Gå till innehåll

Hjälp med Deltec HLP 4040


Beppe

Rekommenderade inlägg

Gjorde rent min HLP 4040 igår. Efter att haft problem men min streamer pga kalkbeläggningar kände jag att det var dags att avkalka min Deltecpump. Jag körde efter beskrivningen https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=3553&highlight=HLP Efter detta hörs ett tickande ljud med jämna mellanrum. Någon som har någon susning vad som kan vara fel? Är det någras har lämnat in sina pumpar på service? Var kan man serva dessa? Kostnad?

Mvh Beppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten undran bara. Jag har också en 4040 nämligen... Man vill ju inte direkt plocka sönder den allt för ofta... Så med hur jämna mellanrum rengör ni dem? 3 månader brukar jag hålla med övriga pumpar och det verkar ju vara så ganska allmänt. 6 måndader vore dock ett betydligt trevligare intervall, men vore det bara dumt och i slutändan dyrt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Garantin är utgången. Pumpen är 4 år. Jäkla konstigt att man måste skicka pumpen till Tyskland för att serva den. Då står man där utan pump. Bara att köpa en i reserv, suck....Finns det verkligen inga i Sverige som kan göra detta??? Simontorp skickar till Deltec.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Simontorp skickar till Tyskland har ingen egen verkstad. Jag fick köpa en pump i reserv! En icke ovesentlig utgift, men mycket bra då jag varit tvungen att åtgärda 4 pumpar av fyra.

Pump 1. stannade efter 8 mån åtgärdedes i Tyskland men stannade igen. Skickades ånyo till Tyskland. Genom gick ny prep. med pajade efter 3 mån totalt (vatten i motorn). Fick en ny gratis!

Pump 2. stannade efter 1,5 år rep. i Tyskland lagren byttes.

Pump 3. stannade efter 2,5 år, lagren byttes.

Pump 4. stannade efter 11 mån. vatten i motorn orsakade att säkringen gick och all cirkulation stannade. Jag var bortrest och akvariet sköttes av vänner som fick jobba 6 tim med att ansluta en 20 år gammal resevpump som jag hade.

19 fiskar dog bl.a min fina kollektion av dv. kejsere 6st (3st lekpar!), 7 st Antias, 4 kirurger och 2 Mandariner. Nu var jag förbannad men fick bara en ny pump. Jag litar efter detta inte på Deltecs pumpar och har alltid en i reserv. Jag har dessutom lagt om elsystemet så att inte alla stannar samtidigt.

Påpekas att jag regelbundet hade avkalkat pumparna med 10% saltsyra, men kalkavlagringarna i tyckplattan är mkt svåra att komma åt. Hela pumpen måste skruvas i sär inte bara pumphuset. ( rotorn sitter med splines skruva i en lång m6). Hela gaveln lossas och tryckplattan rengöres ( dj...a jobb). Idag skulle jag inte köpa Deltecs pumpar utan vad som helst annat t.ex red devil, Iwaco m.fl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slits lagrena så fort så har pumpen blivit för varm och dom nyper. Står på deras sida eller vart jag läst detta att dessa pumpar SKALL stå luftigt och bra ventilation

Mina står mycket luftigt och väl ventilerat så det är inte det som är orsaken! Dessutom finns värmesäkring. Pumparna är dessutom vattenkylda av akvarievattnet och har ingen fläckt.

De nya Deltec som levereras påstås ha annat lager vi får se men det verkar bättre då de har hållit hitills (1-3 år)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad rekomenderar ni för pump som reserv under tiden. Helst något billigare alternativ som kan köras externt. Vill fixa detta innan jag drar på semester i 3 veckor, men har begränsad budget för tillfället.

Kolla på en Aquarium System New-jet 3000 (1200-3000l/t) den har slanganslutningar så man kan köra på detta under tiden eller om man skaffar en övergång mot PVC rören

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Newjet 3000 som lyfter vattnet till min skummare (110 cm). Efter ett tag så stog den still efter varje strömavbrott. Vid undersökning så visade det sig att gummipackningen för impellerns framsida hade gett sig. Jag bytte den mot en 20 år gammal packning från en Siccepump som har hittills hållit. Och så köpte jag en reservpump (Aquabee 3000) och så länge den ligger oanvänd på hyllan håller väl Newjeten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...