PeterG Postat 15 mars 2016 Postat 15 mars 2016 Chaetomorpha ,undrar om någon vet vilken art det är som hålls i våra akvarier ? mvh PeterG Citera
peterj66 Postat 15 mars 2016 Postat 15 mars 2016 chaetomorpha linum? det är i alla fall den jag sett i flest artiklar Citera
wrang Postat 15 mars 2016 Postat 15 mars 2016 Jag har två olika chaetomorpha i mitt refugium /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Citera
PeterG Postat 15 mars 2016 Författare Postat 15 mars 2016 Det finns många , men vilka har vi i burkarna ? Wang: har du bilder på dem ,syns någon skillnad.? mvh peter Citera
wrang Postat 15 mars 2016 Postat 15 mars 2016 Det finns många , men vilka har vi i burkarna ? Wang: har du bilder på dem ,syns någon skillnad.? mvh peter Ja jag kan fota men vet ej vilken som är vilken men det är skillnad då ja det syns på färgen och grovleken på "snörena" /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk 1 Citera
wrang Postat 15 mars 2016 Postat 15 mars 2016 (ändrat) @PeterG bilder på mina alger utav 3 i refugiumet Nr1: Nr2: Finns 9st olika vad jag förstått Ändrat 15 mars 2016 av wrang Citera
PeterG Postat 15 mars 2016 Författare Postat 15 mars 2016 Det här med arter är ju inte så enkelt längre som det var för några år sedan, det revideras ständigt. Enligt Algaebase www.algaebase.org så reviderades släktet Chaetomorpha senast 2004 , 124 arter blev då blev 66. ( NCBI Nukleotide sequence ). Artbegreppet verkar genomgå en del revisioner på senaste tiden lite beroende på vilka parametrar man väger in. Det kan ändras igen, kanske är det så många som du säger Wang det står olika beroende på var man tittar. Kanske man kan byta till sig några trådar av varje . Så man kan kolla om det är samma som finns här i Scandinavien (Chaetomorpha linum). mvh Peter Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.