Gå till innehåll

Ctenochaetus hawaiiensis


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Nu när man har rensat ut lite av kirurgerna så kliar det i fingrarna efter en ny mindre variant.

Är det någon som har haft eller har en Ctenochaetus hawaiiensis som kan berätta lite om hur den fungerar med andra fiskar, hur snabbt den växer, aggressioner och dylikt?

När färgar den om?

Enligt de flesta nätsidor skall den ju vara moderate vilket är likvärdigt med Xanthurum och Strigosus i svårighet. Men de är ju inte så jättesvåra så Ctenochaetus hawaiiensis kanske inte heller kräver något "extra"

Kollade också på en Gem Tang men den låg på 3900 Euro och det blev lite för saftigt. Har fått olika priser från olika försäljare men det varierar mellan 1200 - 1800 var har ni köpt era för och vilken storlek höll de?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hawaiiensis, en enkel kriurg tycker jag. Mycket vacker, det är ju inte så vanligt med en klar orange färg. Inte aggresiv, mer än kirurgnormal... Betar på samma sätt som strigosus . I mitt kar samsas den utan problem med med veliferum, strigosus , hepatus, japonicus, olivaceus, nasu, flavescens och tominiensis. Ja, jag svag för kirurger:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min är liten 5 cm kanske, så den har inte färgat om. Jag har startat om med en ny burk sedan några månader tillbaka och har därför ganska unga fiskar nu. I min förra burk hade jag en hawaiiensis i flera år men den växte sakta och färgade aldrig om. Jag köpte både den och den förra hos Korallfisken i Linköping.

Den verkar rätt härdig mot prick. Jag har t.ex. haft sjuka Achilles och Japonicus som gått ihop med den utan att bli smittad. Jag krö UV, så det underlättar.

Detta är en av mina absoluta favoriter bland kirurgerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var vad jag fick höra. Går det att få tag på dem billigare så finns det ju en möjlighet att köpa.

Vet du vart man kan köpa dem för 8000-12000? Det går ju att spara pengar från korall/fragg försäljning eller olika andra penga inbringande aktiviteter så som jobb :)

Capote tack för bilderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det verkar så.

Killen som jag fick priset ifrån hade tagit det från sin grossist så det kan väl hända att det hoppar upp om han skall ta risken att ta hem den och sedan sälja den vidare.

Varför kan man inte föda upp fiskar med hjälp av befruktning på genetisk väg? Fick för mig att jag såg ett tv/webb inslag om att man hade lyckats befrukta C. Loricilus ägg på konstgjord väg men det kanske bara är något jag har fantiserat ihop.

Någon mer än jag som kommer ihåg ett sådant inslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smaken är som baken. Tycker de är vackra och det gör ju inget att de är hyfsat tåliga.

Dock så är det extremt mycket pengar för en fisk så mycket skulle jag aldrig förlåta mig själv om jag förlorade på en fisk när det finns så mycket mer i hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:)

Är det ingen mer än jag som kommer ihåg den där länken om att de hade lyckats med att befrukta någonting inom det marina på konstgjord väg? Det var stort för tekniken kunde utföras på djur som var i farozonen.

Vill minnas att det fanns en länk till en webb-tv-sida här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:)

Är det ingen mer än jag som kommer ihåg den där länken om att de hade lyckats med att befrukta någonting inom det marina på konstgjord väg? Det var stort för tekniken kunde utföras på djur som var i farozonen.

Vill minnas att det fanns en länk till en webb-tv-sida här på forumet.

Själva befruktningen är sällan det som ställer till bekymmer. Det är att föda upp ynglen som är det svåra. Många fiskarter har yngel som har ett långt larvstadie då ynglen flyter med strömmen och livnär sig på väldigt små plankton. De är samtidigt väldigt känsliga mot stötar och deformeras lätt.

Så kan du sätta upp en miljö där ynglen har rikt med näringsrik föda i rätt storlek, bra vattenvärden och minimal risk för att stöta i något hårt (akvarierutor o dylikt) så har du god chans att föda upp många arter.

Ett tips om du vill ha något lite exklusivt kan vara den här:

auro-m.jpg

Xanthichthys auromarginatus, de är planktonätare och ska vara hyfsat revsäkra. Kostar vanligtvis kring 1000kr. Går utmärkt att hålla i par.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var har du sett dem?

Ofta när jag är i Lomma så har de tryckare men jag har aldrig sett några andra än Odonus Niger, Balistapus undulatus och Balistoides conspicillum i någon affär.

Om någon vet var man kan inhandla kirurger som tråden egentligen handlar om så är jag tacksam om man skvallrar lite, kanske vi pm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva befruktningen är sällan det som ställer till bekymmer. Det är att föda upp ynglen som är det svåra. Många fiskarter har yngel som har ett långt larvstadie då ynglen flyter med strömmen och livnär sig på väldigt små plankton. De är samtidigt väldigt känsliga mot stötar och deformeras lätt.

Så kan du sätta upp en miljö där ynglen har rikt med näringsrik föda i rätt storlek, bra vattenvärden och minimal risk för att stöta i något hårt (akvarierutor o dylikt) så har du god chans att föda upp många arter.

Ett tips om du vill ha något lite exklusivt kan vara den här:

auro-m.jpg

Xanthichthys auromarginatus, de är planktonätare och ska vara hyfsat revsäkra. Kostar vanligtvis kring 1000kr. Går utmärkt att hålla i par.

SÅN VILL JAG HA!!!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

faktum var att det var i Lomma och på Klownfisken i danmark

det var garanterat tryckare ur samma släkte eller samma art, har för mig de hade gula kanter på fenorna, är betydligt slankare i formen än "vanliga" tryckare

Har för mig att den i Lomma gick på runt 700, men är inte säker, vet inte vad de gick på i Danmark (hade två)

I Danmark var jag första helgen i dec, den i Lomma såg strax innan

edit: skulle kanske tagit det i pm istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...