Postat 25 majMaj 25 Författare Idag - PO4 ungefär samma som igår - 0.22 mg/L. Det är en del bakterietillväxt i reaktorn men verkar inte vara lika kraftig som när jag doserade 1 ml vodka per dag och direkt in i filtret. Definitivt inte lika kraftig som när dosen var 2 ml/dag. Skall låta detta gå i 4 dagar så jag kan jämföra med innan (1 ml/dag). Efter detta skall jag göra en test där jag doserar 1 ml/dag men denna gång i returpumpen så det går upp i DT förstMVH Lasse
Postat 1 timme sedan1 tim Författare Inte uppdaterat på några dagar men experimentet fortsätter. Efter 7 dagar men ingen vodka började jag dosera igen. Ärligt talat så ser jag ingen större skillnad - det verkar blivit mindre när jag inte doserade men det kan vara min vilja att just se det. Det reella vore om jag såg någonting hända med PO4 men det har varit ganska stabilt mellan 0,21 och 0,24Här är jämförelsen de första 4 dagarna med 1 ml/dag Vodka och 0 ml/dagMVH Lasse
Postat 48 minuter sedan48 min Författare Under tiden nu så gör jag ett annat experiment också. Detta gäller pH och CO2Jag ställde in min skummare att gå ner till 10 % när pH-värdet går över 8,50 (fokusera inte på siffran - det vad min pH-mätare säger att jag ligger - ingen aning om det är sant eller inte, men det viktiga i det här experimentet är att se hur pH-värdet förändras på grund av närvaron av CO2 i mitt akvarium). Jag använder också en CO2-fälla och utomhusluft. Anledningen till att jag vill att det ska hålla sig vid pH 8,5 är att det enligt min mening är bättre för fotosyntesen att ha lite CO2 att arbeta med jämfört med om skummaren går på 100 % och konkurrerar med korallerna om CO2. Naturligtvis kan man använda 8,4 som en växlingspunkt, och därmed mer CO2 till korallerna (läs zooxanthellerna).Saker jag upptäckteSkummaren är viktigför att transportera ut CO2 under perioder med inget ljus. Den gör ungefär + 0,1-0,2 pH-enheter - om CO2-skrubbern fungerar korrekt. Om CO2 mediat är förbrukad - så sjunker pH-värdet snabbt över natten - se pilarNär skummaren går på 10 % runt 8,50 - så verkar CO2:n i rummet och den interna CO2-produktionen vara tillräcklig för att hålla pH:t stabil runt 8,5Om CO2-skrubbern arbetar 100 % och pH sjunker - Ljusröd fyrkant - så fungerar inte CO2-mediumet. Röda pilar - byt CO2-mediumDe svarta staplarna visar tiden skummaren är på 100 % - ingen svart markering - skummare på 10 %.GHL har en typ av PID-regulator som du kan använda runt ett börvärde. Allt eftersom avläsningen närmar sig det börvärdet - är uttaget påslagen under kortare och kortare tidsperioder. Det är den jag använder i det intelligenta pumpprogrammet - varje gång den slås på - går pumpen 100 % - standard 10 %. Jag älskar att jag kan göra sådana här saker utan att koda.MVH Lasse Ändrat 47 minuter sedan47 min av Lasse
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.