barbosa Postat 11 december 2005 Postat 11 december 2005 Ska bygga en bänk och undrar vad ni tycker är bäst att ha på sidorna, playwood eller spånskiva?Tänkte sätta på fanèr senare.Och vad ska man måla insidan av för att bänken inte ska bli fuktskadad? Citera
hbmannen Postat 11 december 2005 Postat 11 december 2005 tjena barbosa..ja skulle valt MDF.. blir snyggast så.till målning valde ja att dra på ett lager fuktspärr först innan ja målade me en lösningsmedels baserad färg..alt våtrumsfårg funkar oxo bra..sen så löser sig mycket fuktproblem med ett par fläktar i bänken..lycka till Citera
Linnex Postat 11 december 2005 Postat 11 december 2005 Jag har bara lackat med vattenbaserad klarlack och sedan en datafläkt som ventilerar. Har inga problem med fukt. Citera
Dez3d Postat 11 december 2005 Postat 11 december 2005 Jag använde plywood och snickar skivor av furu + 3m ekskiva till huvudbänk. Invändig och utvändig lack blev Alcro halvmatt vattenbaserad möbellack i minst 4 lager. Spånskivor ska man undvika då dom suger upp vatten som svampar.Dock efter alla mina äventyr med min bänk så kanske man inte ska lyssna på mig Citera
acuario Postat 11 december 2005 Postat 11 december 2005 tjena barbosa..ja skulle valt MDF.. blir snyggast så.till målning valde ja att dra på ett lager fuktspärr först innan ja målade me en lösningsmedels baserad färg..alt våtrumsfårg funkar oxo bra..sen så löser sig mycket fuktproblem med ett par fläktar i bänken..lycka tillSkulle akta mig för våtrumsfärg Citera
acuario Postat 11 december 2005 Postat 11 december 2005 Ska bygga en bänk och undrar vad ni tycker är bäst att ha på sidorna, playwood eller spånskiva?Tänkte sätta på fanèr senare.Och vad ska man måla insidan av för att bänken inte ska bli fuktskadad?Furu eller Björkplywood om du vill betsa Citera
hbmannen Postat 11 december 2005 Postat 11 december 2005 Skulle akta mig för våtrumsfärgför att???? ´utveckla gärna.. Citera
Linnex Postat 11 december 2005 Postat 11 december 2005 för att???? ´utveckla gärna..Tillsatt antimögelmedel = gift. Citera
hbmannen Postat 11 december 2005 Postat 11 december 2005 Tillsatt antimögelmedel = gift.jo men han ska väll inte ha bänken i tanken heller?? Citera
Jaken Postat 11 december 2005 Postat 11 december 2005 NEJ NEJ!!!!Precis som tidigare talare sagt. Inte våtrumsfärg/badrumsfärg!!! Se bara hur det gick för Wrang. Allt dör mystiskt och oförklarligt.Wrang kan säkert skriva lite här om sina erfarenhetergammal tråd om wrangs problemhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=4213&highlight=badrumsf%E4rg Citera
wrang Postat 11 december 2005 Postat 11 december 2005 Vad jag hört och frågat olika tillverkare så tillsätter de en antimögel medel i färgen så att använda detta i en bänk eller huv skulle jag inte göra. Allt är ju liksom inkappslat i bänken och släpper ifrån sig lite hela tiden tills det är helt torrt. Torrt blir det aldrig eftersom man ofta har en sump under karet och en relativt hög luftfuktighet. Samma med en huv.Hoppas att det var lite mer kött på benen att inte använda badrum/våtrums färgLyckades inte att utesluta att det var just detta som var orsaken till mitt mastodont krash eller om det var osmosen som spökade så tog det att det var de båda som orsakat mitt krash förra året Citera
hbmannen Postat 11 december 2005 Postat 11 december 2005 åkej, då e ja me.. ja läste din tragiska upplevelse i din gamla tråd.. om de kan gå så snett pga lite målarfärg så ska man nog passa sig.. även om de nu inte va just det..i rest my case Citera
barbosa Postat 22 december 2005 Författare Postat 22 december 2005 Det känns som ni har sagt vad jag inte ska måla med, men vad har ni skälva målat med då?Vill givetvis inte få akvariumet fötgiftat de första jag gör. Citera
acuario Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 Bara att slå till så är problemet ur vägen.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9581 Citera
Addonic Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Själv i min förra bänk använde jag "Nordsjö Epolan Alkyd Golv färg" Även hela mitt akvarierum till mitt nya kar har jag målat med samma färg. Citera
barbosa Postat 23 december 2005 Författare Postat 23 december 2005 Det hadde jag gjort om det inte va för att jag redan byggt ramen och bestält karet så de får bli den hårda vägen... Citera
Addonic Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Det rummet vill jag se!Räknar inom en vecka så skall det komma bilder... Väntar nu bara på skummaren som förhoppningsvis kommer imorgon och att rörmockaren skall komma nästa vecka och sätta ett T-stycke på vattenledningen så att jag kan få in osmosen i rummet... Citera
Vargklo Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Vad gäller våtrumsfärg så har jag använt det i ett år nu. Inga problem, eftersom jag övermålat våtrumsfärgen med två lager klarlack. Då spelar det ju ingen roll vilka ingredienser det finns i vårtumsfärgen :-) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.