Gå till innehåll

Belastningsfråga


papi

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har ett 100 L inkört kar med ca 15 kg sten, bra cirkulation och en enkel intern skummare. Borde det räcka för min igelkottfisk som äter ungefär en räkstjärt om dagen? Har stora algproblem nu. Jo jag kör med ozmos oxå. Tack för synpunkter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, runstenen sade:

Främst utrymme. Blir ju uppåt 50 cm ca. Såg fullvuxna på Berlin zoo för en tid sen. 

 

I den storlek jag har nu ca 10-12 cm är det inga som helst problem. Det här är ingen bra simmare. Min fisk utnyttjar bara en liten del av karet och sysslar bara med två saker. Spanar efter mat genom glaset (mig) eller äter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, hagbard sade:

Är antagligen för snål mot mina fiskar men behöver kotten 1 om dagen?

Sedan kanske en biopellets reaktor kan hjälpa till...kan man göra en själv med enkla medel..

 

Det är okänd teknik för mig :) Jag kör utan sump men går det placera en sådan utvändigt under karet?  Hur ofta måste man byta filtermedia ungefär?

Ändrat av papi
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, papi sade:

 

I den storlek jag har nu ca 10-12 cm är det inga som helst problem. Det här är ingen bra simmare. Min fisk utnyttjar bara en liten del av karet och sysslar bara med två saker. Spanar efter mat genom glaset (mig) eller äter.

Jo, men vad gör du om ett halvår ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, runstenen sade:

Jo, men vad gör du om ett halvår ?

Den här sorten bli max 28 cm, ofta betydligt mindre i akvarium. När och om den blir för stor så byter jag kar eller säljer fisken. Inte så svårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, runstenen sade:

Jo, men vad gör du om ett halvår ?

 

I all vänlighet..

 

Tänk på djurets bästa, inte ditt eget höga nöje!

 

100 liter till en igelkottfisk är tvärt emot alla rekommendationer och sunt förnuft. Dels för det starkt begränsade utrymmet i ditt lilla akvarium. Men även för att jag tror att det blir svårt att hålla bra vatten till en fisk som belastar så hårt. Gör en god gärning och sälj fisken till någon med ett riktigt stort akvarium. Nu.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Ouscazz sade:

 

I all vänlighet..

 

Tänk på djurets bästa, inte ditt eget höga nöje!

 

100 liter till en igelkottfisk är tvärt emot alla rekommendationer och sunt förnuft. Dels för det starkt begränsade utrymmet i ditt lilla akvarium. Men även för att jag tror att det blir svårt att hålla bra vatten till en fisk som belastar så hårt. Gör en god gärning och sälj fisken till någon med ett riktigt stort akvarium. Nu.

I all vänlighet så har du fel. Jag har kört salt och sött i 20 år och har ett gott öga för fiskars etologi. Den här 12 cm fisken skulle lika gärna kunna ha ett 50 liters kar och trivas precis lika bra. Den har inget "simma runt intresse" alls och håller sig till det 20L område där den normal utfodras.  Gissningsvis baseras rekommendationen av något av tre skäl, belastning, och om den vuxna fisken skulle bli riktigt stor eller bara okunskap om fiskens verkliga beteende.

 

För övrigt är det den andra igelkotten jag har, den första gick bort i ett stenras men var ca 10 cm och över 1 år gammal då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, papi sade:

I all vänlighet så har du fel.

 

Att din fisk uppvisar ett beteende "inget simma runt intresse" betyder inte att det är ok och att den trivs. Angående fiskens verkliga beteende har jag sett många exemplar under dyk, snorkling och bad i Thailand och Maldiverna. Porcupine/puffer är frisimmande på reven i ett konstant sökande efter föda, även nattetid. De står gärna under flakväxande koraller några timmar när solen står som högst på dagen, men i övrigt rör de sig väldigt mycket över grunda rev och sandbottnar. De är goda simmare om de har rätt förutsättningar med lugnt vatten. En utrymmeskrävande fisk.

 

Jag köpte mitt första akvarium 1972, om det betyder något.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som betyder mest här är givetvis att jag har den direkta erfarenheten av den här fisken i akvarium.  Samtlig blåsfiskar jag haft har snabbt lärt sig var maten kommer ifrån och vem som matar.  Fångenskap förändrar fisken beteende så att den snart slutar söka föda på botten och istället kollar ut genom glaset. Nej puffer i akvarium är inte en utrymmeskrävande fisk i förhållande till sin storlek, tvärt om med undantag av belastningen, som den här tråden då var tänkt att handla om.  Jo jag är också dykare förresten :)

 

Edit 1. Min fisk är ca 123 x mindre i volym än den 50 cm fisk  (av annan art) som var uppe som exempel tidigare.

 

Edit 2. Igelkottfisken är en usel simmare och fångas lätt med händerna. Andra blåsfiskar kan dock vara snabba om det behövs.

Ändrat av papi
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, runstenen sa:

Skaffa en fet sump åtminstone ;)

 

Tack för förslaget men kör helst utan sump. Det är ett Fish Only kar nu och inga större problem att hålla OK vattenkvalité för fisken. Överväger att testa bättre skummare/biopellets och fler turbos.

Ändrat av papi
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...