Pontus Enbom Postat 10 april 2016 Postat 10 april 2016 Nu när jag har beställt allt till akvariet så antar jag att det är dags att lägga upp en tråd också. Karet blir ett 54 med välvd ruta som jag har sedan tidigare som jag har sprejat baksidan och botten med biltema hobbylack. Kostnad 49kr. Jag har köpt in saker i snart ett halvår men nu i veckan så bör jag ha allt redo för uppstart. Tekniken är: 2×tunze 6015 500kr begat. Smart ato micro 995kr Blackbox led (fler blåa led:ar än de flesta samt uv) 900kr Ehiem jäger 50w Osmosen är en som är beställd från Tyskland där flushvalve och kiselfilter för 700 inklusive frakten. En Hanna checker som jag vann av min flickvän (vi hade ett vad om vem som kunde hålla sig undan socker längst) 0kr Akvariet kommer inte ha någon sand för att jag vill ha det så lättstädat som möjligt. Kommer inte eheöler ha någon skummare utan ska försöka med att göra stora vattenbyten samt ha väldigt låg biolast. Är tänkt att ha främst lps:er först och främst acan och zoa. I fisk väg är planen att han en eller två väldigt små fiskar t.ex. Gobiodon okinawae eller Elacatinus oceanops. Sen har jag sneglat på red seas care programme. Verkar som ett väldigt lätt system att börja med. Någon som har erfarenhet av red Sea får gärna dela med sig av vad dom tycker om programmet. Till att avsluta kommer en liten bild på karet även om det är tomt Skickat från min SM-G900F via Tapatalk 1 Citera
mikoto Postat 10 april 2016 Postat 10 april 2016 Mer info om lampan! Är det tänkt att det ska bli ett "djuphavsakvarium" eller liknande? Spännande som sjutton isf :-) Citera
Pontus Enbom Postat 10 april 2016 Författare Postat 10 april 2016 Nu är all teknik på plats förutom lampan som jag ska hänga upp imorgon. Blir att använda dubbelkonsoll och skena så att jag lätt kan ändra höjden puss att det är billigt. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Pontus Enbom Postat 10 april 2016 Författare Postat 10 april 2016 Mer info om lampan! Är det tänkt att det ska bli ett "djuphavsakvarium" eller liknande? Spännande som sjutton isf :-) http://m.ebay.com/itm/111711920421?_mwBanner=1 Är en sån lampa jag köpt. Ville ha mer blå LEDar och uv för färgens skull. De flesta andra har gulare ljus vilket jag inte finner attraktivt. Hade bara tänkt att ha lps:er med undantag för en montipora setosa annars är det bara acan och zoa. Vill köpa några få som man verkligen vill ha och sen låta dem täcka stenen. Det är dels för att spara pengar och för att jag tycker att det är riktigt snyggt att ha så istället för en massa fraggar. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Johan Postat 11 april 2016 Postat 11 april 2016 Pontus ! det verkar bli häftigt! Små firrar och mycket blåljus , kommer det att poppa!!! funderat på svart sand för att få ut ännu mer kontrast i färgerna! Citera
Pontus Enbom Postat 12 april 2016 Författare Postat 12 april 2016 Nu är lampan på plats och jag får lov att presentera den finaste upphängingen mänskligheten har skådat. Men det fyller sin funktion samt att jag kan ändra höjden på lampan lätt och så kostade den bara lite drygt 100 kr Skickat från min SM-G900F via Tapatalk 1 Citera
Strom Postat 15 april 2016 Postat 15 april 2016 Kul kul ser fram emot uppdateringar 😃 Skickat från min D6603 via Tapatalk Citera
Pontus Enbom Postat 20 april 2016 Författare Postat 20 april 2016 Förseningar i beställningarna. Ena borde komma i slutet av veckan osmosen har jag dock inte hört nå av förutom en bekräftelse på att dom har tagit imot min betalning... Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Pontus Enbom Postat 24 april 2016 Författare Postat 24 april 2016 Pontus ! det verkar bli häftigt! Små firrar och mycket blåljus , kommer det att poppa!!! funderat på svart sand för att få ut ännu mer kontrast i färgerna! Exakt min tanke. Tror att svart sand hade varit skot snyggt i ditt med tanke på hur grymma färger du har Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Pontus Enbom Postat 3 maj 2016 Författare Postat 3 maj 2016 Nu har en av beställningarna kommit hem. Dock så var salthinken söderslagen av dhl så vi får se hur det går med de. Verkar inte ha läkt ut nå mycket men jag är nojig att det ska ha kommit nå skit i saltet Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Alexraptor Postat 4 maj 2016 Postat 4 maj 2016 Ska du köra med sand eller bare bottom? Med tanke på att du ska köra med två stycken 6015 pumpar, och dom är rejält kraftiga pumpar i mindre kar. Citera
Catchio Postat 4 maj 2016 Postat 4 maj 2016 Detta kommer jag att följa med stort intresse då jag är inne på ett snarlikt men ligger ett halvår efter dig! Tror du att du behöver "Red sea foundation" eller liknande om du skall köra täta vattenbyten? Citera
Pontus Enbom Postat 4 maj 2016 Författare Postat 4 maj 2016 Alexraptor: Kommer att bli BB. Hade nog med sandstorm när jag hade pumparna i ett Lido 120. Kommer dock att köra med timer så att de växlar mellan att en är på och en är av. Catchio: Kul att höra! Misstänker att jag kommer att behöva det speciellt eftersom att jag har tänkt ha en hel del koraller. Om allt går som jag hoppas det vill säga. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Alexraptor Postat 4 maj 2016 Postat 4 maj 2016 Okej, det låter ju vettigt. Kör själv med en 6015 I mitt 61 liters kar och det har varit ett helvete att undvika en sandstorm haha. Citera
Pontus Enbom Postat 10 maj 2016 Författare Postat 10 maj 2016 Nu har det löst sig med saltet och osmosen är skickad. Så jag räknar med att ha vatten i det nån gång nästa vecka. Ett tack till drakfisken för att det löste sig så smidigt med det trasiga spannet. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Pontus Enbom Postat 10 maj 2016 Författare Postat 10 maj 2016 Nu har det löst sig med saltet och osmosen är skickad. Så jag räknar med att ha vatten i det nån gång nästa vecka. Ett tack till drakfisken för att det löste sig så smidigt med det trasiga spannet. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Pontus Enbom Postat 25 maj 2016 Författare Postat 25 maj 2016 Har puttrar på i en vecka nu med och jag ligger bra till i tidsplanen red Sea har satt ut. Strax över 25 i nitrat och kring 0.1 i amonium. Nitrite har jag inte kunnat mäta då butiken inte ehade det inne men den borde ligga kring 1.0. Man blir riktigt taggad av att det kanske bara är 15 dagar kvar tills man kan sätta ner första (och troligtvis enda) fisken. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Pontus Enbom Postat 28 juni 2016 Författare Postat 28 juni 2016 Kanske är dags att uppdatera. Har för en vecka sedan blivit av med amoniumen och nitriten har börjat sjunka. Dock så fungerade inte maturekitet för mig. Tror att detta beror på att min sten var klinisk ren så därför fanns det inte nog med dött på stenen för att bakteristarten skulle fungera. Det blev istället att ta en bit skummfilter från ett inkörd kar och sen ner med en bit räka som får ligga och ruttna. Har lyckats få tunze pumparna att gå med 37 minuters mellanrum med 2 st ditalakopplingsur. Detta fungerar hyfsat, dom har ett intervall på ca 5 sekunder då dom går på samtidigt så jag hoppas att detta inte blir ett problem för lpser. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk 1 Citera
Pontus Enbom Postat 5 juli 2016 Författare Postat 5 juli 2016 Prisa gudarna nu är nitriten borta och har varit det i en vecka så nu är några eremiter och sniglar beställda. Beställde också en pompomkrabba och en zoa fragg. Har också bestämt mig för vad jag vill ha gör fisk och de tkommer att bli en Någon som vet om Trimma rubromaculatus om jag får tag i en sån annars blir det en blå neon goby. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Pontus Enbom Postat 30 juli 2016 Författare Postat 30 juli 2016 Allt rullar på bra. Har dock en hel del detritus som fastnar i denhögra stenen så jag måste ta en pump vid varje vattenbyte och blåsa ut det. Tar dock max en minut att få ut allt Riktigt positivt överraskad av blackboxen, ger bra färger för sitt ringa pris dock så är jag sugen på att byta ledarna med lågt kelvin till blåa/uv bara för att få extra pop i färgerna. Allt som jag har beställt har överlevt och gjort sig hemmastadd. Till och med pompomen är framme lite då då. Tänkte först när jag såg knapparna "vafan har dom bara skickat bruna" men nu när dom har färgat ut så är dom fina. kH: 7.3 Mg:1230 Ca:380 NO3: oläsbara Här kommer lite obligatoriska skitdåliga mobilbilder Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Pontus Enbom Postat 4 augusti 2016 Författare Postat 4 augusti 2016 En hel del koraller (i förhållande till karets storlek) är snart på väg från Tyskland . Blev lite av varje bland annat en riktigt snygg welsi Överväger att skaffa en skummare för att jag har en del detritus som flyter runt. Ända som stoppar mig är att jag tycker att den hade tagit upp för mycket plats, även en riktigt liten så som 9001. Någon som har nå förslag/input om mindre skummare? Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
smedberg Postat 5 augusti 2016 Postat 5 augusti 2016 Innovativa marin har en rätt liten. Vet ej om den är bra dock http://innovative-marine.com/auqa-gadget/skim-mate.html Citera
Pontus Enbom Postat 7 augusti 2016 Författare Postat 7 augusti 2016 Innovativa marin har en rätt liten. Vet ej om den är bra dock http://innovative-marine.com/auqa-gadget/skim-mate.html Hmm ser rätt intressant ut. Gillar att det är i genomskinlig plast istället för svart. Ska se om jag hittar någon säljare som skickar till Sverige Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk Citera
Pontus Enbom Postat 12 augusti 2016 Författare Postat 12 augusti 2016 en liten bild så här på morgonen är ju inte helt fel. Har tagit den med nya kameran som är lite bättre än förra. Inser att stenen ser blå ut men jag tycker ändå att färgerna på korallen är ganska lika som irl. Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk Citera
Matthias_H Postat 12 augusti 2016 Postat 12 augusti 2016 var en fin leverans vi fick av levande :-) måste köra en gång till innan vintern. Min nya belysning kom idag :-) 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.