Bobbafett Postat 3 april 2016 Postat 3 april 2016 Får hem ett gäng sjöstjärnor som ska vara foder till min Harlequin räka. Tänkte bara om det går ha dom i karet så den kan plocka när den vill ha eller måste jag frysa in och mata med dom? Dom är plockade vid Lysekil. Skickat från min D5503 via Tapatalk Citera
mikoto Postat 3 april 2016 Postat 3 april 2016 Jag har haft de i 20 gradigt vatten men tror de tynade bort långsamt då, 5 grader till kan göra mycket. Enligt http://www.glaucus.org.uk/Asterias.htm så tollererar de upp till 22 grader. Citera
stigigemla Postat 4 april 2016 Postat 4 april 2016 Den vanliga svenska sjöstjärnan (Asterias rubens) har massdöd på västkusten ibland då det driver in 21 grader varmt vatten. När jag hade kallt vatten var den absoluta gränsen 18 grader. De andra svenska stjärnor jag provat var ännu känsligare. Kanske de har en annan proviniens runt England. De svenska tålde definitivt inte 19 grader hos mig. Det går bra att frysa in sjöstjärnor och mata med bitar. Harlekinräkan äter fryst. (Men det måste vara sjöstjärnor). Citera
Bobbafett Postat 4 april 2016 Författare Postat 4 april 2016 Det blev frysen för dom små liven ⛄ Skickat från min D5503 via Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.