Gå till innehåll

Byte av akvarium


Keller

Rekommenderade inlägg

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden. Om det är helt åt skogen får väl någon snäll moderator flytta på den. 

 

Jag har idag ett Akvastabil 275 med sump som funkar hyfsat. Ljudnivån har dock alltid varit lite besvärande ut ett WAF - perspektiv och efter att den ställbara returpumpen gick sönder för någon vecka sen har det drastiskt försämrat läget. Jag fick nämligen slänga in en reserv jag hade, en Aquabee på ungefär dubbla pumpeffekten, vilket har gjort ljudnivån ganska mycket värre. Inte bara det att pumpen surrar högre (det ljudet har faktiskt gått ner lite sen den blev "inkörd") men det slurpar och bubblar som attans från rördragningen. Som om det inte vore nog har ett entusiastiskt lekande barn dragit en matchbox-bil i frontrutan så att en liten flisa lossnat. Det är inte mer än några mikrometer djupt och någon millimeter långt så det är ju ingen fara för hållfastheten... Men å andra sidan, det vet ju inte frugan om så, om man som jag, överdriver detta lite så kan acceptansen för utbyte av akvarium bli något högre. Vilket har skett. 

 

Så till frågan då. 

 

Problemet jag har är att det nya akvariumet bara kan stå på den plats det befintliga står idag. Jag har flyttat mängder med sötvattensakvarium och sådana fiskar klarar sig ett bra tag i en plastbalja, man bara slänger i ett innerfilter från det gamla akvariet så håller sig vattnet friskt tills man är klar med flytten. Men hur göra med saltvatten? 

 

Är det ens möjligt kanske man ska börja med att fråga. Jag vill att fiskarna ska klara sig i första hand, och bli så lite stressade som möjligt i andra hand. Kan man lösa det på egen hand eller ska man kontakta en akvariebutik och höra om man kan "hyra plats" i något av deras akvarium? Det känns lite som att en sån flytt blir ganska stressande för fiskarna, om de ens skulle gå med på det. 

 

Nåväl, någon med erfarenheter på ämnet får gärna tipsa lite. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många fiskar/övriga djur rör det sig om? Vilka arter? Hur lång tid beräknar du det ta ifrån det du börjar riva det gamla tills du har det nya på plats? Skall du göra en massa anpassningar i det nya som tar tid? Hur mycket vatten kan du lagra under tiden - hur mycket nytt vatten behöver du göra?

Allt skall ju vara praktiskt genomförbart. Tittar vi till det biologiska så är det inte så mycket som skiljer saltvattensfiskar och sötvattensfiskar vad gäller stress och annat. - skillnaderna mellan olika fiskar ligger snarare på artnivå än på salt eller sött. Ur stressnivå så skiljer det väl inte så mycket mellan salt och sött.

Om man har ett väl fungerande akvarium så har jag aldrig förstått vurmen av att ta allt nytt när man byter - vurm som är kraftig inom saltvattensvärlden. Ser man till fisk och andra djur samt till det mikrobiella livet så är det bästa (i mitt tycke) man kan göra att bara skifta akvarium och behålla sand, sten och det mesta av vattnet. Då slipper man den mycket stressande uppstarten. Jag brukar alltid göra rent sand och filter lite grand - inte för noggrant. Dessutom brukar jag ta tillfället och byta 25 - 50 % av vattnet om jag kan.

Tar flytten bara en dag så skulle jag nog tänka i sötvattenstermer om jag inte behövde göra mycket nytt vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det kanske inte behöver vara en katastrof för det levande då med andra ord. Angående storlek på det nya systemet så är jag begränsad till ett utrymme som är 110 cm så det nya akvariet kommer att vara 100 cm långt precis som det befintliga men däremot lite djupare. Samma höjd som det gamla dock. Den stora förbättringen jag hoppas på är att få ett tystare system. Min hemmagjorda rördragning lämnar en del i övrigt att önska i den aspekten. Större bottenyta ser jag som en mycket välkommen bonus, speciellt för mina fiskar. 

 

Okej, till Lasses frågor då. 

 

Det levande är i runda slängar följande: 

 

2 x Pink Skunk Clownfish, plus två anemoner, typ vanliga bubbletip.

1 x Gul kirurg (medelstorlek)

1 x Two Spot Bristletooth Tang (Ctenochaetus binotatus) (liten)

1 x  Scribbled Angelfish (Chaetodontoplus duboulayi) (samma storlek som gula kirurgen)

1 x Sandvändare, troligen Valenciennea strigata

1 x Convict Blenny

1 x Sixline Wrasse

 

Sen en putsarräka, en boxarräka, nån mitrax och lite assorted sniglar och eremiter. I korallväg är det bara anemonerna och några LPS just nu.

 

 

Planen är väl i princip att göra i ordning så mycket som möjligt på förhand. Provköra nya systemet med vanligt sötvatten för att se att allt funkar som det ska, köpa ett antal plastlådor för att förvara sten och fisk samt blanda saltvatten. Planen är att behålla den levandesten jag har men kanske byta ut sanden. Jag blev lite sugen på sån där svart sand som jag såg i någon tråd häromdagen. Där har jag inte riktigt bestämt mig än dock. Det är också möjligt att jag köper någon extra sten hos Triton om jag hittar någon oemotståndlig, men som sagt, i huvudsak blir det den befintliga stenen som jag vet funkar. 

 

Så hur lång tid det tar... Ja, så lång tid det tar att blanda saltvatten i det nya akvariet, och rensa ur det gamla och ställa det nya på plats givetvis. Det rent fysiska flyttandet går nog att göra ganska fort men jag gissar att saltet tar ett tag att blanda (trots att jag kör med lite färdigblandat och en del gammalt vatten kommer jag nog inte kunna ha +300 liter klart. Sen ska man få ihop en scape och gärna köra en stund utan fisk så att man vet att allt är okej innan fisken åker i. Sanden kan man väl addera i efterhand i värsta fall. 

 

Tänker jag rätt här nu? Några riktiga fallgropar som jag bör undvika kanske? Stigigemlas förslag om ett extra akvarium vore ju bäst gissar jag, men jag tror inte jag kan få tag på ett där jag kan köra skummare o så. Känner ingen som kör saltvatten och som har extra akvarium stående. Så helst om man kunde ordna det utan det. 

 

Tack för svaren så här långt! =)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle använda så mkt av det gamla vattnet som möjligt, köpa dunkar som du blandar så de extra vatten som du behöver i samt dunkar att tömma det befintliga vattnet i tills du fått det nya akvariet på plats, självklart bra att funktionstesta allt innan med kranvatten.

Fiskarna skulle jag dela upp lite beroende på om dom är aggressiva mot varann i mindre hinkar, har du nån lite pump å doppvärmare i klarar dom sig det timmar du behöver för att tömma gamla å få nya på plats..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, jag är rädd att det kommer ta lite längre tid än ett par timmar. Det tillstöter alltid nåt oförutsett är min erfarenhet. Jag kommer nog heller inte kunna spara på allt det gamla vattnet. En del av det vattnet kommer jag försöka "tvätta" av stenen med osv. Så mycket som möjligt får det bli. 

 

Men om man ser det så här istället då. Man fraktar ju fisk i påsar från andra sidan jorden. Borde inte fiskarna klara sig hyfsat, kanske uppdelade i två olika, 50 litersbaljor om jag har en liten streamer och en doppvärmare i varje? Eller fel, vad jag är nyfiken på är hur länge fiskarna klarar sig på det sättet utan att riskera liv och lem. Vattnet blir ju nedsmutsat efter ett tag. Bytet kommer säkert ta ett dygn om inte mer. Det nya akvariet måste stå och gå en stund för att salt som måste tillsättas ska lösas upp ordentligt, och sen ska stenen i. 

 

Är en för stor del nyblandat vatten verkligen så farligt. Är det inte stenen som är det viktigaste? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...