gr ren Mg MVH Lasse 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 15 februari 2017 Dela Postat 15 februari 2017 Men mät för guds skull - jag börjar bli gammal och senil MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 16 februari 2017 Författare Dela Postat 16 februari 2017 Men mät för guds skull - jag börjar bli gammal och senil MVH Lasse Jag är inte uppe kl 01:00 så vad menar du Men jag mätte vätskan å den är 7dl Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 16 februari 2017 Dela Postat 16 februari 2017 Jag menade att du skulle mäta Mg i karet under dagarna som kommer - ngt mer dramatiskt var det inte. Ursäkta om du fick hicka i morse Jag är ju pensionär - uppe sent och uppe tidigt - har fått min 5 timmars sömn nu MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 16 februari 2017 Författare Dela Postat 16 februari 2017 Igen fara. Har för mig att jag råkat ut för mg dipp innan vid "nystart" å måste buffra upp det.Blir att beställa lite mgcl2Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 16 februari 2017 Författare Dela Postat 16 februari 2017 Test mg kl 08:58 barnen är med så alla hade full koll när den bytte från rosa till blå0.12 kvar i sprutan = 1320Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 16 februari 2017 Dela Postat 16 februari 2017 Så fort skulle det inte gå - dosera inget nu innan du tagit ett nytt värde i morgon eller så MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 17 februari 2017 Författare Dela Postat 17 februari 2017 Test mg kl 08:58 barnen är med så alla hade full koll när den bytte från rosa till blå0.12 kvar i sprutan = 1320Skickat från min iPhone med TapatalkKl 10:210.10 kvar i sprutan = 1350Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 17 februari 2017 Dela Postat 17 februari 2017 Håll där då och utgå från att det visar rätt. Hur mycket av min häxbrygd har du doserat? MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 17 februari 2017 Författare Dela Postat 17 februari 2017 Håll där då och utgå från att det visar rätt. Hur mycket av min häxbrygd har du doserat? MVH LasseHade en gammal labb behållare så hällde upp 250ml.Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 18 februari 2017 Författare Dela Postat 18 februari 2017 Mätte mg idag med 2 tester kl 16:30Mg 1290Kvälls bild:Har slängt lite gröna stjärnpolyper (Clavularia Viridis). Snygga men i lagom mängdPlockat bort fraggpluggarna på sps korallerna nu då man vet de överlevt och vill ha dom på sina platser. Dags å börja växa!! Mina lavendel korall (Rhodactis) var 4 från start/början men nu 9 så de trivs nog.Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 19 februari 2017 Dela Postat 19 februari 2017 Hej Christian , det vore bra om du satte insugs skydd på dina pumpar när du har en anemon , även skydd så den inte kan gå över i ytavrinningsboxen , jag har råkat ut för båda och det är 100% fisk död , och vatten på golvet när skummaren skenar mvh Stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 1 mars 2017 Författare Dela Postat 1 mars 2017 Sitter skydd vid ytavrinningsboxen Min A millepora visar grym återkomst efter förra ägaren med att visa sina gröna nyanser på kvällen innan bara en brun korall så hoppas på mer respons att man gör rätt i karet. eller så är det även den grymma respons på triton core 7 som visar sig...Liten dålig kvälls uppifrån bildSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 2 mars 2017 Dela Postat 2 mars 2017 Snyggt Christian! 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 4 mars 2017 Författare Dela Postat 4 mars 2017 Tack blev lite mer sps korall idag. Stylophora Pistillata "Milka" Blev ert dopp i TM pure korall för säkerhets skullSkickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 10 april 2017 Författare Dela Postat 10 april 2017 Har märkt att jag fått massa tråkiga alger i huvudkaret å börja leta efter källor. Refugiumet växer dåligt så fick lite mer alger utav lasse i veckan å har även kompletterat med en 85watts CRL växtlampa (Lågenergi)med 6400K så nu ska väll algerna trivas... Svar på att de blir ful alger att jag kör med Triton Core 7 Triton metoden å har man då dålig export av algerna så blir överskottet till ful alger istället å tokväxer Doserpumpen la av när vet jag ej så obalans i doseringen på alla 4 kanaler så nu kommer det hem en GHL doser 2.1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 10 april 2017 Dela Postat 10 april 2017 vad hade du för doserpump? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 10 april 2017 Författare Dela Postat 10 april 2017 Lampan var ett monster Korallerna växer på bra trots viss nedgång men jag är nöjd Alla fraggar jag köpte i slutet av januariSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 10 april 2017 Författare Dela Postat 10 april 2017 5 minuter sedan, Rameau sa: vad hade du för doserpump? Jebaou knappar funkar men ej då man ska köra manuellt eller kalibrera den. Känns inte alls bra med detta. ostabil i doseringen trotts man har kalibrerat innan. Tänkte köpt en Coralbox wifi men kan ej vänta i 2 veckor å Hans på Drakfisken hade en hemma. Bra support å redan skickad. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 10 april 2017 Dela Postat 10 april 2017 Nu behöver du inte skylla på ljuset i alla fall Christian Den räcker och blir över tror jag. MVH Lasse 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 10 april 2017 Författare Dela Postat 10 april 2017 KvällsbildSkickat från min iPhone med TapatalkNya refugium lampan. 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 12 april 2017 Författare Dela Postat 12 april 2017 (ändrat) Doserpumpen kom igår å är igång. Lite bilder på denna enhet Från appen Fick fila lite på ställningen så den fick plats Skickat från min iPhone med Tapatalk Ändrat 12 april 2017 av wrang 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.