DennisL Postat 1 mars 2016 Postat 1 mars 2016 Tja! Efter 6 månaders planering är nu karet igång på "riktigt", kändes som en mindre evighet. I fredags lades 40kg levande sten i och idag tog jag de första testerna. Testerna lyder som följer Nitrat 5ppm Nitrit 0ppm Fosfat 0ppm salinitet 1024 temp 25 Nu börjar nästa väntan innan det är dags för lite fisk och annat. Planerar att starta med ett par clowner och en euphyllia. Tanken är att jag ska ha sps till att börja med för att eventuellt ha lite sps i framtiden. Citera
DennisL Postat 1 mars 2016 Författare Postat 1 mars 2016 Såhär ser sumputrymmet ut. Har byggt bänken i mdf, målat den och klätt botten med plexiglas samt satt upp ljudisolering. Målet har varit att få till ett så tyst kar som möjligt. I facket efter skummaren har jag tänkt mig ett refugium, har lite ls där nu bara. I tredje facket står returpumpen. Längst till höger är osmosvatten, ca 30l. 1 Citera
nike83 Postat 2 mars 2016 Postat 2 mars 2016 snyggt! har du byggt med "riktig" ls eller död ls? Citera
Lasse Postat 2 mars 2016 Postat 2 mars 2016 Vad är det för isolermatta - inte Bitumen hoppas jag MVH Lasse Citera
DennisL Postat 2 mars 2016 Författare Postat 2 mars 2016 Det är riktig ls, hittade på tal om det ett riktigt monster till borstmask imorse, den åt på en död mussla såg det ut som. Isoleringen är av skumplast, fick tips av mejsel här på forumet om att fixa en sådan...tack mejsel:). Citera
DennisL Postat 2 mars 2016 Författare Postat 2 mars 2016 Isoleringen är köpt på biltema:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000017199/ Citera
Lasse Postat 2 mars 2016 Postat 2 mars 2016 Den fungerar - det är inte Bitumen som är ett asfaltmaterial som kan släppa gaser (kolväten) och inte så lämpligt MVH Lasse Citera
DennisL Postat 2 mars 2016 Författare Postat 2 mars 2016 Allright, känns tryggt att veta att man inte förstört allt redan innan man börjat:). Fick precis reda på att mina Blau Wave motion 13000 streamers anlänt som jag beställt från JLakvarium. Ska plocka upp dem på fredag:). Citera
DennisL Postat 2 mars 2016 Författare Postat 2 mars 2016 Sumpen efter att jag silikonat alla facken, köpte glas av den lokala glasmästaren. Som förmodligen syns så är fogarna överdimensionerade å det värsta;). Citera
DennisL Postat 3 mars 2016 Författare Postat 3 mars 2016 Var iväg idag och införskaffade mig en osmolator...jäkla massa sladdar blir det, men det kan det vara värt:) Citera
DennisL Postat 4 mars 2016 Författare Postat 4 mars 2016 Tack! Är dock helt införstådd med att det kommer uppstå problem förr eller senare. Känns lite tryggare att veta att man har en del rev-rävar här på forumet som man kan fråga:). Citera
LN21 Postat 4 mars 2016 Postat 4 mars 2016 Kul med ännu en som har kombinationen ---- gilla The Walking Dead och saltvattensakvarium Citera
DennisL Postat 4 mars 2016 Författare Postat 4 mars 2016 Haha, kul att du såg det:). Ska påbörja säsong 5 snart.. Citera
Keller Postat 4 mars 2016 Postat 4 mars 2016 Hur fick du ihop den där stenformationen av riktig levande sten? Limmade du under vattnet eller som hastigast ovan ytan? Väldigt stiligt i alla fall. Citera
Rameau Postat 4 mars 2016 Postat 4 mars 2016 Nu vet jag inte hur Dennis gjorde men levande sten kan vara ovan vattenytan väldigt länge om man vill bygga, man kan stödfukta med en "blomspruta" om man vill Citera
DennisL Postat 4 mars 2016 Författare Postat 4 mars 2016 Det märkliga är att jag inte gjort något alls, bara la i den..det verkade nästan som om det var meningen att den skulle ligga så;). Det enda jag gjort är att jag borrat två hål och dragit igenom ett buntband för att försäkra mig om att mittstenen inte rör sig. Citera
DennisL Postat 4 mars 2016 Författare Postat 4 mars 2016 Det var ganska stora stenar, allt som allt så finns det totalt 6stenar på totalt 38kg. Citera
DennisL Postat 4 mars 2016 Författare Postat 4 mars 2016 Nya mätningar gjorda Fosfat: 0,25! Nitrit:0ppm Nitrat: 5ppm Ph: 8 Salinitet:1024 temp: 25grader Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.