Gå till innehåll

Input önskas ang. ledsna koraller, ljus och vattenvärden.


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Jag skulle vilja ha lite råd/input om min plan för att få mitt nystartade akvarium att må bra.

 

Förutsättningarna är som följer:

  • Blenny 80l (40x40x50cm), uppstartat i början av december. Använt startkultur med bakterier.
  • enbart ls+levande sand och inget ljus i ca tre veckor, då mätte jag näst intill 0 i nitrit (hade utanför skalan tidigare) och lade i 3 turbosar, 2 eremiter och en Salarias.
  • startade ljuset (började på 4h/dag) och ökade gradvis. Hade de tre spottar som följde med akvariet (27W, 14.000K).
  • för ca en vecka sedan köpte jag en AI Prime som nu har schema 07.00; 0% ramp till 12.00; 60%. 13.00; 60% ramp till 17.00; 30%, ramp till 22.00; 0% samt 1% månljus under natten. Kör på 16.500K på dagsljuset.
  • har nu även en putsarräka, två sandvändande sniglar/snäckor, tre zoa-fraggar, en stjärnpolyp, en Discosoma och en Sinularis som stoppats i under sen december/januari.
  • skummare från dag ett samt cirkulation på 2000l/h.
  • salthalt 35ppt (1.027) refraktometer.
  • kH 7-8 under hela tiden.
  • pH ca 8 (JBLs test som är rätt trubbigt).
  • 27 grader C.
  • aktivt kol sedan en vecka.

 

Under hela uppstarten hade jag näst intill inga alger alls (och har inte mycket nu heller; lite rost på bottensanden/glaset som jag antar är kiselalger samt små, små plättar med grönalger på ls) utan bara en ljusgrå matta (bakterier?) på ls som till 99% är borta nu.

Det får mig att undra om jag misslyckades med cyklingen (matade/tillsatte ingen näring) och den har satt igång på allvar först nu? Jag har förlorat en av eremiterna och de tre turbosarna (har två nya nu) och jag har en liten undran om de svält ihjäl pga dåligt med alger?

 

I samband med att de sista korallerna och räkan åkte i (förra veckan) skaffade jag Ca o Mg-test och upptäckte att de låg på 340 resp. 945. Testade nyblandat vatten och det låg på samma låga värden (jag hade i min enfald förutsatt bra värden i nyblandat, nytt salt...). Köpte nytt salt (Fauna Marine) och testade det och det låg perfekt.

Min tanke är att byta ca 10% var tredje dag för att sakta ta upp värdena (ligger idag på 380 och 1015). Kan/bör jag byta oftare (varje dag) eller ska jag fortsätta som jag gör? Mätte nitrit till ca 0,05 så jag har börjat tillsätta startbakterier igen för att hjälpa till.

 

Alla koraller har varit ledsna sen de åkte i (samtliga djur/koraller har sakta acklimatiserats i temp och salthalt innan de fått hoppa i och simma fritt). De ser inte ut att direkt må dåligt men de vill inte ut med polyperna fullt ut. En av zoa-fraggarna är som mest halvöppen och verkar sträcka sig efter ljuset, men en annan zoa, som står under en ls-hylla och inte har direkt sikt till ljuset, är den som blommar ut mest(!). 

Har inte haft koraller innan (hade ett saltkar med enbart fisk för en herrans massa år sedan) så jag har inte någon bra koll på hur mycket ljus är tillräckligt, eller hur de vill stå i vattenströmmen (ingen av dem står dock direkt framför pumpen eller i övre halvan av "vattendjupet"). Stjärnpolypen är den som är gladast men inte heller den vill sträcka ut sig fullt. Både Salarias och räka är det full fart på och de äter med god aptit.

 

Min plan är att först ta upp vattenvärderna och sedan börja experimentera med ljusstyrka och placering av koraller. Är det rätt ände att börja i?

Då jag haft dåligt Ca/Mg i förra saltet kan man väl anta att det varit dåligt med spårämnen med, men jag har som sagt dålig koll på vad som är tillräckligt med ljus/för ljust med, men instinktivt känns det som att utan bra vatten så spelar det ingen roll hur bra de står i fråga om vattenström/ljustillgång..? Och att börja flytta runt dem och trixa med ljuset samtidigt som vattnet inte är 100% borde stressa dem och inte ge bra resultat oavsett?

Har nu som mest 60% på det blåa ljuset (grönt 25%, rött 20% och vitt 5%) vilket, om jag förstår AI:s app rätt, är totalt 14W. Bör det vara ok för min lilla bruk med mjukisar eller bör jag öka mängden ljus och tiden det är fullt ljus?

 

Tacksam för svar/tips!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det piano. Byt vatten så du får upp värdena. Kalcium och magnesium har mest betydelse för stenkoraller så är det mjukisar som vägrar så behöver det inte vara de värdena som är fel. Öka ljuset också stegvis - men gör det sakta. Du kan byta varannan dag.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, att ändra saker och ting i sansad takt har jag förstått är A och O, men det känns som om jag har för många parametrar som är osäkra för mig.

Mest osäker är jag på mängden ljus, och då vissa zoas verkar sukta efter mer ljus och de som får minst är de som blommar ut bäst vet jag varken ut eller in!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger inte att det är så men ponera att de som sträcker ut sig gör det för att få mer ljus och de som drar ihop sig gör det för det är för mycket ljus? Men vet att det är så - det gör jag inte. Vissa zooas kan ta veckor på sig för att "blomma" ut. Testa med att flytta ngn koloni som är tjurig till ett lite mörkare ställe. Alltså - det är omöjligt att säga om du har för mycket eller för lite ljus utan att mätt på dit kar och även då kan det vara svårt. Såg inte först att det bara är mjukisar - då är det ingen brådska med vattenvärdena - de kommer så sakteliga. Du har lite lång tid tycker jag - jag skulle sätta den första rampen mellan 10 (0%) - 14 (60%) - 15 (60%) - 19 (30%) 22 (0%) - 22 - 10 -> månljus.

 

Då ökar du den totala ljusmängden lite grand men inte intensiteten. Kan du säga om de som trilskas "blommar" ut någon gång under tiden?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ju inte säker på om det är för mycket eller för lite ljusmängd/intensitet.  Av din ljusbild misstänker jag att när du kör på 60 % så är det ganska vitt. Stämmer de färgerna för dig ren visuellt? 

 

Annars är en fråga om exempelvis det vita ljuset går att sätta på egen kurva. När du har din topp (nu mellan 14 och 15) så kan du i så fall pröva att låta det vita gå upp högre. Jag tycker du har en ganska bra blandning av grönt och rött - där är där jag brukar hamna. Det blåa är själva motorn i det hela.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har UV, violett, djupblått, blått, grönt, djuprött och kallvit på egna kurvor.

Har satt de fyra första färgerna högre just för att de är motorn och sedan justerat de andra tills jag har ett estetiskt tilltalande ljus och då jag vill ha det rätt blått så var det där jag hamnade (ca 16.500K totalt enligt lampan).

Vad blir skillnaden om jag ökar vitt ljus mitt på dagen om det är det blå som driver fotosyntesen?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja - det är ju min åsikt också( än så länge och innan motsatsen är bevisad experimentellt) att det främst är de blå som är motorn men det ljus som fås från fosforbelagda LED (det vi kallar för vitt)  ger lite mer blått, grönt och rött och genom att öka upp det så får du en effekthöjning på allt inbillar jag mig. Orsaken till att jag förespråkar att använda RGB tekniken för att få ett vitare ljus handlar om att flourescensen troligtvis har lättare att synas än när vi bländas av mycket reflekterande ljus i våglängdsområdet 500 - 600. Att använda denna typ av ljus under tider jag inte tittar på akvariet känns också bra om det är så att vårt grundresonemang om att bara blått räcker inte stämmer fullt ut.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också mycket osäker. Att blått ljus är motorn och speciellt för koraller från lite större djup är nog alla eniga om.

Men sedan är det ju fråga om hur mottorn styrs. Det finns vad jag kunnat hitta ingen seriös forskning om hur olika färger av ljus påverkar koraller utom när det gäller den ögonblickliga fotosyntesen.

När det gäller landväxter vet man mer. En hög andel blått ger ofta kompaktare växter. Andra växter behöver mer rött för att komma till blomning.

En UV- andel före skörd på sallad ger mer bitterämnen så att salladen smakar intensivare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, peterj66 sa:

Såg någonstans en forskningsartikel, som iofs gällde landväxter, där man kommit fram till att växter använder och mår bra av alla ljusfrekvenser. Om detsamma gäller koraller togs inte upp, men det är nog aldrig fel att säkra med vitt dagtid.

 

Jag antar att det är resultaten från försök på SLU du hänvisar till. Det togs upp på det sättet i Media. Men vad försöken visade var egentligen att grönt ljus av en viss våglängd hade betydelse för resultatet - sedan drogs det ett antal slutsatser från det vad jag har fattat.

 

Men detta försök och erfarenheter jag har haft med att blanda in rött talar för att det finns fler sätt att lösa det på.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är lite blandat var jag läst det.

UV och sallad tror jag kommer från det företag som skall börja samarbeta om ljus med sjöfartsmuseet. Eller kanske något annat svenskt företag.

Rött och blått kommer från odling av chilli och faktiskt cannabis. Fast det är ju känt sedan minst 30 år tillbaka när det gäller sötvattensväxter.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...