niki68 Postat 23 oktober 2017 Postat 23 oktober 2017 Är som att vinna på lotto DU VET VAD JAG MENAR ? Citera
jarecki68 Postat 23 oktober 2017 Författare Postat 23 oktober 2017 (ändrat) @Lasse @Stefan molin @Niklasberglund @niki68 Tack för alla tips och fina kommentarer, planen är att fram till julen ska alla sumpar och akvariet vara klart, akvariet för nuvarande väntar i garaget efter snabb titt så kan jag säga att det väldigt fint finish på grejerna från Akwarium Szczecin . Väldigt nöjd Tack @nike83 Ändrat 23 oktober 2017 av jarecki68 8 Citera
Ouscazz Postat 24 oktober 2017 Postat 24 oktober 2017 Spännande. Verkar vara väl genomtänkt, alltihop. Citera
ballsam Postat 24 oktober 2017 Postat 24 oktober 2017 Ser ut att va riktigt snyggt limmat Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera
Lasse Postat 25 oktober 2017 Postat 25 oktober 2017 15 timmar sedan, Ouscazz sa: Spännande. Verkar vara väl genomtänkt, alltihop. Han har tänkt och planerat i 5 år minst. Det är längre än du balsam Det blir nog bra - när det börjar och rulla. MVH Lasse Citera
jarecki68 Postat 26 oktober 2017 Författare Postat 26 oktober 2017 Tack @Ouscazz @ballsam @Lasse Citera
jarecki68 Postat 26 oktober 2017 Författare Postat 26 oktober 2017 22 timmar sedan, Lasse sa: Han har tänkt och planerat i 5 år minst. Det är längre än du balsam Det blir nog bra - när det börjar och rulla. MVH Lasse 7 Citera
jarecki68 Postat 19 november 2017 Författare Postat 19 november 2017 Liten uppdatering, Akvariet är äntligen på bänken !!! Vill passa på att tacka alla som ställde upp, allt har gått väldigt snabbt och smidigt. Nästa steg är att fixa bakgrunden och aquascape Limma och fixa alla pvc rör. 12 Citera
jarecki68 Postat 19 november 2017 Författare Postat 19 november 2017 (ändrat) Lekte lite med kessil lampor kunde inte låta bli. Ändrat 19 november 2017 av jarecki68 2 Citera
Lasse Postat 19 november 2017 Postat 19 november 2017 Nu får du klippa ut lite siluetter av gula kirurger och köra lite dockteater för Reno och barnen MVH Lasse Citera
niki68 Postat 19 november 2017 Postat 19 november 2017 Lek nu för sen kommer det svåraste att leka med verkligheten ,du vet lite rutschkana , men samtidigt väldigt spännande . Finns inte så många som går säkert i detta hobby men värd sitt pris prova . Lycka till ! Citera
Kimozabe Postat 21 november 2017 Postat 21 november 2017 On 2017-11-19 at 12:19, jarecki68 sa: Liten uppdatering, Akvariet är äntligen på bänken !!! Vill passa på att tacka alla som ställde upp, allt har gått väldigt snabbt och smidigt. Nästa steg är att fixa bakgrunden och aquascape Limma och fixa alla pvc rör. Kul att du kommit så här långt, grattis. En fråga bara, e där verkligen plats för att byta sumpen om det skulle behövas? Ser trångt ut mellan ställning och vägg. Mvh Kim Citera
jarecki68 Postat 21 november 2017 Författare Postat 21 november 2017 (ändrat) On 2017-11-19 at 17:14, Lasse sa: Nu får du klippa ut lite siluetter av gula kirurger och köra lite dockteater för Reno och barnen MVH Lasse @Lasse Renu som Renu men barnen väntar verkligen på första fiskar. On 2017-11-19 at 21:22, niki68 sa: Lek nu för sen kommer det svåraste att leka med verkligheten ,du vet lite rutschkana , men samtidigt väldigt spännande . Finns inte så många som går säkert i detta hobby men värd sitt pris prova . Lycka till ! @niki68 Skräm mig inte nu Nico det är nu eller aldrig . 1 timme sedan, Kimozabe sa: Kul att du kommit så här långt, grattis. En fråga bara, e där verkligen plats för att byta sumpen om det skulle behövas? Ser trångt ut mellan ställning och vägg. Mvh Kim @Kimozabe Den ända vägen att sätta in sumpen var att demontera över delen och sänka den uppifrån nerått. Skulle det hända en olycka eller att sumpen måste ersättas så måste en av profilerna sågas bort, därefter ersättas med sånt som man kan skruva på plats med skruvar. jobbigt men inte omöjligt. Hoppas att man slipper sådant Ändrat 21 november 2017 av jarecki68 1 Citera
Kimozabe Postat 21 november 2017 Postat 21 november 2017 1 timme sedan, jarecki68 sa: @Kimozabe Den ända vägen att sätta in sumpen var att demontera över delen och sänka den uppifrån nerått. Skulle det hända en olycka eller att sumpen måste ersättas så måste en av profilerna sågas bort, därefter ersättas med sånt som man kan skruva på plats med skruvar. jobbigt men inte omöjligt. Hoppas att man slipper sådant Tack för svaret, misstänkte något sådant. Sitter själv i samma dilemma och får därför nöja mig med sump under halva karet. Vet inte om man kan göra någon form av sammankoppling via rör om det av någon anledning skulle behövas större sump i framtiden. Jag vågar helt enkelt inte kapa fyrkantsrör med belastning på Ser framemot att se ditt kar igång och din mångåriga plan gå i lås Mvh Kim Citera
jarecki68 Postat 21 november 2017 Författare Postat 21 november 2017 @Kimozabe 7 timmar sedan, Kimozabe sa: Ser framemot att se ditt kar igång och din mångåriga plan gå i lås Mvh Kim Tack Kim jag har kommit ganska långt med projektet dem sista två åren, men det kommer att dröja yttligare ett tag. Detta är en hobby som jag brinner för, men tyvärr ingen prioritering. Citera
jarecki68 Postat 26 november 2017 Författare Postat 26 november 2017 Hejsan lite uppdatering, kommer inte hända så mycket dem närmaste veckorna. Just nu så står jag och kan ej bestämma mig hur jag ska göra med bakgrunden. Med tanke på det så lägger jag ut några bilder och frågar vad ni tycker och vilka synpunkter ni har. Det vita gallret är tänkt som bakgrund. egentligen så kan jag göra hela baksidan (bakgrund) Första tanken är att man tappar djupkänsla i akvariet men man slipper att skrapa alger. Det andra alternativet är att ha bakgrund mer eller mindre bara på sidorna, och försöka ha det lite öppet i mitten, tycker mycket om den tanken. Inbillar mig att man har lite större djupkänsla på det sättet. Och med tiden kommer kalkalger att täcka över glaset. Lite bilder på eländet. Citera
Lasse Postat 26 november 2017 Postat 26 november 2017 en liten idé bara. Om du lät gallren gå upp i höjd med din förstärkningslist så skulle du kunna ha ett utrymme bakom bakgrunden där allt vatten kom in från din returpump - spolade rent bakom och som tränger igenom din sten och ut i akvariet - bara en idé att leka med MVH Lasse Citera
jarecki68 Postat 26 november 2017 Författare Postat 26 november 2017 1 timme sedan, Lasse sa: en liten idé bara. Om du lät gallren gå upp i höjd med din förstärkningslist så skulle du kunna ha ett utrymme bakom bakgrunden där allt vatten kom in från din returpump - spolade rent bakom och som tränger igenom din sten och ut i akvariet - bara en idé att leka med MVH Lasse Hänger inte riktigt med där Lasse,har du någon bild eller kan du utveckla det lite så jag förstår bättre, du vet Polacker haha! Citera
Lasse Postat 26 november 2017 Postat 26 november 2017 Nu har du den vertikala väggen av raster tätt mot bakrutan. Flytta ut den så den kommer att stå på botten av glaset alldeles framför din förstärkningslist- Sätt distanser som stöttar den mellan bakrutan och rastret. sedan bygger du dina stenar mot denna falska baksida och får en spalt på ca 5 - 10 cm av vatten bakom. Här släpper du allt returvatten - sätter ev wavemakers som får spruta ut via rastret. Då får du en strömning av vattnet genom din klippkonstruktion. MVH Lasse 1 Citera
jarecki68 Postat 26 november 2017 Författare Postat 26 november 2017 1 minut sedan, Lasse sa: Nu har du den vertikala väggen av raster tätt mot bakrutan. Flytta ut den så den kommer att stå på botten av glaset alldeles framför din förstärkningslist- Sätt distanser som stöttar den mellan bakrutan och rastret. sedan bygger du dina stenar mot denna falska baksida och får en spalt på ca 5 - 10 cm av vatten bakom. Här släpper du allt returvatten - sätter ev wavemakers som får spruta ut via rastret. Då får du en strömning av vattnet genom din klippkonstruktion. MVH Lasse Nu förstår jag dig mycket bättre tack, väldigt bra ide fast lite svårt att förverkliga hos mig. Kommer att använda korallgrus, sten och cement. Kanske lite svårt för vattnet att tränga igenom, men tack Lasse! Ska tänka på det. På vänster sida alltså kortsidan av avrinningen kommer att sitta https://www.tritonakvarium.se/product/maxspect-gyre-riptide-60w-2 som kommer att blåsa bakom stenarna tänkte jag. Citera
jarecki68 Postat 2 december 2017 Författare Postat 2 december 2017 Liten updatering Bakgrund arbete påbörjat mycket jobbigare än jag trodde vi får se om det blir något av det ? 5 Citera
Kimozabe Postat 4 december 2017 Postat 4 december 2017 Snyggt, vad är det för något du monterar ihop stenen med? Verkar det stabilt? Behöver något som blir stenhårt så det inte finns risk att det släpper. Ett tips, ta en liten sten o gör avtryck i massan. Syns säkert inte när det är övervuxet med koraller och kalkalger men jag tänkte faktiskt prova att göra så. Mvh Kim Citera
niki68 Postat 4 december 2017 Postat 4 december 2017 On 2017-12-02 at 19:45, jarecki68 sa: Liten updatering Bakgrund arbete påbörjat mycket jobbigare än jag trodde vi får se om det blir något av det ? Inte alls omojligt att spara pengar ,duktigt ,kanske behövs en rask promenad efter Citera
jarecki68 Postat 4 december 2017 Författare Postat 4 december 2017 36 minuter sedan, Kimozabe sa: Snyggt, vad är det för något du monterar ihop stenen med? Verkar det stabilt? Behöver något som blir stenhårt så det inte finns risk att det släpper. Ett tips, ta en liten sten o gör avtryck i massan. Syns säkert inte när det är övervuxet med koraller och kalkalger men jag tänkte faktiskt prova att göra så. Mvh Kim @Kimozabe Hej och tack! Jag har använt mig av pvc rör akryl stavar ultra reef scape foam nu har jag beställt: buntband och även http://www.meerwasser-bartelt.de/product/de/Zubehoer/Korallenkleber/Bartelt-Perfect-Bond-Riffmoertel-4000g.html Personligen så tycker jag att pvc rör och buntbant funkar bäst, för stabilt och lite större konsroktion även akryl stavar, resten är mer eller mindre för att täcka och göra fint finish på aquascape. Fogskum fungerar faktiskt ganska bra, den tränger in i varje litet utrymme och fäster riktigt bra. Tänkte först att använda mig av vitcement men valde fogskumm (med tanke på konstruktions vikt) Om skummet kommer att fungera i marin miljö, vet inte riktigt det än. Jag är nybörjare och provar mig fram, läste lite på olika forum och det verkar funka rätt bra hoppas jag. 57 minuter sedan, niki68 sa: Inte alls omojligt att spara pengar ,duktigt ,kanske behövs en rask promenad efter @niki68 Tack Nico det stämmer bra, man bli lite tung i huvudet efter några timmar haha Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.