Gå till innehåll

bakterier på rutan


nike83

Rekommenderade inlägg

som rubruken lyder så har jag fått massor med bakterier i vattnet och efter skrapad ruta så får jag en film på den efter ca 3 timmar. När rutan idag var nyskrapad så såg vattnet lite "dimmigt" ut!

jag har brottats med låga näringsvärden, men lyckats få upp nitrat till 0.5-1, men fosfor är fortfarande 0. Tidigare har nitrat inte givit utslag (salifert).

 

kör zeovit och doserar en hel del aminiosyror m.m! dock har jag stängt av ZeoStart (kolkällan) då jag har så låga näringsvärden.

 

ser också att jag har fått lite cyano på någon sten och på botten (kör utan sand än så länge). 

 

 

vad ska jag göra för att bli av med mina bakterier i vattnet?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aminosyror är alltid lite vanskligt. Det är verkligen ett prep jag tror vi klarar oss utan. Det är ju en sorts kolkälla det med så du ger nog bakterierna för mkt mat. Tänk på att dom får ju kväve också via aminosyrorna så ditt låga nitrat är ingen garanti att dina bakterier kommer svälta. 

Jag hade slutat med "alla" prep. Tror att mkt då kommer lösa sig. 

Sen är det viktigt att du har tillräckligt med biomassa. LS. Kanske siporax. Makroalger kan också hjälpa till att konkurera ut bakterier vid tävlan om näringsämnena. 

Sand i karet skadar inte heller. Då förflyttar du en del av biomassan från vattnet/glaset till sanden. Känns som ditt kar inte är riktigt biologiskt moget. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner inte till zeovits produkter men en fråga är om det finns några andra av deras produkter som innehåller snabbt organiskt kol som socker, ättika eller alkohol. Ditt problem skulle jag spontant tolka som för mycket organiskt kol i systemet. Men någon som kan zeovit är nog en bättre "utredare" än vad jag är.

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...