Gå till innehåll

Ser ut som ett spindelbo? :P


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Jag har en likadan i min burk så det vore intressant att få veta vad det är. Men min rör sej inte klämde lite försiktigt på den så jag är nästan hundra på att de e en svamp av någon sort.

 

IMG_0476.JPG

Ändrat av Olle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Olles är en svampdjurskoloni.

Vidofners är det inte. Jag har aldrig hört talas om svampdjur med långa tentakler utanför kolonin.

Jag tycker mer det ser ut som en sjöpungskoloni men det har inte heller långa tentakler.

Kan det vara två olika djur? Ett som sitter undersjöpungar och har långa tentakler?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat den! (Tror jag i alla fall)

Tethya wilhelmina - en svampdjurskoloni som kan dra sig till ny plats med de tunna trådarna den utsöndrar. Den skall vara världens snabbaste svampdjur.

Lite lustigt är att den hittades och gavs artnamn i fångenskap - Akvarium Wilhelmina i Stuttgart.

Hur den kan flytta sig är en gåta men nu forskas det på hur den kan flytta sig utan att ha ett nervsystem.

Man har funnit att den har vissa komponenter som kanske är ett förstadium till nervsystem.

Den kan alltså kanske ge en del av svaret på gåtan hur ett nervsystem har uppkommit.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, stigigemla sade:

Jag har hittat den! (Tror jag i alla fall)

Tethya wilhelmina - en svampdjurskoloni som kan dra sig till ny plats med de tunna trådarna den utsöndrar. Den skall vara världens snabbaste svampdjur.

Lite lustigt är att den hittades och gavs artnamn i fångenskap - Akvarium Wilhelmina i Stuttgart.

Hur den kan flytta sig är en gåta men nu forskas det på hur den kan flytta sig utan att ha ett nervsystem.

Man har funnit att den har vissa komponenter som kanske är ett förstadium till nervsystem.

Den kan alltså kanske ge en del av svaret på gåtan hur ett nervsystem har uppkommit.

Låter häftigt! Har du nån länk till referens? En snabb googlesökning gav ingeting

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...