Gå till innehåll

Vi byter våra fosfatremovers för sällan?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag har noterat att det är ganska vanligt att akvarister byter sina fosfatremovers för sällan, när vi alltså talar om ett kar med skyhögt fosfat och detta skall jobbas ner. Fosfatremovers i ett stort system med tex 0.1 i fosfat mättas på nolltid. Mediat blir mättat snabbare än vad man tror. Det är dyrt att dra ur 0.1 ppm fosfat ur 1000 liter (tex) men det finns inga genvägar. Använd mindre removers o byt ofta säger jag. Helst skall man mäta så tätt så man kan se när sänkningen avtar o då byta osv. I värsta fall kan dessutom mediat sen läcka tillbaka, men huruvida det verkligen är sant är väl lite ovisst.

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är dåligt specificerat från tillverkarna hur median fungerar, oftast står det något i stil med "Byt var 30e dag" och många litar troligen blint på det och har inte en tanke på att median blir mättad. När jag började med media (tillförde urlakad LS som släppte lite PO4) körde jag halv dosering och mätte varannan dag (med hanna såklart, andra metoder utom triton är väl inte att föredra). Median höll ca 14 dagar innan jag noterade att PO4 började stiga igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kör på följande sätt i ett system med ca 6000L. Vi har två fosfatfilter som byts varannan vecka(ett filter/vecka, mediat byts då efter två veckor). Dels för att jämna ut stora variationer i PO4, dels för att filtren är lite underdimensionerade. 

Detta är ett system med hög belastning men med detta sätt kan vi hålla ganska jämna värden under 0,1. 

 

/ David 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del järnbaserade fosfatremovers tar också upp en del metalljoner. Men där är ett jämviktsförhållande med halterna i karet så om den blir mättad av fosfat finns det risk att metalljoner släpps tillbaka till vattnet. Jag har läst om ett par krascher där detta skulle vara den troliga orsaken.

 

Det finns också ett annat sätt att använda fosfatremover. Det är att ha ett stort filter med riktigt mycket remover i och ett lågt flöde. En akvarievolym per dygn är lagom att starta med. Slutar värdet sjunka ökar man flödet. Blir värdet för lågt sänker man flödet.

Där mäter man fosfathalten på vattnet som lämnar reaktorn. När det finns mätbar fosfat byter man mediat. Jag har kunder som byter en till 2 gånger per år.

Det finns två nackdelar med metoden. Det kan bildas kanaler i mediat där det mesta av flödet går. Det undvikes genom att ha filtret halvfullt och skaka runt det någon gång per månad. Det kan också växa ihop av kalkrörmaskar och liknande filtrerande djur.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...