NIKE Postat 13 december 2005 Dela Postat 13 december 2005 HejÄr helt ny på det här med saltvatten och jag har lite frågor.Har fått ganska mycket alger i karet och undrar nu vilka fiskar som är de bästa algätarna.Ngn som kan ge lite tips om detta?Ngn som ha en bra länk till fiskar ? namn och bilder helst. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elNico Postat 13 december 2005 Dela Postat 13 december 2005 Salarias brukar va den första som rekomenderas. Det finns ju många andra oxo, kirurger mm.Men om jag skulle rekomendera dej nåt så e det sniglar!Har läst lite om Lo Vulpinis, foxface, den skall käka valonia-alger oxo, har blitt lite sugen själv på en sån.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 13 december 2005 Dela Postat 13 december 2005 Olika fiskar äter olika alger. Vilken sorts alger är det du har problem med?Sniglar är otroligt effektiva... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 13 december 2005 Dela Postat 13 december 2005 sjöhare är allra effektivast, rena slåttern!Men alger kommer av för mycket näring i vattnet, hitta problemet innan du bestämmer dej för lösningen annars dör troligen dom nyinköpta algätarna! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 13 december 2005 Dela Postat 13 december 2005 Sjöborrar är änu bättre. Rensar allt. Välj en med korta piggar som är skonsammast mot kalkalger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jocke Postat 14 december 2005 Dela Postat 14 december 2005 Sjöborrar vad äter dom för alger?. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NIKE Postat 14 december 2005 Författare Dela Postat 14 december 2005 Har både bruna o gröna alger, så en "allätare" hade varit bra. Olika fiskar äter olika alger. Vilken sorts alger är det du har problem med?Sniglar är otroligt effektiva... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 14 december 2005 Dela Postat 14 december 2005 Har både bruna o gröna alger, så en "allätare" hade varit bra.Olika munnar äter olika alger.Jag tror att man kommer ganska långt på en Lu Valpinus (foxface), en salaris, och ett gäng sniglar... Den städpatrullen rensade i all fall mitt kar.Tyvärr så försvann min salaris i samband med att algerna försvann Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BAminoff Postat 14 december 2005 Dela Postat 14 december 2005 Jag är ju helt ny men min blennid åt massor av alger och nu äter han all mat som serveras det är jag glad för för jag gillar honom.MVH BA Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 14 december 2005 Dela Postat 14 december 2005 Det är sjöborrar som håller reven vita på toppen. De äter i princip alla sorters alger. Många fiskar rör inte alls vissa typer som gröna slemalger. Det är bra att ha så många algätare som möjligt för de hjälps åt. Jag har sjöborrar 3st, sjöharar 2st, kirurger 15st, krabbor 5 st, eremitkräftor blå+rödbenade 20st, Astrea snäckor 20st, turbo 10, Nerita snäckor 100st samt inte minst hundratars små algätande sjöstjärnar. Detta på 3000 l akvarium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NIKE Postat 15 december 2005 Författare Dela Postat 15 december 2005 Någon som har en bra länk med info och bilder på fiskar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NIKE Postat 23 december 2005 Författare Dela Postat 23 december 2005 Ingen??? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 23 december 2005 Dela Postat 23 december 2005 http://www.wetwebmedia.com/marine/index.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Virse Postat 16 december 2009 Dela Postat 16 december 2009 Jag måste nominera min Cypraea eglantina. Har haft den i nån vecka nu och den imponerar verkligen!Jag har både haft sjöhare och en stor sjöborre, haren äter mer men ville inte käka mina trådalger, det gjorde däremot sjöborren men han är inte så värst glupsk.Så jag kan varmt rekommendera Cypraea till er som har mycket alger. I brist på alger KAN de tydligen gå på koraller och anemoner men min har bara käkat alger än. Min cypraea är enbart nattaktiv, vilket är lite tråkigt men de lustiga är att den hittar tillbaka till samma gömställe varje morgon, trots att den varit på andra sidan akvariet under natten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
libben Postat 16 december 2009 Dela Postat 16 december 2009 Har en kaninfisk, jvlar vad den rensa på ogräs som började växa på berget. Såg ut som fula roviga tovor ett tag på berget, något riktigt vidrigt fult. Efter 2 veckor med en kaninfisk så var det rent. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ragman Postat 16 december 2009 Dela Postat 16 december 2009 kaninfisken är utomordentligt bra . hade en som knaprande som tusan på alger men tyvärr smalnade den av o gick bort för en tid sen. fast jag matar som en galning men troligen fick den inte tillräckligt eller om den fick nån sjukdom Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
milk Postat 16 december 2009 Dela Postat 16 december 2009 sjöharen är oslagbar. har en till salu om någon vill köpa för 100kr. pm:a :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.