Gå till innehåll

Muräna


fanny3899

Rekommenderade inlägg

Jag hade en zebra muräna på ca 80cm för ett år sedan tillsammans med både små frökenfiskar och clowner, han matades med räkor och rörde alldrig fiskarna fast att jag glömde och mata han ibland men nu finns han inte mer lyckades komma utanför karet en natt tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fanny: Hoppas du tar detta på rätt sätt.

Om du bara är ute efter en muräna, vilken som helst, så rekomendera jag dig att skaffa en sötvattensmuräna. De är säkert billigare och lättare att hålla om man inte har erfarenhet av saltvattensakvarier. Priset på själva saltvattensmuränan kommer inte vara någonting jämfört med vad det kostar dig att starta upp saltvattensakvariet.

Säger inte detta för att avskräcka dig på något sätt från saltvattenshobbyn Fanny, vill bara ge dig lite perspektiv på det hela.

Läs här så får du mer kött på benen om vad de kräver

http://www.wetwebmedia.com/marine/fishes/index.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej då, jag förstår vad du menar, men sötvattensmuräna lockar mig inte. Jag är egentligen ute efter ett saltvattensakvarium, och vill då ha en muräna i den tanken.. :) Jag hade inte tänkt köpa på ett halvår- år, men hade tänkt att snappa upp lite fakta redan nu.

FANNY

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack. Men varför kan man bara ha den i karet? Jag skulle ju gärna vilja ha NÅGOT mer iaf....

Vad kostar den ungefär? Det finns ju en muräna som heter Gymnothorax miliaris - Golden Eel, som blir ca 60 centimeter. Vad kostar den, och vad för sorts fiskar kan man ha med den?

MVH

Fanny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade för 6-7 år sedan en Gymnothorax permistus och en Gymnothorax griseus tillsammans med två drakar, en bambooshark(Chiloscyllium punctatum) och en stor clowntryckare i ett 950-liters rovdjurs akvarium. Jag tröttnade efter ett par år eftersom rovdjursakvarium är ganska trista om man inte är ett museum med STORA resurser dessutom tyckte jag muränan växte ur karet.. Jag sålde permistusen vidare och då var den 70 cm lång. En ganska bra investering faktiskt för det är ont om stora muränor. Halva griseusen åts upp av permistusen och hajen försvann(?) under en semester, övriga fiskar klarade sig bra. Jag tror också att det går utmärkt med fröknar som någon nämnde.

Sill, bläckfisk, torsk, döda akvariefiskar, räkor (med och utan skal) musselkött; allt gick bra som mat. Förmodligen fingrar också så man fick vara lite försiktig.

Om man vill se dem så skall man ha något de trivs i långt framme, eftersom de är nattaktiva. Jag körde med en greisk amfora som jag hittade i en blomsteraffär.Jag slog sönder den lite grand för att få cirkulation och där låg bägge muränorna tillsammans. Det gick bra så länge de var mätta;) .

Man behöver en skummare om man inte vill byta vatten hela tiden för de skitar ned något otroligt. Jag körde dessutom med ett sandfilter för att hålla nitratnivåerna i shack plus ett UV. men jag vet inte om UV't verkligen var nödvändigt för muränorna.

Täckglas är noga, minsta springa så tar de sig ur och det är lätt att glömma efter en matning t.ex. Det hände mig flera gånger och det är inte kul att fånga en slingrande muräna på golvet. De tar sig fram rätt bra där med. Å andra sidan verkar de tåla nästan vad som helst för jag såg aldrig att de blev skadade av att falla från akvariekanten eller av min omilda behandling med fiskhåven.

Permistusen växte rätt snabbt, men sen avtog tillväxten när den blev "för stor" för akvariet. Köper man dem små kan man förmodligen ha dem i mindre burkar men det känns ju lite tveksamt mot djuret tycker jag. Rovdjursakvarium var inte heller så kul som jag trodde innan jag startat det. Det händer inte mycket utom när de äter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gymnothorax melatremus Blir ca 30 cm Det är en art som lämpar sig för ett mindre kar men du kan inte ha något annat än den i karet. Skall du bygga karet för att ha muränor i så rekomenderar jag täckglas eller en bred innerkant på karet.

Ok, tack. Men varför kan man bara ha den i karet? Jag skulle ju gärna vilja ha NÅGOT mer iaf....

Vad kostar den ungefär? Det finns ju en muräna som heter Gymnothorax miliaris - Golden Eel, som blir ca 60 centimeter. Vad kostar den, och vad för sorts fiskar kan man ha med den?

MVH

Fanny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstod hade du tänkt att ha ett 300 Liters kar. Muränor är väldigt duktiga på att smutsa ner dels när dom äter dels när dom ätit om du förstår vad jag menar. Muränor är rovfisk och få andra fiskar hade jag rekomenderat dej att ha i samma kar speciellt om du tänkt dej ett så litet. Gå in på reefcentral och läs om agressive karen dom har där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får be din Lokala handlare att beställa en åt dej. Priset på muränan lär inte överträffa det som du måste köpa för att kunna ha den hemma så vill men verkligen ha något så e de bara å vara enveten. Hoppas jag får komma å kolla på den när den har gjort sej hemmastadd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...