Gå till innehåll

"Halvdöd" LS & sand -- hur föryngra?


Ozon

Rekommenderade inlägg

Jag har under de tio senaste åren köpt och sålt diverse saltvattensburkar och genom detta samlat på mig en större mängd levande -sand och -sten. Olika stenar och delar av sand har flyttats mellan burkar i samband med flytt och nya projekt m.m. i ett försök att gynna mångfalden av bakterieflora och nyttodjur.

 

Under förra veckan fick jag för första gången uppleva en total krasch i den enda burk jag har/hade igång just nu. Exakt vad som orsakade kraschen är lite oklart, och hör egentligen inte till denna tråd, men klart är att NO3 -nivåerna är oerhört höga medan PO4 -nivåerna är låga. I den kraschade burken hade jag ca 30% av all LS jag äger. Resterande LS har stått svalt, mörklagda i tunnor med saltvatten med hyfsad vattencirkulation i 0,5 - 1,5 år. Därtill har jag en del torrlagd sten och sand. Totalt handlar det om ca 120 KG sten och ca 25 KG sand.

 

Just nu står jag alltså med närmare 100 kg LS av varierande skick, -- dels relativt ny och fräsch sten (ett par månader gammal), dels sten från ett just kraschat kar, dels sten som "legat i ide" det senaste året, dels torrlagd sten, dels möjligheten att köpa ett par alldeles färsk och fin sten ifrån min lokala handlare.

 

Så,

Bör jag bara glömma allt och köpa helt ny sten ifrån min akvariehandlare?

 

Bör jag torrlägga all sten jag äger och börja om från början genom urlakning, mörkläggning, tillsättande av bakteriekulturer o.s.v.?

 

Bör jag "koka ihop" alla mina olika former av LS + yppa in lite nytt liv genom några KG ny LS och "baka ihop" det hela i en stor platstank under ett par månader? I så fall, med vilken metod? -- Makroalger som skördas regelbundet? -- Sänkning av PH för att lösa fosfater + remover för att binda lösgjord PO4? -- Tillsätta NO3 för att skapa balansen jämte PO4 och därmed få bakteriefloran att ta hand om PO4?

 

...av ovannämnda projekt och affärer genom åren har jag även samlat på mig en massa teknik så som UV-C, ozon, skummare, biopelletsfilter samt kemikalier/absorbenter och pumpar i de flesta tänkbara former. Kanske någon teknik jag kan använda för att bättra på eller snabba på en ev föryngringsprocess?

Det bör tilläggas att min fascination av hobbyn till stor del handlar om "resan" snarare än "målet". Det är alltså ingen brådska att snabbt få till en burk med en massa fina fiskar att kika på. Jag finner lika mycket glädje i resan fram till miljön där de fina fiskarna ska leva.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spontant så känns det som att du skulle kunna baka ihop all stenen. Tveksam till om stenen från det kraschade karet bör vara med innan du vet orsaken. Kombinera med ett refugium och matning så borde du ju få liv i alltihop. När du kört ett tag kan du ju mäta för att se om något vattenvärde är utanför gränsvärdena. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är ditåt jag lutar -- att använda mina ca 80 kg LS som "legat i dvala" det senaste året som grund i en stor plattunna på 250 L. Därtill rejäl vattencirkulation, ättika för att sänka PH och frigöra fosfater samt PO4-absorber under ett par månader. Därefter börja yppa in nytt liv genom bakteriekultur på flaska samt några kilo ny LS ifrån olika handlare samt köra ett refugium med makroalger under en månad eller två.

 

Parallellt kan jag köra stenen ifrån mitt kraschade kar i en egen tunna men enligt samma metod som tunna 1. Om/när vattenvärdena är inom rimliga ramar slår jag ihop innehållet i de två tunnorna och bör då framåt mitten av sommaren kunna ha frisk, fräsch och levande sten för att rulla igång ett par nya projekt.

 

Några frågor kring denna process dock:

1) Hur mycket ättika bör jag tillsätta för att sänka PH såpass att fosfater löses upp utan att börja lösa upp själva stenen (om det ens är en risk med ättika)?

2) Vilken temperatur bör jag hålla i tunnorna under denna process?

3) Vilka bakteriekulturer rekommenderar ni? Det finns många att välja på i handeln och jag har svårt att avgöra vad som skiljer dem åt...

4) Vilka tester rekommenderar ni för att mäta PO4 och NO3? Salifert? Hanna Checker?

5) Kan det vara lämpligt att köra biopellets tillsammans med refugiet för att snabba/bättra på den biologiska reningsprocessen när jag börjar introducera bakteriekultur och ny LS?

6) Är det lämpligt att bygga några revpelare nu, innan jag kickar igång tunnorna, för att slippa meka med stenen när den väl blivit "kurerad" eller är det bättre att hålla isär stenen för att öka vattencirkulation m.m. under kureringen?

7) Jag funderar även på att köpa hem några tiotals kilo död LS ifrån Aquaristic.net som får åka snålskjuts när jag ändå ska köra dessa tunnor under några månader.. ser ni någon nackdel med detta?

 

Tack på förhand för alla råd och idéer!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver du pH sänkningen och fosfat remover? Har du ingen fosfat i tunnan med stenen som legat i dvala så behövs ju knappast removern och om det behövs en pH sänkning för att frigöra fosfat så lär den ju inte frigöras i akvariet där ph ligger runt 8. Ett billigare alternativ är nog att koppla ihop tunnan med ett refugium och låta makroalgerna mumsa i sig din fosfat. 

Jag startade med död sten som fick ligga med sötvattenbyten i ca tre veckor. Sen körde jag i ättika så det blev ca 3-5% lösning.  Då fick jag bort de sista resterna av alger på ytan utan att sabba stenen. Detta körde jag i rumstemperatur. man ser att ättikan gör sitt jobb på att det börjar bubbla på stenen. Men då var det som sagt död sten från aquaristic. Bakteriekultur hade jag i först när jag startade stenen i saltvatten efter att ha byggt revpelare.

Tänk på att en pH sänkning kan ta död på en hel del av det som lever på stenen så fundera på om du verkligen behöver den biten. Med död sten så kvittar det så klart, men då är det enklast att köra den i sötvatten om du ändå ska ha i ättika. 

När det gäller bakteriekulturer så kvittar det nog vilken du väljer. Du kan göra egen genom att blanda jord från en plats utan föroreningar med vatten eller köpa en flaska i butik. Ska du ändå köpa sten på aquaristic så har dom en bakteriekultur som påstås ta fosfat också så den kan kanske vara en idé att testa. 

Kom ihåg att mata om du ska ha bakteriekultur annars har bakterierna inget att äta. Jag köpte en billig burk fiskmat på Coop och matade så mycket som jag trodde skulle behövas när jag skaffade de första fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten är ju bunden I stenen så du måste lösa upp av stenen för att få bort den. 

Jag skulle bara syrabehandla den delen av stenen som torkat eller varit med om kraschen.

Och sedan låta den ligga i sötvatten ett par veckor med några vattenbyten innan den blandas upp med den fina stenen.

Den fina stenen skulle jag mata med några flingor torrfoder per dag för att hålla livet lite igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för kloka svar!

 

Stig: Gällande fosfaten som är bunden I stenen blir jag lite nyfiken.. Min tro har varit att stenen i grund och botten är porös fossil av gamla koraller vari de mikroskopiska håligheterna bildas organiskt massa som i praktiken utgör det biologiska filter vi strävar efter med vår LS. När stenen dör, helt eller delvis och oavsett orsak, bör det väl vara den biologiska massan i porerna som dör och inte själva stenen (läs gamla korallskelettet). Genom olika syralösningar har min tro varit att man vill lösa upp den döda biologiska massan i dessa porer då det är denna massa som bundit fosfat genom åren, medan man vill låta själva stenen/korallskelettet vara orört (för att senare kunna husera ny mikrofauna).

 

Så, har jag helt missförstått vad våra levande stenar består av och hur de fungerar, eller kan man faktiskt säga att det finns en gräns emellan biologisk massa och gammal dött korallskelett? Om denna gräns inte finns och stenen istället består av en enda "enhet" så blir ju följdfrågan hur man då någonsin kan urlaka LS, då man rimligen bör fräta sönder sin sten i samma takt som man frigör PO4, vilket i sin tur bör leda till en oförändrad koncentration PO4 i förhållande till stenens massa.. vilket ju gör hela processen bortkastad. Såvida inte fosfaten binds i ytskiktet av stenmassan, inuti porerna så att säga.

 

Kanske en dum och krånglig frågeställning, men jag lyssnar gärna på era kloka tankar om detta för att kunna förstå både hur och varför min tilltänkta urlakning bör gå till.

Som sagt, målet är inte alltid lika intressant som själva resan.. =)

 

 

Peter: Du har troligen rätt om refugiumet och det är ju alltid roligare med biologiska processer hellre än kemiska.

 

 

En ytterligare följdfråga är huruvida man kan/bör kurera stenen med t.ex. en kalkreaktor i ett försök att mätta stenen och få den att fungera som en bättre KH/PH -buffer i de framtida visningsburkarna. Tankar kring det?

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag har fått höra, rätta mig om jag har fel är att vid hög fosfat koncentration så binds fosfat i stenens ytlager, i övrigt skulle jag säga att det man lakar ur stenen är döda och döende djur som finns i håligheterna. Du kan tex behandla stenen med väteperoxid för att lösa död och levande materia. Krävs dock tillstånd för att köpa koncentrerad väteperoxid.

Det du tar med syra är stenens ytskikt och den fosfat som eventuellt bundits där. I mitt fall räckte det med en mild behandling med ättiksyra för att lösa det som var på ytan utan att förstöra stenen. Efter behandling borstade jag stenen med hårda borstar och sköljde. Som Stig säger så är denna typ av behandling bara för den döda och eventuellt den kraschade stenen. Tänk bara på att det kan vara en god idé att försöka reda ut orsaken till kraschen innan du använder den stenen igen. 

Skulle tro att en kalkreaktor inte gör någon direkt nytta. Du matar ju den med korallskelett om jag förstått det rätt, så det är samma som den den levande stenen består av. Grunden i en kalkreaktor är väl att man sänker pH för att lösa upp korallbitarna så de blir tillgängliga i vattnet för korallerna. Fäller lösningen ut på stenen så måste ju pH falla långt för att avlagringen ska lösas igen. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det speciella med levande sten är att porerna är olika grova så det bildas en fauna av olika djur som lever på bakterierna i de finaste porerna och varandra.

På så sätt kan djuren rensa i stenen så att den aldrig blir helt tät. Därför fungerar levande sten som filter i många år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...