Gå till innehåll

Hjälp angående filtrering


Gustav Olsen

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag håller på att starta upp mitt första saltvattensakvarium och det blev ett Jewel 200L. I akvariet medföljde ett stort innerbiofilter som satt i ena hörnet som tog en väldans massa plats. Fick höra från butiken som jag handlat grejerna från och en bekant att det kan funka jättebra att köra utan filter vilket gjorde att jag tog ur innerfiltret. Nu står jag och våndas över att det inte kommer att bli bra att köra utan filter.... All tips och hjälp uppskattas! Finns det skysta filter som inte tar så mycket plats?

Just nu står karet med cirkulationspumpar igång (salt iblandat) och ska åka och köpa skummaren Remora C nu i helgen. Planen är starta upp med levande sten nästa vecka.

 

 

Hälsningar/ En förvirrad Rookie

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Gustav Olsen sa:

Hej!

 

Jag håller på att starta upp mitt första saltvattensakvarium och det blev ett Jewel 200L. I akvariet medföljde ett stort innerbiofilter som satt i ena hörnet som tog en väldans massa plats. Fick höra från butiken som jag handlat grejerna från och en bekant att det kan funka jättebra att köra utan filter vilket gjorde att jag tog ur innerfiltret. Nu står jag och våndas över att det inte kommer att bli bra att köra utan filter.... All tips och hjälp uppskattas! Finns det skysta filter som inte tar så mycket plats?

Just nu står karet med cirkulationspumpar igång (salt iblandat) och ska åka och köpa skummaren Remora C nu i helgen. Planen är starta upp med levande sten nästa vecka.

 

 

Hälsningar/ En förvirrad Rookie

 

 

Det var enligt mig inget bra råd du fick. Det finns en myt(mindre vanligt idag) att saltvattensakvarium skulle skilja sig ifrån sötvatten i nyttan av klassiska filter av alla de slag. Med tanke på den vattenkvalitet som krävs i ett saltvattensakvarium är biologisk filtrering grunden, och enligt mig grunden för all akvaristik. Biologiska filter ger stabilitet när dom väl kickat igång, kräver mkt lite underhåll, samt är billiga o sköter sig själva. Kanske viss förenkling men ungefär så. Allt som är yta och som därmed bakterier kan växa på, är ett sorts biologiskt filter. Inredningsmaterialet, dvs levande sten, är därmed ett biologiskt filter, MEN, det räcker sällan. Vill du ha lite mer fisk o belasta en del, vilket i stort sett alla akvarium är behäftade med, krävs ngt mer än bara levande sten. Om du inte har en sump, skulle jag behålla biofiltret och låta det vara ett sådant. Sen är sand i karet bra, det utgör en stor yta för bakterier. Till detta behövs oftast också en proteinskummare som liksom avlastar de biologiska filtrena genom att avlägsna en del organiskt material innan dessa går in i olika nedbrytningsprocesser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart litar jag på att affären som säljer grejerna har koll på vad jag behöver och inte säljer prylar som inte håller i längden.. Tråkigt att höra att Remora C är ålderdomlig.. Får fråga när jag åker dit i helgen.

 

Tack för ett väldigt utförligt svar Jonas! Det tog mig 4 timmar att få bort biofiltreringen som satt i akvariet.. suck. Men antar att man lär sig med tiden och bildar sig en egen uppfattning. Utan att behöva fundera så mycket så känns de som att ett filter är mer än behövligt så får försöka fixa de på nåt sätt.. tror inte jag kan sätta in samma igen utan får köpa ett annat då. Har du tips på ett ytterfilter? Kanske kan hitta något här på köpochsälj.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har själv haft en deltec 600 som man alltså hänger utanpå o funkade  jättebra:-). Sålde min för precis 1000kr.

har du möjlighet till sump? om inte samt om du inte vill ta plats inne i karet kan ett vanligt ytterfilter funka. I första hand skulle jag isåfall låta det vara biologiskt med endast ett mekaniskt förfilter. Då behöver du i princip bara sköta det mekaniska förfiltret. då handlar det mest om att hitta ett bra media i filtret. I en situation när man inte har sump så är detta en möjlighet många saltvattensakvarister glömmer av. tex kan man fylla den med siporax.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja veta de som säger sig bara använda sig av levande sten utan att fuska med något biologiskt filter i sumpen om de fortfarande är i hobbyn? Sen tar juvels filter modul plats...men du kanske kan trixa dit typ en bio-pellets reaktor med snygg döljning?

 

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis äro belastningen på karet avgörande..Framförallt mängd fisk.

Att rek. nybörjare att bara ha sten skummare känns sådär...Vilken inriktning karet ska ha tycker jag har betydelse.

Sen, visst! man får bort mycket avfall via ofta utförda delvattenbyten istället för biologiskt filter. Inte helt självklart att som ny få det att funka heller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...