Gå till innehåll

skummaren är övervärderad som syresättare.?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Förresten: @Lasse, du skall inte be om ursäkt för din pedagogik som är mer än min filosofisk och bildligt förklarande. Tvärtom, det är jag som skall ursäkta mig för mina ibland formeldykningar. Lasse o jag menar, trot eller ej, rätt ofta samma sak, men uttrycker oss bara på olika sätt:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta Jonas Om KH påverkar pH så är inte den lösta mängden CO2 konstant längre och i heller inte i jämnvikt med luften. Höjs pH så minskar löst koldioxid i vattnet men luftens innehåll av koldioxid vill  utjämna den jämnvikten (mellan vatten och luft) och trycker ner mer koldioxid tills jämnvikten mellan luft och vatten intagit aktuell jämnvikts-pH igen - men med ett högre KH. Din formel stämmer bara om luften har 0 i koldioxid.

Om jag fattat det rätt vilket jag tror eftersom det stämmer med praktisk erfarenhet jag har

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Ursäkta Jonas Om KH påverkar pH så är inte den lösta mängden CO2 konstant längre och i heller inte i jämnvikt med luften. Höjs pH så minskar löst koldioxid i vattnet men luftens innehåll av koldioxid vill  utjämna den jämnvikten (mellan vatten och luft) och trycker ner mer koldioxid tills jämnvikten mellan luft och vatten intagit aktuell jämnvikts-pH igen - men med ett högre KH. Din formel stämmer bara om luften har 0 i koldioxid.

Om jag fattat det rätt vilket jag tror eftersom det stämmer med praktisk erfarenhet jag har

MVH Lasse

Nej du har missförstått mig en smula tror jag faktiskt. Fast bara lite för du har såklart rätt i att om du höjer kh då höjs pH o mer co2 dras ner tills ny jämnvikt ställt in sig. Men sen råder efter ny jämnvikt samma co2-halt som innan du höjde kh! Enda som hänt då är höjt kh o därmed höjt pH men efter jämnvikt igen samma co2 som innan. Co2 styrs nämligen vid jämvikt BARA av pco2 och konstanten förstås. 

Så här:

Om jämnvikt råder(inställd jämnvikt)  mellan luft o vatten kommer co2(aq) vara helt Oberoende av såväl kh som pH och BARA bero på luftens pco2. Jag talar om inställd jämnvikt. Dvs co2(aq)=pco2xK

om vi nu då har ett co2(aq) som enbart är bestämt av luftens pco2 o absolut inget annat (för så är det vid jämnvikt), DÅ kommer det pH värde som vi får bara vara beroende av två saker: Pco2 samt KH. 

Du får tro mig, 100% på detta. Nånstans talar vi förbi varann och om två olika saker om du inte håller med. 

Alltså det gäller vid inställd jämvikt dvs när ingen co2 vare sig vill lämna vattnet eller dras ner från luften. 

 

Oftast har vi ju inte jämnvikt med luften  dvs vi har ett co2(aq) som är högre(i sällsynta fall vid extrem fotosyntes lägre) , dvs co2 vill avgå från vattnet. Jämnvikt råder ej men strävar åt det hållet. 

MEN formeln gäller oavsett jämnvikt eller ej bara du känner 2 av 3. Om du skulle råka kunna mäta co2(aq) kan du oavsett dess värde alltså även vid icke jämnvikt använda formeln o se vilket pH det blir med givet co2(aq) och KH. 

 

Den mer praktiska tillämpningen är att vi känner pH och kh. Då kan du räkna ut exakt vad co2(aq) är o därmed se hur mkt långt ifrån jämnvikten co2(aq) är med luften. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse jag tror du missar detta samband:

jag upprepar den meningen:

"Om jämnvikt råder(inställd jämnvikt)  mellan luft o vatten kommer co2(aq) vara helt Oberoende av såväl kh som pH och BARA bero på luftens pco2"

 

resten dvs hco3 o co3 stiger förstås om du höjer kh, men co2 ändras ej när jämvikten är återanställd. Den liksom h2co3 styrs ej av kh eller H vid inställd jämnvikt. 

 

Konstanterna i resten av buffertkedjan bibehålls så lika mkt som tex hco3 ökar nör du höjer kh så sjunker H, dvs 

HxHCO3/k=CO2(aq)

CO2 är oförändrad efter ny jämnvikt. Så även K är ju en konstant.  HCO3 har stigit för du höjde ju KH men H har sjunkit. 

 

Den praktiskt erfarenhet du har stämmer med detta. Dvs inget i det säger emot. Det stämmer Lasse. Tro mig. Jag är bombis, och som sagt, det går inte alls emot din erfarenhet. Tvärtom:-)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jonasroman - läs igenom mitt inlägg igen. Det är ju det jag säger

Citat

Om jämnvikt råder(inställd jämnvikt)  mellan luft o vatten kommer co2(aq) vara helt Oberoende av såväl kh som pH och BARA bero på luftens pco2

Men detta innebär inte att pH är oberoende av löst koldioxid i vattnet. Den mängden bestämmer pH oberoende av KH när du kommit upp till en "kritisk" nivå av karbonatberoende alkalinitet, Du kan ha  KH 40 men pH kommer att sträva mot det pH som bestäms av luft/vattenjämnvikten.  Vad vi inte är överens om är hastigheten i jämnviktsprocessen i våra väldigt lågt belastade system och i KH kring 8 - 13. Jag skall titta i mina grafer om jag kan se vart det kritiska KH ligger på i hårt koldioxidbelastat sötvatten.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

@jonasroman - läs igenom mitt inlägg igen. Det är ju det jag säger

Men detta innebär inte att pH är oberoende av löst koldioxid i vattnet. Den mängden bestämmer pH oberoende av KH när du kommit upp till en "kritisk" nivå av karbonatberoende alkalinitet, Du kan ha  KH 40 men pH kommer att sträva mot det pH som bestäms av luft/vattenjämnvikten.  Vad vi inte är överens om är hastigheten i jämnviktsprocessen i våra väldigt lågt belastade system och i KH kring 8 - 13. Jag skall titta i mina grafer om jag kan se vart det kritiska KH ligger på i hårt koldioxidbelastat sötvatten.

 

MVH Lasse

Ja, självklart är ph beroende av co2(aq). Helt överens. Det är ju det jag säger också:-).  Lasse, jag har märkt att vi använder ibland lite olika begrepp eller kanske definitioner på tex jämnvikt? jag vet inte för nånstans pratar vi förbi varann(ibland). Jag vet att det jag skrivit är rätt, och det du skrivit också är rätt. Detta verkar ligga på ett kommunikationsplan:-).

 

Och det näst sista är vi också överens om, det var det jag försökte visa med formeln, att hur mkt KH än stiger, så blir Ph till slut inte högre för det..Ph/KH kurvan går så att säga först ganska linjärt, men sedan skjuter den upp rakt i "himlen" o ph stiger i princip aldrig över kanske 8.5(kanske lite mer) hur högt kh vi än har. Det var det jag menade med att KH ligger i "roten ur" formeln så KH stegringen förminskas. Men innan vi nått det KH värdet, så kommer KH påverka pH vid konstant CO2(aq). Dvs det du skriver:"Den mängden bestämmer pH oberoende av KH när du kommit upp till en "kritisk" nivå av karbonatberoende alkalinitet" Är sant endast när du nått denna det du kallar för kritiska KH värdet. Det är ju det jag säger: ph/KH kurvan går först ganska linjärt med sedan skjuter den rakt upp. Det syns i formeln, vilket skulle bevisas. Var går detta värde da, när i princip bara CO2 styr PH o ytterligare KH höjning ej ger särskild effekt? DET beror på CO2(aq) mer än KH. För tex i utvattnet från en kalkreaktor har vi ju mkt högt Co2, o där har vi ett KH på 40 som ju ej trots det höjer ph. men om vi har ett vatten med CO2 på 0.5oom(alltså total jämnvikt med luft), då kommer det märkas betydligt mer på PH om vi skulle höja KH till 40. Fortfarande är kurvan ej linjär, den sticker ju även där upp i taket, men KH´s effekt på pH ökar vid lägre CO2(aq). Vi vet ju från ett kar att om vi höjer KH från tex 8 till 9 så kommer pH stiga ungefär 0.05 enheter. Men om vi gör samma KH höjning i ett vatten med mkt mkt högt CO2(aq), tex utvattnet från en reaktor, så kommer den KH höjningen ej påverka pH alls. Ju lägre Co2 i vattnet desto mer märks det på pH om vi höjer KH. men oavsett CO2 finns en gräns, när ytterligare KH höjning inte påverkar pH så mkt. men brytpunkten för detta avgörs av CO2(aq) värdet mer än KH värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...