Gå till innehåll

ytavrinning. hur långt från ytan ska..


hbmannen

Rekommenderade inlägg

jag hadde på mitt andra 4cm från ytavrinningen till topp på karet. När sedan vattnet var i så blev det ca 2cm upp till kanten på karet. Kör du med en ytavrinningskam?

så nått mellan 2-4cm

eller räkna med det vatten nivå du vill ha minus den kamhöjden eller 1,5cm-2cm under den vattennivå du vill ha.

Fattar du

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hadde på mitt andra 4cm från ytavrinningen till topp på karet. När sedan vattnet var i så blev det ca 2cm upp till kanten på karet. Kör du med en ytavrinningskam?

så nått mellan 2-4cm

eller räkna med det vatten nivå du vill ha minus den kamhöjden eller 1,5cm-2cm under den vattennivå du vill ha.

Fattar du

En korkad fråga, men får man inte problem med saltvandringen om man har vattennivån ca 1 cm från toppen på akvariet. I litteraturen brukar man väl rekommendera ca 5 cm till toppen på akvariet ? Eller har jag missförstått.

Jag har i och för sig ca 3 cm till toppen på akvariet, men jag har glaskant runt toppen på akvariet som skydda mot saltvandringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med täckglas och det fungerar med 5 cm mellan vattenyta och glas. Men jag har ett kar som vattenytan steg två cm på grund av alger i breddavloppet. Och det såg jag på grund av att det fällde ut en massa salt på täckglaset. Men nu har jag tagit bort algerna och rättat alla prov före jullovet så i natt skall jag sova flera timmar till. (Och snart skall jag ta igen den tiden med jullov!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,om du har räknat ut 55,5cm så kapa ytterligare ett par cm,det är lättare att limma dit en remsa glas om det blir för lågt, än att ta bort hela boxen och börja om,prov kör allt innan du hivar i saltet ,står burken direkt på bänken utan frigolit?.Mvh Stefan

jo den tanken slog mig precis. så ja har kapat av dom lite till..

tanken står på nått svart skummgummi typ liggunderlag som ja fick från akvarielagret..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

resten ska streamers in tank stå för..

Kolla detta akvarium hans streamers ser lite vilsna / Små ut. Blir det samma hos dig tror du:smiley17:

3.jpg

Dimensioner : 240cm X 180cm X 120cm acryl

Ljus : 6X 250W DE (14K) + 3X 400W DE (20K)

Ja det är bra att testköra allt innan å se hur det funkar. Men hittils så ser det mycket bra ut!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

den bilden va tagen innan haverit så alla dom fina kirurgerna e döda..

men nu så har karet återhämtat sig å nyinplatering av koraller å fisk har precis startat. kommer fler bilder innom kort..

å förhoppningsvis så kommer de till en SOHAL i början på detta år..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...