Gå till innehåll

Bästa Algätaren?


NIKE

Rekommenderade inlägg

Hej

Är helt ny på det här med saltvatten och jag har lite frågor.

Har fått ganska mycket alger i karet och undrar nu vilka fiskar som är de bästa algätarna.

Ngn som kan ge lite tips om detta?

Ngn som ha en bra länk till fiskar ? namn och bilder helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salarias brukar va den första som rekomenderas. Det finns ju många andra oxo, kirurger mm.

Men om jag skulle rekomendera dej nåt så e det sniglar!

Har läst lite om Lo Vulpinis, foxface, den skall käka valonia-alger oxo, har blitt lite sugen själv på en sån....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har både bruna o gröna alger, så en "allätare" hade varit bra.

Olika munnar äter olika alger.

Jag tror att man kommer ganska långt på en Lu Valpinus (foxface), en salaris, och ett gäng sniglar... Den städpatrullen rensade i all fall mitt kar.

Tyvärr så försvann min salaris i samband med att algerna försvann :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sjöborrar som håller reven vita på toppen. De äter i princip alla sorters alger. Många fiskar rör inte alls vissa typer som gröna slemalger. Det är bra att ha så många algätare som möjligt för de hjälps åt. Jag har sjöborrar 3st, sjöharar 2st, kirurger 15st, krabbor 5 st, eremitkräftor blå+rödbenade 20st, Astrea snäckor 20st, turbo 10, Nerita snäckor 100st samt inte minst hundratars små algätande sjöstjärnar. Detta på 3000 l akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Jag måste nominera min Cypraea eglantina. Har haft den i nån vecka nu och den imponerar verkligen!

Jag har både haft sjöhare och en stor sjöborre, haren äter mer men ville inte käka mina trådalger, det gjorde däremot sjöborren men han är inte så värst glupsk.

Så jag kan varmt rekommendera Cypraea till er som har mycket alger. I brist på alger KAN de tydligen gå på koraller och anemoner men min har bara käkat alger än.

Min cypraea är enbart nattaktiv, vilket är lite tråkigt men de lustiga är att den hittar tillbaka till samma gömställe varje morgon, trots att den varit på andra sidan akvariet under natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...