Gå till innehåll

bildas nitrit i en kalkreaktor!?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Tacksam för respons av denna tanke/tråd...det slog mig idag helt plötsligt varför/vad som skedde i mitt akvarium för 2 årsen!, samt väcker en fråga angående vad som borde ske i en kalkrektor ur bakteriesynpunkt!

 

Så här:

Bakgrund: I en kalkreaktor har vi ju inte sällan ett rätt så finkornigt media, och oavsett exakt kornstorlek ett media med stor area...genomströmningen genom denna är i paritet med ett nitratfilter, bara snäppet högre.(1-2 liter/timma)..dvs vi får relativ syrebrist i en kalkreaktor. Om vi nu har ett akvarium med någotsånär mängd nitrat, ja i alla fall inte noll, så kommer ju denna nitrat kunna i denna relativa syrefrihet försöka reduceras till kvävgas, VIA nitrit. MEN, troligen är det inte tillräckligt syrefattigt i reaktorn, då ju nitratreaktorer jobbar med flöden runt 0.5l/timma och redox runt -250mv--50mv...dvs det är inte otänkbart att redoxnivån i en kalkreaktor ligger över en optimalt fungerande nitratreaktor, men fortfarande klart under 0, och således stannar nitratreduceringen på nitritstadiet!

 

 Detta kan förklara det som skedde hos mig för 2 årsen, och då påstod jag att det kunde vara just nitritförgiftning, men fick lite mothugg för den teorin. Hade just då inget bra motargument mer än att jag rent kliniskt tyckte fiskens beteende påminde om detta, men nu har jag alltså en teoretisk modell. För, vid ett tillfälle får 2 årsen begick jag ett misstag och råkade släppa ut 1-2 liter vatten från kalkreaktorn rätt ut i karet. 10 minuter senare dog en olivaceus i det som såg ut som andnöd...nitritsymptom. Jag gissade då att det var ett nitritutsläpp från reaktorn, men kunde som sagt inte riktigt förklara hur det kunde bildas nitrit i den. Men så slog det mig idag som sagt...med semianaeroba förhållanden reducerar denitrifikationsbakterierna nitrat endast till nitrit och  stannar där. 

Detta är en tes, men jag skall såklart så snart som möjligt mäta nitrit på utvattnet från reaktorn. Får jag utslag där är vi ngt på spåret som i alla fall jag aldrig läst om nånstans. Vad tror ni? Detta är vansinnigt intressant!!

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, Edlund sa:

Glömde ta med vatten ifrån dig men jag kan ta med från min reaktor imorgon och mäta. Gör det skillnad vilken tid på dygnet jag tar vatten från reaktorn ?

gärna Daniel. Mät på din o återkom:-). vi har ju ett liknande flöde igenom den:-)...nu har ju du väldigt lågt nitrat från början så möjligen blir det inget utslag, så oavsett tror jag vi skall mäta på min med:-)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, Lasse sa:

Nitrit är INTE giftigt i saltvatten

 

MVH Lasse

Lasse, i tillräckligt hög konc så är det det. Det är ju bara det att LD50 eller vad man nu kan mäta toxicitet i är högre, men visst kan man med tillräckligt hög halt döda en saltvattensfisk med. Har en tabell nånstans, men det rör sig om betydligt högre halter som krävs. Allt är en konc.fråga. Kloridjoner blockerar upptaget men inte rubbet så att säga. 

I mitt fall kan det ha rört sig om en mkt mkt hög halt på en liten yta under kort tid. 

 

Skulle va intressant att få ta del av din kommentar kring mekanismen jag anför ovan kring nitritbildning utifrån nitrat i en kammare med redox kanske mellan -50mv-0mv. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade tabellen @Lasse. Väl medveten om att lc50 ligger mkt mkt högre än för sötvattensfisk så beskriver min situation (eventuellt) en situation med extremt hög halt under kort tid. 

Säg att min kalkreaktor har producerat nitrit till följd av ofullständig denitrifikation (vilket är huvudämnet i tråden och som är mkt intressant) så kan ju 2 liter koncentrat rätt ut på en fisk kanske komma upp i de nivåer som tabellen ovan visar?

image.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att stå emot 19 000 ppm klorid behöver du så höga halter av nitrit att du knappast kommer upp dit. Normalt räcker ca 50 - 100 ppm klorid till att motstå 1 - 5 ppm nitrit.

Det stämmer att vid en ofullständig denitrifikation kan nitrit bildas från nitrat. Vi ser det varenda gång när våra denitrifikationssystem kickar igång. 1 till 2 dagar med stigande nitrit.

Tabellen talar sitt klara språk - glöm nitritförgiftning

Skicka en länk - den tabellen kan vara bra att ha

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
kompletering
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

För att stå emot 19 000 ppm klorid behöver du så höga halter av nitrit att du knappast kommer upp dit. Normalt räcker ca 50 - 100 ppm klorid till att motstå 1 - 5 ppm nitrit.

Det stämmer att vid en ofullständig denitrifikation kan nitrit bildas från nitrat. Vi ser det varenda gång när våra denitrifikationssystem kickar igång. 1 till 2 dagar med stigande nitrit.

Tabellen talar sitt klara språk - glöm nitritförgiftning

Skicka en länk - den tabellen kan vara bra att ha

 

MVH Lasse

okej, men till min huvudfråga...vad sker biologiskt i en kalkreaktor.?..kan en kalkreaktor denitrifiera? borde den kunna,,,i vilken utsträckning sker det? att mäta nitrit på kalkreaktorns utvatten skulle kunna ge en indikation om det är som ett nitratfilter med för högt redox. Glöm nitritförgiftningsfrågan..det var ett sidospår. jag hittar förvånansvärt lite eller inget alls om bakteriologin i en kalkreaktor. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

För att stå emot 19 000 ppm klorid behöver du så höga halter av nitrit att du knappast kommer upp dit. Normalt räcker ca 50 - 100 ppm klorid till att motstå 1 - 5 ppm nitrit.

Det stämmer att vid en ofullständig denitrifikation kan nitrit bildas från nitrat. Vi ser det varenda gång när våra denitrifikationssystem kickar igång. 1 till 2 dagar med stigande nitrit.

Tabellen talar sitt klara språk - glöm nitritförgiftning

Skicka en länk - den tabellen kan vara bra att ha

 

MVH Lasse

en sak till @Lasse, jag menade inte att hela karet skulle få denna konc, utan att en fisk kan stått framför precis när 2 liter koncentrat från kalkreaktorn svämmade ut på fisken...då kan det väl ha blivit en tillfällig så hög halt för just den fisken??...det var exakt det som skedde...en enda fisk, som jag tror var framför utblåset, stendog på fläcken. Men som sagt, tråden handlar inte om det i första hand, utan om biologin i en kalkreaktor. Sker där ofullständig nitratreducering är frågan. Vad tror ni?

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...