puh76 Postat 7 mars 2016 Dela Postat 7 mars 2016 Hej är det någon som gjort egen revkeramik eller död sten. Vilka material använde du? Hur gick du tillväga? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 7 mars 2016 Dela Postat 7 mars 2016 Också nyfiken på detta . Har hittat beskrivningar på engelska sajter men är osäker på vad materialen heter på svenska Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BatmanGefle Postat 7 mars 2016 Dela Postat 7 mars 2016 Har precis beställt http://shop.foretagsakvarium.se/sv/inredning/sten/marco-rocks-400-reefscaping-mortar-kitt-2kg.html för att cementera ihop LS men hoppas även att det ska gå att lirka ihop "egna" utlöpare o.dyl. Vad jag förstår så är denna mer en cement än lim men har som sagt ingen erfarenhet av det än. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
puh76 Postat 7 mars 2016 Författare Dela Postat 7 mars 2016 BatmanGefle du får återkomma när du testat Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BatmanGefle Postat 7 mars 2016 Dela Postat 7 mars 2016 Det ska jag, men det kommer dröja ett tag då jag åker bort i tio dagar nu och sen behöver döda stenen lakas ur... Men om ingen annan hinner före så ger jag absolut min uppfattning här! Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 7 mars 2016 Dela Postat 7 mars 2016 Har du beställt marco rocks så behöver den inye lakas ur. Det är redan gjort Jag har köpt samma sten tagit fram huggmejsel å slägga. Sen är det bara till å forma efter tycke å smak å limma ihop det Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 7 mars 2016 Dela Postat 7 mars 2016 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
puh76 Postat 8 mars 2016 Författare Dela Postat 8 mars 2016 Ingen som gjort "sten" av cement? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emil L Postat 8 mars 2016 Dela Postat 8 mars 2016 Gjorde ls av cement+snäckskal för många år sedan. Blev sådär... Finns massor av trådar här, på RC och filer på youtube där de använder cement+aragonitsand. Sök "aragocrete" så lär du få träffar så det räcker och blir över. Det tråkiga är att det tar över en månad innan de slutar höja ph-värdet i vattnet och kan användas. Finns dock vissa snabbtorkade spackel där man verkar slippa det? Vet att några här har använt ardex men det finns garanterat fler alternativ. Vad man ska titta efter vet jag tyvärr inte. Vore grymt om det fanns en ljus snabbtorkande cement/spackel som inte höjer ph långt efter. Blir intressant att se reslutatet av E-macro 400 som BatmanGefle länkar till. Dyrt i större mängder dock. Sen är det alltid roligare när man får krångla till saker och göra dem själv=) 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 8 mars 2016 Dela Postat 8 mars 2016 Jag har stensidor av cement + korallsand + snäckskal. Det tog 1,5 år att laka ur fosfaten från snäckskalen. Det gör jag aldrig om. Det finns ett antal här som gjort sten av Finja vitcement + korallsand. Det går bra. Vanlig cement bör man undvika då den innehåller krom som är reducerad med hjälp av järnutfällning. Där är jag rädd att bakterier kan lösa ut krom när de vill komma åt järnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BatmanGefle Postat 8 mars 2016 Dela Postat 8 mars 2016 Jag har en tanke om att ge mig på ett "överhäng" (som går ut ifrån en pelare av ls/Marco) som byggs med antingen den jag länkade till eller Finja som@stigigemla tipsade om. Byggs ihålig (med hål på undersidan för att få lite cirkulation inuti) på en stomme av plastnät (tänk papier-maché på hönsnät som man fick göra i grundskolan). Ev. måste yttre änden på överhänget stadgas upp i en annan revpelare eller liknande beroende på längden av den. Grundpelaren har ett pvc-rör igenom sig och den är i sin tur fäst på en akrylplatta för att få stabilitet. Biter jag i alldeles för stort stycke med det eller kan det funka? 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BatmanGefle Postat 8 mars 2016 Dela Postat 8 mars 2016 Nu kanske halva mitt inlägg försvann vid stavningsredigering? Ser hela på "flöde"-sidan men bara halva i tråden... Inledningen är i kort; vill bygga stort överhäng från en pelare av ls/Marco. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BatmanGefle Postat 14 juni 2016 Dela Postat 14 juni 2016 Nu har jag provat Aquaforrest Stonefix. Fäster fint men torkar/härdar fort som f*n! Blanda blött och lite men ofta! Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.