DennisL Postat 4 mars 2016 Författare Postat 4 mars 2016 Tror jag mätt fel på fosfaten i förra testet, mätte två gånger med Hanna checker nu och den visade 0.25 båda gångerna. Citera
DennisL Postat 4 mars 2016 Författare Postat 4 mars 2016 Hmm...röd med gröna prickar på, ser ut som en giftsvamp..någon som vet? Citera
Rameau Postat 4 mars 2016 Postat 4 mars 2016 https://www.google.se/search?q=spotted+discosoma&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwizwZe7tqfLAhUDDZoKHe_aBG4QsAQIGw&biw=1366&bih=643 Citera
DennisL Postat 4 mars 2016 Författare Postat 4 mars 2016 Aaah, en sådan är det ju, tack:). Köpte levande sand och la i akvariet, försökte att inte röra runt den för mycket, men det blev väldigt grumligt:(. Citera
DennisL Postat 4 mars 2016 Författare Postat 4 mars 2016 Ser faktiskt inte ett smack, kan inte ens jämna ut sanden:(. Citera
flash Postat 4 mars 2016 Postat 4 mars 2016 Det brukar bli så med levande sand. Men det är bara att låta skummaren göra jobbet. Men har du någon extra pump+aquaclear filter så skulle jag köra igång den också så klarnar karet fortare. Tror det tog ca 1-2 dagar för mitt att klarna. Citera
stigigemla Postat 4 mars 2016 Postat 4 mars 2016 Det försvinner också även om du inte gör nånting. Det brukar ta tre dagar ungefär. Citera
DennisL Postat 4 mars 2016 Författare Postat 4 mars 2016 Ok, väntar och ser vad som händer, tack! Citera
DennisL Postat 5 mars 2016 Författare Postat 5 mars 2016 Nya mätningar nitrit:0ppm Nitrat:5-10ppm Fosfat:16ppm PH:8 salinitet:1024 temp: 25grader Citera
jimmy Postat 6 mars 2016 Postat 6 mars 2016 Sätt i en fläkt i bänken så slipper du mögel på väggarna Citera
DennisL Postat 6 mars 2016 Författare Postat 6 mars 2016 Ja, det är nog en god idé, tack! Har precis kopplat in mina blau wave motion 13000, tog en jäkla tid innan jag lyckats rikta in dem utan att sanden flyger och far...jäkla tryck i dem. Citera
DennisL Postat 6 mars 2016 Författare Postat 6 mars 2016 Pumparna är ihopkopplade via wi-fi, den ena agerar master och den andra slave. Kör ett program som kallas random, räknar lågt med att pumparna i genomsnitt kör på 60% av max effekt i detta läget, då de ju går upp och ned i hastighet. Dessutom kör jag inte på max, utan bara på 5/8 av max. Räknat med en akvarievolym på 360l så ger detta en omsättning på ca 27gånger akvarievolymen per timme. Vad jag har läst så ska detta vara klart "godkänt". Citera
DennisL Postat 8 mars 2016 Författare Postat 8 mars 2016 Två percula clownfiskar har hittat hem:) Citera
DennisL Postat 22 april 2016 Författare Postat 22 april 2016 Liten uppdatering:). Har inte hänt jättemycket, men det har tillkommit en dottyback, en blenny och två eldräkor. Jag har även stoppat i 4 lite mindre lps koraller. Tycker det flyter på hyffsat, men jag får ganska mycket alger i sanden, syns ej på bilden då jag precis gjort ett vattenbyte. Tror det är mestadels kiselalger, men lite cyano har jag nog också skymtat. Nästa steg blir att köpa en elddvärgkejsare, men först tänker jag installera en uvc och hänga i en strumpa med kol, då jag tycker vattnet är lite gult. Citera
DennisL Postat 20 maj 2016 Författare Postat 20 maj 2016 Uppdatering. Mätvärden Salinitet:1022 (ska upp till 1024) Nitrat: 0ppm nitrit:0ppm fosfat: 0,03 ppm ph: ca 8 Temp: 25 grader Har haft problem med cyano, men efter att ha gjort en jädrans massa Vattenbyten samt doserat med cyanoremover (sparsamt) så är saker och ting under kontroll i dagsläget. Måste ha varit vattenbytena som lett till att salthalten sjunkit utan att jag märkt det. planen är att hälla salt i osmosvattnet och låta osmolatorn sköta jobbet. Har bokat en elddvärgkejsare hos lfa som åker i på lördag:). Citera
Larsson Postat 22 maj 2016 Postat 22 maj 2016 Måste säga att din scape är grym! Riktigt snygg. den stora gröna korallen på sista bilden, vad heter den? Mvh Cissi Citera
DennisL Postat 22 maj 2016 Författare Postat 22 maj 2016 Tack!:) tror det är en pineapple brain coral, du kan hitta den här: http://www.aquariumcreationsonline.net/lps.html 1 Citera
DennisL Postat 3 juni 2016 Författare Postat 3 juni 2016 Uv-c installerat...sladdhärvan är total;) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.